שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » משרד הבריאות: ״ניתן למגר את המחלה, לכו להיבדק״
בריאות הציבור
ד"ר יובל דאדון, בעבודה משותפת עם הקופות אותרו מעל ל-6,500 אנשים שנחשפו לנגיף והם נדרשים בהמשך בדיקה ובטיפול מתאים
חיסון | צילום: Tapati Rinchumrus, שאטורסטוק

משרד הבריאות כינס היום (ד), את פורום התוכנית הלאומית למיגור מחלת הצהבת הנגיפית מסוג C, לציון יום ההפטיטיס הבינלאומי שיחול מחר (ה) וכחלק ממאמצי ארגון הבריאות העולמי למיגור המחלה. בפורום שהוביל ד"ר יובל דאדון מנהל התכנית הלאומית למיגור הפטטיס C במשרד הבריאות, נכחו: מנהלי קופות החולים, קרפ"ר שירות בתי הסוהר, קרפ"ר צה"ל, הנהלת המרכז לשלטון מקומי, המועצה הלאומית לכבד, החברה לחקר הכבד, איגודים ועמותות.

בכל שנה נפגעים אנשים רבים מסיבוכים שונים הקשורים לנשאות למחלת ההפטיטיס C.בכל שנה יש כ-20 השתלות כבד, 75 מקרים של כשל תפקודי וכ-250 אנשים שמאובחנים עם סרטן, כאשר כמעט את כל המקרים ניתן היה למנוע באמצעות אבחון על ידי בדיקה פשוטה וטיפול מוקדם. טיפול מוקדם יכול להביא להחלמה של מעל 95% מהמטופלים.

בישראל יש על פי ההערכות 882,598 אנשים הנמצאים בקבוצת הסיכון לחלות, בהם 26,004 שנוספו השנה בעקבות גל העלייה מרוסיה ומאוקראינה. באוכלוסיית הסיכון נמצאים יוצאי חבר העמים ורומניה, מושתלי איברים ומקבלי מנות דם לפני שנת 92' ואנשים המזריקים סמים.

צהבת נגיפית מסוג C, היא מחלה דלקתית זיהומית של הכבד הנגרמת על ידי HEPATITIS C VIRUS . דרך ההדבקה העיקרית בו היא דרך הדם. חומרת המחלה יכולה להשתנות החל ממחלה קלה מאוד עם מעט תסמינים או ללא תסמינים, ועד למצב קשה הדורש אשפוז. בשלב ההדבקה הראשוני, החודשים הראשונים לאחר ההידבקות בנגיף, המחלה יכולה להתבטא בדלקת כבד חדה או ללא תסמינים כלל. רוב האנשים שנדבקים (כ-80%) לא מצליחים להתגבר על הנגיף ומפתחים זיהום כרוני הנמשך כל החיים. אצל חלק מבעלי הזיהום הכרוני יכולה להתפתח גם שחמת הכבד ואצל מחצית מהחולים בשחמת, ריבוי הצלקות בכבד יכול לגרום לכשל בתפקוד הכבד ולצורך בהשתלת כבד, עד התפתחות סרטן הכבד.

בשנים האחרונות, על אף אתגרי הקורונה, הצליח משרד הבריאות לאתר באופן מדויק את האנשים שנדרשים בבדיקה, ולהקים מערכת ניטור למעקב ביצוע דרישות התוכנית הלאומית למיגור הנגיף. במסגרת פעילות קופות החולים וכחלק מהתוכנית, בוצעו בדיקות סקר לאיתור הנגיף לכשליש מסך האוכלוסייה שבסיכון. ארגון הבריאות העולמי שהיה שותף להשקת התכנית, נמצא בשיתוף פעולה רצוף עם משרד הבריאות, על מנת שעד שנת 2030 מדינת ישראל תעמוד ביעד שהציב ארגון הבריאות העולמי למיגור הנגיף.

חוזר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות בנושא, הגדיר את חובת קופות החולים לבנות אסטרטגיה לאיתור ופניה יזומה לכל המבוטחים הנמצאים בקבוצות הסיכון ולזמנם לבדיקת סקר לאיתור הנגיף, זאת במקביל להנחיה להתחיל טיפול לכל הנשאים הפעילים למחלה ולהשלים את הבירור לאלו שאותרו כחיוביים בבדיקה סרולוגית.

ד"ר יובל דאדון מנהל התכנית הלאומית למיגור הפטיטיס C במשרד הבריאות: "בעבודה משותפת עם הקופות אותרו מעל ל-6,500 אנשים שנחשפו לנגיף והם נדרשים בהמשך בדיקה ובטיפול מתאים. משרד הבריאות וקופות החולים דנו היום בנושא כדי להבין מהם החסמים שמעכבים את המשך הבירור והטיפול ואיך מתמודדים עימם. לאחר עיון בנתונים ודיון בדרכי הפעולה, קופות החולים אישרו שהיעד למיגור ההפטיטיס עומד בעינו, ועד סוף 2030 נוכל לעמוד ביעד ארגון הבריאות העולמי ולמגר את המחלה בישראל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים