שיתוף
תגובות
כלכלה » מדיה ופרסום » משרד התקשורת ברפורמה לגילוי מנויים 'רדומים'
טלטלה בשוק התקשורת
תופעת המנויים ה'רדומים' • במשרד התקשורת הופתיעו לנוכח ההיקף הנרחב של התופעה • הרפורמה עלולה לגרום להפסדי ענק בתזרים השוטף של החברות • כל הפרטים
בדיקת רשומות | צילום: TippaPatt, שאטרסטוק

האם יתכן ששילמתם סכומים גדולים במשך שנים שלא לצורך? במשרד התקשורת, האמון בין היתר על הגנת הצרכן בתחומו, שוקדים בימים אלו על רפורמה שתסקור את המנויים בשוק התקשורת, בשאלה האם באמת כל המנויים משתמשים בשירותים עליהם הם משלמים, או שמא הם משלמים כספים רבים על שירותים למרות שהם כלל אינם משתמשים בהם.

הרפורמה יוצאת לאחר שבמשרד התקשורת הופתעו מהנתונים בקרב חלק מספקיות האינטרנט שגובות לאורך שנים תשלומים עבור שירותים שלא נצרכו.

בכירים בשוק התקשורת מעריכים ומתריעים כי צפויה ירידה בהכנסות אצל חלק מהחברות בעקבות הפסקת התשלומים הללו. זאת, בעקבות הרפורמה שצפויה להתחיל.

בשוק האינטרנט בישראל קיים מודל מיושן הכולל פיצול בין התשתית לספק – שצפוי גם הוא להשתנות כבר בתקופה הקרובה, לאחר שבמשרד התקשורת יצאו בהודעה כי ברצונו לאחד את שני 'המוצרים' תחת 'מוצר' אחד.

הבעיה העיקרית שבעקבותיה נולדים 'מנוים רדומים' היא שאמנם ללקוח אחד לא יכולות להיות שתי תשתיות, אך הוא בהחלט יכול להיות מחויב על ידי מספר ספקי אינטרנט, ואפילו לא להיות מודע לכך, מאחר ושכשלקוח עובר הוא לא מוודא כי הוא התנתק מהספק הקודם – והגבייה נמשכת במקביל להצטרפותו לספק החדש.

כאמור, לאחרונה החליט משרד התקשורת לפנות לחברות ולבקש כי יעבירו דוח המלווה בתצהיר של נושא משרה המפרט את היקף המנויים הפרטיים אשר משלמים על שירות אינטרנט ולא ביצעו כל גלישה בשלושת החודשים האחרונים, בכדי להתחקות אחר אלו שמשלמים שלא לצורך.

משרד התקשורת לא מוכן לחשוף את היקף המספרים, אך גורמים במשרד טוענים כי במשרד הופתעו מכמות המנוים ה'רדומים', וכי מדובר בהיקף של עשרות אלפים.

יצויין, כי לא בכל החברות המודל הבעייתי מתקיים. חברת פרטנר למשל, החליטה בצעד יזום לפני כארבע שנים להפסיק ולחייב מאות אלפי לקוחות אשר שילמו על שירות גישה לאינטרנט ומעולם לא עשו בו שימוש. מספר המנויים "הרדומים" בחברה הוא כה נמוך, עד כי במשרד התקשורת חששו כי יש טעות בנתונים, וערכו בירורים נוספים מול פרטנר.

במשרד התקשורת בחרו לפעול בתהליך של הסדרה עצמית, תוך קריאה לחברות לטפל בבעיה ולהפחית את כמות המנויים הרדומים באופן מהיר. הטיפול המרוכך גרם למפעילים לחשוב שניתן יהיה למסמס את הטיפול בעניין.

ספקיות האינטרנט הציבוריות בהן קיימת התופעה, סלקום ובזק בינלאומי, אפילו לא הוציאו הודעה לבורסה בעניין, כנראה מתוך הנחה שמדובר בעניין שאינו מהותי מבחינתן ויהווה 'מכה קלה בכנף'.

לדברי גורמים במשרד, הנפגעת הגדולה צפויה להיות בזק בינלאומי, שלה מספר המנויים ה"רדומים" או "הכפולים" הגדול ביותר בתעשייה. מעבר לפגיעה הישירה ברווח, ניתן להעריך ברמה גבוהה של הסתברות כי צפויות להגיע גם תביעות ייצוגיות.

בכירים במשרד התקשורת אומרים שבתוך שבועות, אם לא יראו ירידה חדה בהיקף התופעה, יעברו לשלב האכיפה הקשה ואף יקדמו מהלכי חקיקה שיתנו בידיהם עוד כלים לעצור אותה, ולמנוע את היווצרותה מחדש בעתיד.

החברות צפויות למצוא מולן משרד הרבה יותר נחוש, ונראה שבתוך זמן קצר התופעה תהיה נחלת העבר.

חברת בזק בינלאומי סירבה להגיב לידיעה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים