שיתוף
תגובות
כלכלה » תיירות » מתווה הסיוע המתגבש לענף התיירות
מ' האוצר והתיירות הציגו
המתווה יחול במחצית השנייה של 2021. לעניין בתי המלון מוערך הסיוע בכ-60 מיליון ש"ח. נציגי חברת אל על וועד העובדים בחברה מתחו ביקורת על אי הכללתם במתווה
אלכס קושניר | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכספים הזמנית בראשות ח"כ אלכס קושניר, קיימה היום (שלישי) דיון לעניין מתווה הסיוע לענף התיירות נוכח הפגיעה המתמשכת ברבות מנגזרותיו בעקבות משבר הקורונה, במהלך דיוני הוועדה האחרונים בנושא, הציגו משרד התיירות ומשרד האוצר כי הם מקדמים מתווה סיוע ממוקד, והתבקשו ע"י יו"ר הוועדה להציגו בפני הוועדה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר פתח את הדיון: "בשבוע שעבר דנו בחוק החל"ת ותחום התיירות עלה באופן משמעותי, ביקשתי ממשרד התיירות ומשרד האוצר להגביר את המאמצים לגיבוש המתווה, ואנחנו כאן כדי לשמוע עדכון. נשמע מה יש ומשם נמשיך".

ח"כ קרן ברק: "אנחנו מתעסקים בנושא התיירות בוועדה לאורך זמן, בערך כל שבועיים אנחנו מקיימים דיונים, ידענו שב-30.6 מסתיים החל"ת ואנחנו צריכים לתת מענה לענף, זה ענף שבשיאו העסיק מאות אלפי עובדים, והיה לפני הקורונה בשיא כל הזמנים בתיירות נכנסת. אנחנו לא רוצים שהענף ייהרס ויבנה מהתחלה. אני מבקשת שאלה יהיו פתרונות פרקטיים שבאמת ובתמים ישאירו את העסקים האלה חיים".

הראל שליסל, משרד האוצר: "במהלך הקורונה המדינה העניקה רשת ביטחון רוחבית לעסקים, עם התאוששות המשק החליט שר האוצר על הפסקה הסיוע הרוחבי ומיקוד באותם ענפים פרטניים שעדיין במשבר, וצריך לזכור שהראייה היא של יציאה ממשבר. הפתרון מבוסס על הכלים הקיימים והרחבתם בעיקר ממחשבה של הצלחה במתווה, לא להמציא כלים שייקח כמה חודשים כדי ליישם אותם".

"המתווה מתוכנן עד לסוף השנה, מתוך ציפייה שזה מתווה סופי, והעסקים צריכים להיערך לזה. אם יהיה גל חדש של קורונה שיטרוף את הקלפים זה אירוע אחר לגמרי, אבל במצב בו נמשיך ביציאה, צריך להבין שהמדינה לא תחזיק את העסקים שנתיים – שלוש קדימה עד בלי די".

לעניין המלונאים הציג נציג האוצר: "נמשיך את המענק הקיים לפי חדרים, בדגש על מלונות שחוו ירידה משמעותית במחזור. ישנם 2 תנאים – לפחות 40% ירידה לעומת התקופה המקבילה ב-2019 כל שלושה חודשים, והתנאי השני הוא שמדובר במלונות מוטי תיירות נכנסת. התקופה הראשונה היא השוואה היא החודשים יולי אוגוסט ספטמבר השנה, מול אותה תקופה ב-2019".

"אין שום סיבה שנסייע למי שלא צריך לכן מי שלא בירידה לא יקבל, ולעניין הקריטריון השני של תיירות החוץ, מה שאין זו תיירות נכנסת, יש הרבה יותר תיירות פנימית כעת מתיירות נכנסת".

לגבי מארגני תיירות נכנסת הציג נציג המשרד: "היה לנו שיח מאוד ארוך, גם יו"ר הוועדה היה מעורב, הצלחנו בסופו של דבר להגיע לסיכום על המסגרות לסיוע – 40 -45 מיליון ₪, מפה נשאר קצת לסגור את הפרטים, אבל 95% מהעבודה מאחורינו".

לעניין מורי הדרך הציג: "עשינו בדיקה ופילוח של מורי הדרך, להבנתי מרבית מורי הדרך מעל גיל 45 ויוכלו ליהנות מהארכה הרוחבית שנעשתה לחל"ת. לעניין מי שמתחת לגיל זה, הוא יוכל ליהנות ממודל החל"ת הגמיש. בנוסף מתוך הבנה שכן צריך לסייע למורי הדרך העצמאים, עשינו כמה שיתופי פעולה שייצרו היצע עבודה למורי הדרך, בין השאר במסגרת בי"ס של החופש הגדול, אנחנו עוקבים לראות איך זה מתפתח, הבנו שיש אחוזי הרשמה גבוהים".

"גם ברשות הטבע והגנים יש תקציב למתן סיורים מסובסדים לציבור, גם שם מורי הדרך יכולים להשתלב. סה"כ מורי הדרך שלא מקבלים מענה מהחל"ת להבנתנו הם כמה מאות בודדים. להבנתנו הכלים יכולים לסייע משמעותית למורי הדרך. התקצוב שם היה סדר גודל של 10 מיליון ש"ח".

ח"כ ינון אזולאי: "מדובר באלפי מורי דרך , זה שיש לך 100 טיולים ברשות הטבע והגנים ומוקמות כאלה ואחרים, זה עדין לא מביא לך מדריכים , השאלה אם עשיתם עבודה והאם מורי הדרך שותפים למתווה?" ללא מורי הדרך המתווה לא היה מתקיים , אנחנו בשיח איתם ובסוף יש דברים שאנחנו יודעים לעשות כגוף ממשלתי התוכנית שאנחנו מציגים פה היא לא אבסולוטית , אנחנו עושים את המיטב במסגרת הכלים הקיימים ולהדגיש לפניך , מדובר בסיורים שרשות הטבע והגנים לא עושים זה לא תפקידים ביום יום, הם עושים את הסיורים האלה כי הם נענים לנו".

יו"ר הוועדה העיר על הדברים: "אני מבין שיש פערים בין הנתונים שמציגים מורי הדרך לבין הנתונים של משרד האוצר, הארגון טוען שמתוך 6,000 מורי הדרך כ-3000 הם מתחת לגיל 45, ולכן הם לא זכאים לסיוע כל שהוא".

פיני שני, סמנכ"ל משרד התיירות הציג כי על פי נתוני המשרד בין 500 ל-700 מורי דרך הינם מתחת לגיל 45: "יש בישראל 6,420 מורי דרך בעלי רישיון. חלק מאותה אוכלוסייה, ואנחנו לא יודעים כמה, אינו עוסק במקצוע הזה. חלק משמעותי עובד בתיירות הפנים וזו לא נפגעה, העוסקים בתיירות נכנסת להערכת המעסיקים הוא 2,000 בזמן שגרה ועוד מספר לא גדול של עצמאים, אנחנו מעריכים שהמספר שמתחת לגיל 45 הוא סדר גודל של בין 500 ל-700 איש. הפתרון שאנחנו נותנים הוא לא אידיאלי אבל הוא יודע לייצר ימי עבודה".

"ברשות הטבע והגנים די מתקשים למצוא מורי דרך לעבודה, כי מורי הדרך עובדים. מספר ימי ההדרכה שמוצעים על ידינו, אנחנו מוכנים להציע כמה סיורים שנדרש, אחד שיש מורי דרך, שניים שיש מי שמשתתף בסיור וזה פחות בעיה".

על רקע הדברים ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר להגדיל את הסיוע למורי הדרך ב-5 מיליון ש"ח נוספים, נציג משרד האוצר השיב כי המשרד יבחן את הבקשה בחיוב.

בהמשך הדיון לעניין מתווה הסיוע לענף התיירות, ביקרו את המתווה נציגי אלעל, וציינו כי אין בו סיוע נוסף לחברה או לעובדיה, זאת למרות הקריאות של ראשי המדינה למעט בטיסות. גם מארגני התיירות היוצאת מתחו ביקורת על המתווה, וקראו להאריך את מתווה המענקים עבורם במספר חודשים. עוד עלה כי גם לענף רפואת המרפא אין פתרון כרגע.

איציק אליאב, סמנכ"ל הכספים באלעל: "אנחנו אחרי שומר חומות שרק הקשה עלינו, והוכיח כמה לא ניתן לפעול בלי אלעל והתעופה האזרחית, לולא עבודה נמרצת שלנו לייצר תעופה תחת טילים לא הייתה כזו במדינה. ב-1 ליולי דחו את כניסת התיירים ל-1 לאוגוסט ומי יודע מתי השער יפתח, למעשה כל ענף התיירות החוץ מושבת לגמרי. אנחנו נותנים שירות עם 32 מטוסים שחציים ריקים, מנסים להבריא את החברה עם אלפי עובדים שפוטרו. אם המדינה מחליטה שוב לסגור את השמיים ותיירות החוץ, אין לנו אפשרות, אנחנו עם 2.2 מיליארד חובות, ולא מקבלים מהמדינה שום סיוע".

"כל הסיוע להשלמת הבטחה לעובדים לא רלוונטי לנו, אנחנו מבקשים לשחרר עובדים. אנחנו מבקשים את מה שצריך כדי לסייע לנו לשרוד. אי אפשר שהמדינה תסגור את השמיים ותאמר לנו תסתדרו. אנחנו צריכים שיפתחו לנו את ההלוואה בערבות מדינה לעסקים גדולים, מעולם לא קיבלנו אותה. לאחר מכן אנחנו צריכים פתרון לחל"ת והעובדים מעבר לגיל 45".

שרון בן יצחק, יו"ר מועצת עובדי אלעל: "אני לא מכיר עוד גוף עם 6,500 עובדים שיום אחד הכל נסגר, וכמו שנאמר חתמנו על הסכמים ופיטרנו עובדים. אני מתריע שזו החברה הלאומית של כולנו, יש פה אחריות לשמור על החברה. יש סכנה קיומית לחברה ולעובדים. יש לנו 1,200 עובדים מתחת לגיל 45, עובדים מוחלשים עם הכשרות מיוחדות, אין להם מקום אחר. בכל העולם נתנו הממשלות מענקים לחברות הלאומיות שלהם".

ח"כ בצלאל סמוטריץ: "התעסקתי בסוגיית אל על בתחילת המשבר. אלעל לטעמי לא צריך להיות חלק ממתווה התיירות, יש לעסוק בו בנפרד. הסיבה שלא קיבלתם ערבות מדינה היא כי לא הצלחתם לגייס בנקים שיתנו לכם, נתוני החברה הם כאלה שקשה נורא למצוא בנקים אפילו במתווה ערבות המדינה. לכן הלכו בנתיבים אחרים. זה אירוע מאוד מורכב שקשור לעובדים ולמטוסים ולמוסכים, ולאגף הביטחון, יש פה אין ספור אירועים, ויש פה גם מו"מ בין האוצר לאלעל. זה אירוע נורא מורכב".

טלי לאופר, התאחדות משרדי נסיעות: "האוצר מפקיר ענף שלם. התפקיד של האוצר לומר לכם למה לא, התפקיד שלכם לקיים הבטחות שניתנו במשך שנה שלמה. אתם משאירים אותנו פצועים בשטח. המדינה פוגעת לנו בחופש העיסוק מסיבותיה היא, לקחתם לנו את היכולת להתפרנס, אז תתמכו. בחרנו בכם לשמור עלינו ולוודא שהענף הזה לא ייזרק לרחוב. אני מבקשת מכם לא להצביע על תוכנית שלא כוללת סיוע למשרדי הנסיעות וסוכני הנסיעות. נשארו כמה חודשים, נצליח לצאת מזה, תנו לנו את החמצן. אנחנו מבקשים שימשכו המענקים למספר חודשים לענף".

מרק כצנלסון, האגודה הישראלית לתיירות רפואית: "אלפי אנשים מתחננים להיכנס לישראל לצורך תיירות מרפא, ומשרד הבריאות לא מרשה להם להיכנס, מנהלי בתי החולים מתחננים לכסף הזה, 70 אחוז מההכנסות הולכות לבתי החולים, המדינה לא סייעה מעולם לענף ועכשיו היא מחסלת את מה שהשגנו".

לעניין תיירות המרפא העלה יו"ר הוועדה הצעה לסיוע: "דווקא במקרים של תיירות מרפא שמדובר באנשים שבאים לפעילות ספציפית למטרה אחת במקום מסוים, אולי ניתן לאשר איזה מתווה אישור כניסה לישראל, כמובן בסמוך לבדיקות הנדרשות. הרצון להחזיר אתכם לפעילות ככל שניתן, אנסה להיפגש עם משרד הבריאות ולעדכן אתכם".

יו"ר הוועדה, סיכם את הדיון והציג דרכי פעולה להמשך סיוע לענפים שטרם קיבלו מענה: "בשבוע שעבר ביקשנו ממשרד התיירות ומשרד האוצר לגבש מתווה מהר ככל האפשר, וקבענו ישיבה. במהלך השבוע הזה, שר האוצר ושר התיירות הגיעו לפתרונות ב-3 נושאים שעמדו על הפרק: ענף המלונאות, תיירות נכנסת ומורי הדרך".

"לגבי מורי הדרך יש עוד עבודה לעשות. על שנעשה יש לברך. יחד עם זאת האירוע לא הסתיים ויש 3 נושאים לפחות שיש לטפל בהם – 1 זה אל-על, נקיים פגישת עבודה כדי להכיר את הנתונים יותר, ולראות במה ניתן לסייע. השנייה זה ענף התיירות היוצא שגם שם אני מבקש לקבל נתונים כדי להבין את עומק הבעיה ולבחון דרכי סיוע, והסוגיה השלישית היא תיירות המרפא ושם הפתרון הוא להחזיר אתכם לפעילות בשיתוף משרד הבריאות".

"אני מבקש סבלנות, אנחנו לא מפקירים אתכם, כל חברי הוועדה, אין פה אופוזיציה או קואליציה, יש גם נכונות מצד שר התיירות והמשרד, ושר האוצר והמשרד. אני מבהיר שאין כוונה לחזור למענקים לכולם, אבל במקומות נקודתיים בהם נוכל לסייע, נעשה זאת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים