שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » מעשן מגיל צעיר? אתה עלול גם למות מוקדם
מחקר חדש
מחקר מצא כי אנשים בין טווח הגילאים 15-34 שהפסיקו לעשן נמצאים באותו מצב בריאותי כמו אלו שלא עישנו בנוגע לסיכון למות ממחלות לב או שבץ מוחי • כל הפרטים
תוחלת החיים מתקצרת כתוצאה מעישון | צילום: Lightspring, שאטרסטוק

לחץ חברתי, דוגמא אישית מההורה וסקרנות הן הסיבות המרכזיות להתחלת עישון בגיל צעיר. אין זה סוד שעישון סיגריות מזיק לבריאות, אך כעת מצאו חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד שבבריטניה כי התחלת עישון בשלב מוקדם בחיים עלולה להעלות את הסיכוי למוות בטרם עת ובגיל צעיר. מנגד, מצאו החוקרים כי אלה שמצליחים להיגמל מקטינים את הסיכון במידה ניכרת, וככל שהם צעירים יותר כך טוב יותר.

החוקרים אספו נתונים מ-424,793 איש בגילאי 25 עד 74. הנתונים קובצו לפי היסטוריית העישון, בהתבסס על הגיל בו התחילו לראשונה, או הגיל שבו עישנו לאחרונה. 58 אחוזים מעולם לא עישנו, 23 אחוזים היו מעשנים לשעבר, ו-19 אחוזים עישנו בהווה. בקרב המעשנים בהווה, 2 אחוזים החלו לעשן לפני גיל 10, ו-19 אחוזים החלו לעשן בין הגילאים 10 עד 14.

ניתוח התוצאות של אלו שהפסיקו לעשן גילה כי לאלה שהפסיקו בין הגילאים 15 ל-34  אין השפעה כלל וכי הסיכון למות ממחלות לב או שבץ מוחי דומה לאנשים שאינם מעשנים כלל. לעומת זאת, מי שהפסיק בטווח הגילאים 35-44 היה בסיכון גבוה ב-20 אחוזים למוות ממחלות לב או שבץ. מי שהפסיק לעשן בטווח הגילאים 45-54 שנים היה בסיכון גבוה – 60 אחוזים, ובטווח של גילאי 55-64 שנים הסיכון היה גבוה ב-70 אחוזים. אלו שעישנו בהווה היו בסיכון מוגבר של כמעט פי שלושה למוות משבץ או מחלות לב.

החוקרים מציינים עוד, כי מי שמפסיק לעשן עד גיל 40 יכול להפחית את הסיכון למוות בטרם עת ממחלות לב וכלי דם ב-90 אחוזים.

הנתון הדרמטי והמצער הוא ש- 4,479 ממשתתפי המחקר מתו ממחלת לב או שבץ מוחי לפני גיל 75 בתקופת המחקר.

"מניעת עישון מהדור הבא יכולה להציל חיים, אך עלינו גם להדגיש כי הפסקת עישון יכולה להציל חיים כעת ובשנים הבאות", אמר בהודעה לעיתונות המחבר הראשי, ד"ר בלייק תומסון מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה. "לגרום לאנשים להפסיק לעשן נותר בראש סדר העדיפויות הבריאותי הגדול ביותר בעולם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים