שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » "נגרעה מאיראן יכולת גרעינית משמעותית"
גורם מודיעיני
בניגוד לדיווחים הראשוניים: ככל הנראה מטען חבלה הביא לתקלה החשמלית • דיווח: שריפה נוספת פרצה במתקן העשרת האורניום בנתנז • סיכום יממה דרמטית במלחמה החשאית
איראן-ישראל | צילום: Just Life, שאטרסטוק

התקלה במתקן הגרעין בנתנז נגרמה ממטען חבלה שהוטמן במקום – לפי מקורות זרים שצוטטו ב'חדשות 13'. זאת, בניגוד לדיווחים הראשוניים, לפיהם הפגיעה נגרמה ממתקפת סייבר. כעת, לפי הערכות, יעברו חודשים רבים עד שאיראן תוכל להפעיל מחדש את 7,000 הצנטריפוגות שנמצאות במתקן.

גורמי מודיעין שצוטטו ב'כאן חדשות' אמרו כי הנזק במתקן הגרעיני בנתנז משמעותי וכי ניתן להעריך שנזק נגרם לצנטריפוגות מסוגים שונים. לפי ההערכות, הנזק מחזיר אחורה את יכולותיה של איראן להעשיר אורניום. לדברי גורם מודיעיני, נגרעה מאיראן יכולת משמעותית וכי תזמון הפעולה אינו מקרי.

גורמי מודיעין אמרו עוד כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי הפעילות בנתנז וכי מדובר בתקיפת סייבר ישראלית שהמוסד היה מעורב בה. עוד הוסיפו הגורמים כי הנזק במתקן האיראני גדול מכפי שמדווח באיראן.

הערוץ "איראן אינטרנשיונל" דיווח הכי שריפה נוספת פרצה במתקן הגרעין התת קרקעי בנתנז. נוסף על כך, דווח כי לדובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, בהרוז כמאלונדי, אירעה תאונה בזמן שביקר במתקן הגרעין התת-קרקעי בנתנז. לא נאמר באיזה סוג תאונה היה מעורב כמאלונדי, ואף שנמסר כי הוא סובל משבר בקרסול וגם בראשו, נטען שמצבו שפיר.

המלחמה החשאית באיראן – כל הדיווחים ביימה האחרונה:

סוכנות הגרעין האיראנית הודיעה הבוקר על "תקלה" במערכת החשמל במתקן הגרעיני בנתנז – פחות מיממה לאחר ההכרזה על הפעלת צנטריפוגות מתקדמות במקום. דובר סוכנות הגרעין של איראן ציין כי הסיבה לתקרית תחת חקירה וכי לא היו פצועים או זיהום כתוצאה מהתקרית.

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר מאוחר יותר כי "פעולותיו של צה"ל במזרח התיכון אינן נסתרות מעיני האויבים – הם צופים בנו, רואים את היכולות ושוקלים את צעדיהם בזהירות". זאת, ברקע הודעת איראן כי אירעה "תקלה" ברשת החשמלית במתקן הגרעין בנתנז.

במהלך נאום שנשא כוכבי בטקס ההצדעה לנופלי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בהר הרצל שבירושלים, אמר כוכבי כי "בזכות פעילויות מבצעיות מתוחכמות, השנה החולפת הייתה אחת השנים הבטוחות ביותר שידעו אזרחי מדינת ישראל. נמשיך לפעול בעוצמה ובשיקול דעת, בנחישות ובאחריות, זאת על מנת להבטיח את ביטחון מדינת ישראל".

הוא לא התייחס באופן מפורש לתקרית בנתנז, ואמר: "בעוד כחודש נקיים תרגיל בהיקף שטרם בוצע עד היום – "חודש מלחמה", במסגרתו נתרגל את התוכניות, את שיטות הלחימה ואת כלל היכולות המבצעיות שפותחו ושוכללו. אנו עומדים על המשמר עם כושר התקפי משופר, אשר בכל רגע מוכן להפוך מתרגיל למבצע אמת, ומבניין כוח להפעלת הכוח".

שר הביטחון בני גנץ קיים הצהרה משותפת במסגרת ביקורו של מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, אותו יארח ביומיים הקרובים. אוסטין התקבל הבוקר במסדר כבוד בקריה בתל-אביב וקיים שורת פגישות מקצועיות עם שר הביטחון גנץ, בהן השתתפו הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אמיר אשל ובכירים נוספים ממשרד הביטחון ומצה"ל.

גנץ אמר: "הדגשתי בפני המזכיר אוסטין שישראל רואה בארה"ב שותפה מלאה בכל החזיתות המבצעיות –הראשונה בהן היא איראן. המשטר בטהראן היום מהווה איום אסטרטגי לביטחון העולם, למזרח התיכון ולמדינת ישראל. נמשיך לעבוד יחד עם שותפינו האמריקאים כדי לוודא שכל הסכם עם איראן יבטיח את האינטרסים החיוניים של העולם וארה"ב, יימנע מרוץ חימוש גרעיני באזור ויגן על מדינת ישראל".

ראש סוכנות הגרעין של איראן עלי אכבר סאלחי אמר כי התקלה במתקן העשרת האורניום בנתנז היא "פעולת טרור". לדבריו, "איראן שומרת לעצמה את הזכות להגיב". הוא לא ציין מי לטענתם עומד מאחורי התקלה ברשת החשמל במתקן בנתנז או מה בדיוק גרם לה.

"ההתקפה על אתר נתנז מבטאת את התבוסה של מי שמתנגד לפיתוח מדינתנו", אמר סאלחי. "זאת מתקפה שמטרתה למנוע מאיראן לפתח את תכנית הגרעין שלה. זאת תבוסה של אלו שהתנגדו לשיחות בין הצדדים להסכם הגרעין במטרה להסיר את הסנקציות".

"אנחנו מגנים את הפעולה הזו ומדגישים את החשיבות שהקהילה הבינלאומית תתנגד לפעולת הטרור הזאת. כמו כן, כדי לסכל את מטרותיו של מפקד תנועת הטרור הזו, הרפובליקה האיסלאמית של איראן תמשיך להרחיב באופן רציני את הטכנולוגיה הגרעינית מחד ולהרים את הסנקציות המדכאות מאידך", הוסיף.

בתוך כך, הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס ביום ראשון הבא כדי לדון בנושא האיראני – המו"מ על הסכם הגרעין והמתיחות באזור. זו תהיה ישיבת קבינט ראשונה זה חודשיים.

ב'וואלה' דווח כי שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי פנו ליועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת וביקשו לקיים ישיבת קבינט כדי לעדכן את השרים ולהחליט על מדיניות בנושאים שקשורים לאיראן. גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סבר כי יש לקיים ישיבת קבינט כיוון ששורת התפתחויות ביטחוניות בהקשר האיראני שעלולות להביא להסלמה התרחשו בלי שהקבינט עודכן לגביהן בצורה מסודרת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום אירועי הרמת כוסית בגופי הביטחון, מוסד, שב"כ וצה"ל לרגל יום העצמאות ה-73 של מדינת ישראל. "המאבק באיראן וגרורותיה ובהתחמשות האיראנית היא משימה ענקית. המצב שקיים היום, לא אומר שזה המצב שיהיה קיים מחר", אמר נתניהו בפורום מטכ"ל.

נתניהו הוסיף כי "קשה מאוד להסביר את מה שחוללנו פה בישראל, במעבר הזה מחוסר אונים מוחלט שלא היה כדוגמתו בתולדות העמים, לכוח עולמי שהצלחנו לייצר כאן. בוודאי כוח אזורי, אך במובנים מסוימים גם עולמי. אני מאחל לכולנו שתמשיכו בדרך הזאת, ושתמשיכו לשמור על חרב דוד בידיכם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים