שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » פרויקט הרכבל בעיר העתיקה בי-ם ייצא לדרך
בג"ץ קבע
התוכנית הרכבל כוללת קו שאורכו 1.4 ק"מ ולו ארבע תחנות. בשעות השיא יוכלו לנסוע בו 3,000 נוסעים בשעה. הפרויקט נועד להקל על המצוקה הקשה בתחום הגישה התחבורתית
רחבת הכותל | צילום: Framalicious, שאטרסטוק

בית המשפט העליון, דחה ארבע עתירות שהוגשו נגד התוכנית להקמת רַכֶּבֶל לעיר העתיקה בירושלים, שתחילת מסלולו במתחם הרכבת הישנה וסופו בתחנה הסמוכה לשער האשפות. בעיקרו של דבר, בעתירות התבקש ביטולן של החלטות הממשלה, ועדת השרים לענייני תכנון, בנייה מקרקעין ודיור והות"ל, שהתקבלו בעניינה של התוכנית.

התוכנית הרכבל כוללת קו שאורכו 1.4 ק"מ ולו ארבע תחנות. בשעות השיא יוכלו לנסוע בו 3,000 נוסעים בשעה. הפרויקט נועד להקל על המצוקה הקשה בתחום הגישה התחבורתית לעיר העתיקה.

השופט אלרון ציין, כי לב ליבו של הטיעון שבמרבית העתירות נגע ל"אי התאמתו" של הרכבל לסביבת העיר העתיקה והפגיעה הנופית שהוא יסב לשיטת העותרים, וקבע שאין מקום להתערבות שיפוטית באופן בו בחרו מוסדות התכנון לאזן בין השיקולים הרבים הנוגעים לעניין, ובכלל זה שיקולים תחבורתיים, שיקולים כלכליים, שיקולי נוף ואיכות הסביבה, שיקולים הנוגעים לרווחת חייהם של התושבים המתגוררים באזור התוכנית ואף שיקולים הלכתיים. השופט אלרון הדגיש שההכרעה בין ההשקפות התכנוניות השונות ובין האידיאולוגיות החברתיות השונות המפעמות בהן מסורה לגופי התכנון שנקבעו לשם כך על ידי המחוקק.

עוד קבע השופט אלרון, כי יש לדחות את טענות העותרים ביחס לסמכות שר התיירות והות"ל. זאת נוכח הבסיס העובדתי שהונח לפניהם ממנו עלה הצורך המובהק שבשיפור תשתיות התיירות באזור; התחזיות לגידול בהיקף המבקרים באתרי התיירות באזור התוכנית; הרצון לנצל את ה"תווך העילי" בשל מגבלות טופוגרפיות וסביבתיות; כמו גם האפשרות לשנע באמצעות הרכבל כמות גדולה של מבקרים בפרק זמן קצר בשעת שיא. השופט אלרון הוסיף, כי גם לפני הות"ל הונחה תשתית עובדתית ראויה גם ביחס להיבטים התחבורתיים שבתוכנית, במסגרתה הוצגו גם יתרונותיה וחסרונותיה והקשיים האפשריים בה.

אשר לטענות שהועלו על ידי נציגי עדת היהדות הקראית מאחר שנתיב הרכבל עובר באופן חלקי מעל בית עלמין קראי – השופט אלרון קבע כי גם מקום בו הפגיעה הנטענת מסווגת כפגיעה בכבוד המת העולה כדי פגיעה בזכות חוקתית, הרי שהאיזון שבוצע על ידי הות"ל, ואומץ בהחלטת הממשלה, הוא ראוי ומידתי. בכל זאת העיר השופט אלרון, כי טוב יעשו נציגי המדינה והעדה הקראית אם ייפגשו בניסיון נוסף לגבש הסכמות אשר יהיה בהן כדי להפחית עוד יותר מן הפגיעה שתיגרם לבית הקברות הקראי ולמבקרים בו.

סופו של דבר ארבעת העתירות שהוגשו נגד התוכנית להקמת רַכֶּבֶל בעיר העתיקה בירושלים נדחו כאמור בפסק דינו של השופט אלרון.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "מברך על החלטת בג״ץ. נמשיך לקדם במרץ את פרויקט הרכבל, שבאמצעותו ניצור מענה תחבורתי לעומסי התנועה הכבדים ונאפשר גישה קלה לכותל ולעיר דוד. כפי שהרכבת הקלה משרתת את כולם, כך יהיה עם הרכבל שיביא עמו בשורה תחבורתית לתושבי ירושלים כולה, ולמבקרים בה שיהנו מהפעלתו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים