שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » נדחתה על הסף העתירה נגד המנדט לנתניהו
בג"ץ
בג"ץ דחה את העתירה נגד החלטת הנשיא ריבלין להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על נתניהו. העותרים יישאו בהוצאות כל אחד מהמשיבים בסך של 5,000 ש"ח
בית המשפט העליון | צילום: דוברות הרשות השופטת

בג"ץ דחה את העתירה של 'מבצר הדמוקרטיה' נגד החלטת נשיא המדינה ראובן ריבלין להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. העותרים יישאו בהוצאות כל אחד מהמשיבים בסך של 5,000 ש"ח

"דין העתירה להידחות על הסף", כתב בית המשפט. "תחילה אציין כי העותרים לא ביססו כל עילה משפטית לבחינת שיקול דעתו של מקבל תפקיד ציבורי, ועל כן אין סעד שבדין שניתן לגזור לגבי החלטת חה"כ נתניהו לקבל על עצמו את תפקיד הרכבת הממשלה".

"ובאשר לביקורת השיפוטית על החלטת הנשיא. סעיף 7(א) לחוק יסוד: הממשלה קובע כי נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך. הגם כי הסעיף האמור אינו מגדיר מהם הקריטריונים לפיהם יחליט נשיא המדינה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הרי שעצם החובה להתייעץ עם נציגי הסיעות מלמדת כי השיקול המרכזי האמור להנחות את הנשיא הוא סיכוייו של אותו חבר כנסת להרכיב ממשלה, לאור תוצאות הבחירות" הגם כי במצבים מיוחדים נשמעה הדעה כי רשאי הנשיא לשקול שיקולים נוספים מכוח שיקול הדעת הרחב המוקנה לו".

"מכל מקום, העותרים לא הצביעו על פגם שנפל באופן מימוש הסמכות הנתונה לנשיא. לא למותר להזכיר כי לנשיא המדינה מעמד ייחודי כאשר גלומה במוסד הנשיאות סמליות מיוחדת, וכך גם נתונה לנשיא חסינות מוחלטת והיקף הביקורת השיפוטית על הכרעותיו הינו מצומצם ביותר".

"בראי המתואר, כמו גם נוכח פסיקת בית משפט זה על פיה תקופת בחירות (במובן הרחב) היא תקופה רגישה מבחינה פוליטית אשר ראוי כי בית משפט ינהג לגביה באיפוק ובריסון, אין העתירה מגלה עילה להתערבות".

"עוד יצוין כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגד חה"כ נתניהו, סוגיית הטלת הרכבת הממשלה עליו, בהתייחס לאישומים שפורטו בהרחבה על ידי העותרים בעתירתם, נידונה ונבחנה בהרחבה במסגרת בג"ץ 2592/20, הגם כי על פי המסלול שבסעיף 10 לחוק יסוד: הממשלה, על פיו מודיע נשיא המדינה ליושב ראש הכנסת בתום התקופה הקבועה בסעיף 8 לחוק יסוד: הממשלה כי הוא אינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה ו"מחזיר" את המנדט להרכבת ממשלה לכנסת".

"באשר לסוגיית ניגוד העניינים לגביה העלו העותרים טענות שונות, הרי שגם לגביה נסתם הגולל משניתן לאחרונה פסק הדין, במסגרתו נקבע כי הסדר ניגוד העניינים בעניינו של חה"כ נתניהו נערך בסמכות והוא מחייבו וחזקה עליו כי ימלא אחר הוראותיו. מעבר לכך, היבטים נוספים של נושא ניגוד העניינים והשלכותיו תלוי ועומד לפני בית משפט זה ולכן איננו קובעים כל מסמרות בנושא זה".

"העתירה נדחית", חתמו השופטים והוסיפו: "העותרים יישאו ביחד ולחוד בהוצאות כל אחד מהמשיבים בסך של 5,000 ש"ח".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים