שיתוף
תגובות
משפט » נדחתה עתירת פעיל שמאל שנפצע בעימותים
לאחר יותר מעשור
פעיל שמאל שנפצע מרימון במהלך הפרות הסדר בנעלין לפני כעשור הגיש תביעת נזיקין נגד המדינה • ביהמ"ש: "יש אינדיקציות חזקות לכך שהגרסה בכתב התביעה היא שקרית"
תגיות:
הפרות סדר וזריקת אבנים. אילוסטרציה | צילום: Edward Crawford, שאטרסטוק

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל את עמדת המדינה והודיע כי הוא דוחה תביעת נזיקין של פעיל ארגון השמאל הקיצוני ISM, טריסטן אנדרסון, שטען כי נפגע מרימון גז אשר נורה לעברו על ידי כח מג"ב במהלך הפרות סדר בכפר נעלין במהלך מרץ 2009. בנוסף, השית בית המשפט על העותרים הוצאות משפט וטרחה בסך 20,000 ₪.

בהחלטתו קבע בית המשפט, כי "בראש ובראשונה יש לדחות את התביעה בשל כך שהתובעים לא הוכיחו את הגרסה שהעלו בכתב התביעה. כך במיוחד כשיש אינדיקציות חזקות לכך שהגרסה בכתב התביעה היא שקרית".

עוד נטען על ידי ביהמ"ש, כי "התמונה העולה ממכלול הראיות היא כי הנתבעת אינה אחראית כלפי התובעים משום שבמקרה דנן מדובר ב'פעולה מלחמתית'. גם בכך כשלעצמו די כדי שהתביעה תידחה, שכן הכרה בחסינות משמעותה, שבית המשפט לא צריך להידרש כלל לשאלה אם הצבא פעל ברשלנות אם לאו… גם אלמלא הקביעות הנ"ל הייתה התביעה נדחית, בשל כך שהחיילים פעלו כראוי בנסיבות שבהן נאלצו לפעול ובנתונים שהיו להם בעת שפעלו, ומכל מקום הם לא עוולו כלפי התובעים".

"מהסרטונים והתמונות שהגישו התובעים עולה שההתרחשויות לא היו כפי שנטען בכתב התביעה וביהמ"ש אף שוכנע כי הסרטונים שהגישו היו ערוכים באופן מלאכותי ומגמתי".

"התובעים לא הגישו את מלוא החומר שהיה במצלמה של אנדרסון (הגישו 40 תמונות מתוך 120), העדים העובדתיים מטעם התובעים לא היו אמינים, ניכרה אצלם מגמתיות ונתגלו סתירות פנימיות בין היתר בין עדויות השונות ובין העדויות לסרטונים; אנדרסון לא העיד על אף שהיה ניתן להעידו (במהלך השנים התראיין לרשת חדשות אמריקאית בעודו יושב על כסא גלגלים וללא הפרעה קוגנטיבית)".

לסיום קבע השופט, כי "שניים מהתובעים נטלו חלק פעיל בהתפרעויות וחלקם לא היה תמים כפי שהם ועדי התובעים ניסו להציג".

בכתב התביעה נטען, כי "התובעים הינם אזרחי ארה"ב. ביום שישי ה- 13.3.2009, לאחר סיום התפילה במסגד בכפר נעלין, התקיימו בסמוך לגדר ההפרדה צעדת מחאה והפגנה כנגד בניית הגדר. לאחר סיום ההפגנה וצעדת המחאה, בהן לקחו חלק תושבי הכפר, פעילים ישראלים ופעילים זרים החלה מהומה בשולי הכפר, אשר כללה זריקת אבנים ושימוש באמצעים לפיזור הפגנות".

"לטענת התובעים, במהלך האירוע שהתרחש בשולי הכפר, עמדו אנדרסון ובת זוגו, גבריאלי סילברמן, עם מספר תושבי הכפר ופעילים זרים כ- 200 מטר מהמקום וצפו באופן פאסיבי במתרחש. בשלב מסוים, נורה אל עבר אנדרסון רימון גז אשר פגע במצחו והסב לו נזקים קשים".

יצוין, כי המדינה מצדה טענה, כי יש לדחות את התביעה כיוון שהתובעים מתארים בכתב התביעה אירוע שונה ממה שהתרחש בפועל, גם בכל הקשור לחלקם של אנדרסון וסילברמן, שהינם זרים אנרכיסטים חברי הארגון ISM (תנועת הסולידריות הבינלאומית). בנוסף, נטען כי יש לדחות את התביעה בשל החסינות הנגזרת מכך שהאירוע אירע במסגרת "פעולה מלחמתית".

יודגש כי בנוגע לאירוע התנהלה חקירה פלילית, אשר כללה גם הליכי ערר ועתירה לבג"צ, בסיומה הוחלט שלא להעמיד לדין אף אחד מאנשי כוחות הביטחון.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים