שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » "נדרוש קואליציה שתפתור את משבר בתי"ח"
גפני מבטיח
במהלך הדיון הציג מנכ"ל משרד הבריאות את הפתרון שהושג אמש – תקצוב 630 מיליון שקל ועוד 300 מיליון שקל להתמודדות עם הקורונה במידה ותמשך
משה גפני | צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (ה') דיון מיוחד בנושא קריסת בתי החולים הציבוריים, בהמשך לדיונים קודמים של הוועדה, על רקע החרפת מצב בתי החולים בשל משבר הקורונה, בהם קראה לתקצב את בתי החולים הציבוריים בדומה לבתי החולים הממשלתיים. הדיון היום התקיים גם על רקע הצעה לסדר בנושא, שהגישו חברי הכנסת עודד פורר, יוליה מלינובסקי, אורנה ברביבאי ומאיר כהן.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הישיבה ואמר כי הוא שמח על כך שאתמול, לפני הדיון, הגיעו להסכמות שמאפשרות את המשך תפקוד בתי החולים, והוסיף: "ידענו שיש קורונה ואין תקציב למדינה ושבתי החולים עמוסים. מי אשר בזה שלא נעשה כלום? משרד הבריאות? משרד האוצר?".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, השיב ואמר כי בתי החולים קיבלו סיוע, אך הדבר לא פתר בעיות ארוכות ימים. לדבריו, אף אחד לא עמד מהצד, אלא נעשו צעדים שלא הספיקו. הוא הציג את ההסכמות מאתמול, ואמר כי בתי החולים יקבלו תקצוב של 630 מיליון שקל ועוד 300 מיליון להתמודדות עם הקורונה, שיינתנו בהמשך השנה. בנוסף אמר לוי כי הוקמה ועדה ציבורית שתפקידה להגיע למודל קיום רב שנתי לבתי החולים הציבוריים.

ח"כ גפני הודה לכל העוסקים במלאכה, והוסיף: "מלאכה רבה עוד לפנינו, אני לא מעלה על דעתי שהפתרון נמצא אתמול בלילה רק בגלל שזה היה לילה לפני שוועדת הכספים התכנסה".

ח"כ אוסמה סעדי אמר כי מוטב מאוחר מאשר לעולם לא, אך צריך לוודא שהוועדה שהוקמה לא תקבור את הנושא. ח"כ קטי שטרית אמרה כי מדובר בפלסטר שהוא עדיין לא טיפול מעמיק, וקראה להתחיל ברפורמה אמתית בבתי החולים. ח"כ ניר ברקת אמר כי הוועדה שהוקמה לא צריכה לעסוק רק בתקציב, אלא גם במודל ההפעלה הנכון. לדבריו, "אם הדיון יהיה רק תקציבי הבעיה לעולם לא תיפתר. בתי החולים הממשלתיים הרבה יותר בזבזניים". המנכ"ל לוי התייחס לכך ואמר כי הוועדה לא תדון בבעלות, אלא רק בהסדרת התקציב.

ח"כ אחמד טיבי קרא לעגן את מסקנות הוועדה בתקציב. ח"כ מיקי לוי הוסיף כי חובת חברי ועדת הכספים היא לעשות תיקון עולם בנושא הבריאות בישראל. ח"כ יוליה מלינובסקי ביקשה להזכיר כי בתחילת משבר הקורונה הבטיח האוצר שלא תהייה בעיה תקציבית למערכת הבריאות, ושאלה האם הוא עומד בהבטחתו. פרופ' לוי השיב כי בשלב מסוים התקצוב פחת, והמשרד עוסק בתקצוב קורונה גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך.

ח"כ אופיר כץ אמר כי חולה שמגיע לבית החולים לא יודע מאיזה סוג הוא וזה גם לא צריך לעניין אותו, ולא יכול להיות שבית חולים ייתן שירות פחות טוב בגלל הסיווג שלו.

ח"כ ינון אזולאי אמר כי הוא מתבייש להסתכל למנהלי בתי החולים בעיניים, ולפני התודות צריך לשאול כיצד הגענו למצב שבו מנהלי בתי חולים יושבים ברחוב כמו הומלסים. "תפקידנו לוודא שמסקנות הוועדה שהוקמה ייושמו", אמר.

מנכ"ל שערי צדק, פרופ' עופר מרין | צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ח"כ יוליה מלינובסקי אמרה מנגד כי היא לא מבינה על מה הברכות, שכן העוסקים בדבר רק עשו את העבודה שלהם ובאיחור ניכר. לדבריה, "אומרות תודות לשרים, סגני שרים ומנכ"לי משרדים, אבל הם הביאו אותנו למצב הזה".

מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, אמר כי מי שחושב שלוועדת הכספים אין אחריות למצב טועה. הוא הוסיף כי הכנסת קבעה כללי משחק כמו ברומא העתיקה, זרקה שמיכה ונתנה למטאדורים למשוך אותה לכל הכיוונים. "המערכת לא מאורגנת וזו תוצאה של אבולוציה פוליטית. עוד לא קם מנהיג שהוביל רפורמה שתארגן את המערכת כך שתושב נצרה יקבל אותה טיפול כמו תושב באר שבע ותושב תל אביב. חוקקתם חוקים שלא מאפשרית לבית החולים לחיות. אנחנו נותנים הנחה סטטוטורית של 630 מיליון שקל לקופות החולים, כדי שהם ישרדו, ואם לא היינו נותנים אותן לא היינו צריכים את הכסף", אמר.

מנכ"ל שערי צדק, פרופ' עופר מרין, אמר: "מרוב יער אתם לא רואים את העצים. כדי לגמור את 2020 הייתי צריך לעבור עץ עץ ולעבור חודש חודש ולבוא לאוצר להגיד שצריך לשלם משכורות. שנת 2020 נצרבה אצל אנשי הבריאות. עשרות פעמים הגעתי לאוצר וכל דקה שהייתי שם פגעה בחולים. המחזה הזה חייב להיפסק. לא קיבלנו מתנות, קיבלנו כסף לעובדים שיעבדו. אני מבין את אנשי האוצר שתפקידם להיות שומרי סף, לא על חשבון החולים שלנו".

מנכ"ל בית החולים האנגלי בנצרת, פרופ' פהד חכים, הוסיף: "לא ייתכן שבשנה כזאת של מלחמה החיילים מופקרים בשטח. בתי החולים בנצרת נכנסו השנה חזק מתחת לאלונקה. בשבוע שעבר כשישבתי באוהל התביישתי, הייתי צריך להיות עם החיילים. נכנסתי למחלקת קורונה ו-3 גופות חיכו לי. כסף לא מגיע ואני אחראי שיש פחות אחות ופחות רופא וזה לא ייתכן בישראל של 2021. יש פה שיטת תקצוב ותמחור לא תקינה וזה חייב להיפסק. בנצרת, שהיא גם בפריפריה, חולים לא רוצים ללכת הביתה בשמונה בבוקר, הם מבקשים להישאר לאכול צהריים בבית החולים".

מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין | צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

נציג האוצר, רועי רייכר, אמר כי אכן ישנה בעיה שאף אחד לא מתכחש לה וצריך לפתור אותה. הוא הוסיף כי חלק מהכספים הועברו כבר היום, וכספים נוספים יועברו במהלך השנה.

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה מבקשת להודות למנהלי בתי החולים, לצוותים הרפואיים והמנהליים, לשר האוצר ולכל מי שעוסק בנושא. כולנו מתפללים שהנגיף יעזוב אותנו בהקדם ומודים לכם על העבודה המסורה. אנחנו מצטערים שהפתרון הגיע באיחור, זה נגזר מהמצב הפוליטי שאנחנו נמצאים בו שאין תקציב למדינה. אני יכול להודיע בשם יהדות התורה שלא נהייה חלק משום קואליציה שלא תיתן פתרון למערכת הבריאות. זו מערכת הבריאות אחת מהטובות בעולם, אני מודה על מה שנעשה ואומר שוב בשם יהדות התורה – לא נוותר בעניין הזה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים