שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » נובל התחייבה לאפשר מכר בנפרד ממאגר תמר
רשות התחרות
נובל התחייבה לאפשר מכר בנפרד ממאגר תמר כמו כן, חתמה נובל על הסכם פשרה עם חברת החשמל
תגיות:
נובל אנרג'י | צילום: Dennis Gross, שאטרסטוק

הממונה על התחרות פרסמה היום, 31.1.21, להערות הציבור צו מוסכם שנחתם על ידי חברת נובל אנרג'י מדיטרניאן לימיטד (להלן נובל). על פי הוראות הצו נובל, שמפעילה את מאגר תמר, מתחייבת לכבד דרישות מכר בנפרד של כל אחת מהמחזיקות בתמר, ללא צורך בהסכמה של שאר המחזיקות בה.

ביום 30.1.21 חתמו המחזיקות בתמר הסכם מכר בנפרד ממאגר תמר. בנוסף, הגיעה נובל להסכם פשרה עם חברת החשמל. הצו המוסכם וההסכמים שנחתמו לצרכי הצו המוסכם מסדירים את הנזק הנטען לחברת חשמל וכוללים שיפור משמעותי במבנה התחרות בשוק הגז הטבעי בישראל מכאן והלאה.

בישראל קיימים שלושה מאגרי גז טבעי: מאגר כריש ותנין, מאגר תמר ומאגר לויתן. לנובל אחזקות בשניים משלושת המאגרים הקיימים היום בישראל: תמר מוחזקת על ידי נובל (25%), דלק קידוחים ומחזיקות נוספות; לוויתן מוחזקת גם כן על ידי נובל (כ-40%), דלק קידוחים ורציו. בנוסף נובל היא המפעילה של שני המאגרים ולכן, שולטת בתשתית הפקת והולכת הגז הטבעי. כריש ותנין מוחזקים על ידי אנרג'יאן וטרם החלו לספק גז בישראל.

ברקע הצו המוסכם קיים סכסוך בין המחזיקות בתמר. הסכסוך התחיל לאחר שחלק מהמחזיקות בתמר, המהוות את הרוב במאגר, חתמו ביום 4.10.20 על הסכם חדש עם חברת החשמל לפיו הן ימכרו גז טבעי לחברת חשמל במחיר נמוך מהמחיר עליו הוסכם בהסכמים קודמים של חברת החשמל עם מאגרי תמר ולויתן.

לכל המחזיקות בתמר הסכם עם חברת חשמל משנת 2012 על פיו, בהתאם לפרסומים, חברת חשמל רוכשת גז במחיר של כ- 6.3 דולר ליחידת חום. בשנת 2019 התקשרה חברת חשמל בהסכם עם לוויתן על פיו, בהתאם לפרסומים, היא רוכשת גז במחיר של כ- 4.8 דולר ליחידת חום.

לטענת מחזיקות הרוב בתמר ולטענת חברת החשמל, נובל סירבה להזרים גז בהתאם להסכם החדש. בעקבות התלונות, פתחה רשות התחרות בהליך בדיקה האם התנהגותה של נובל עולה כדי ניצול מעמדה המונופוליסטי לרעה. בטרם שמעה הממונה את טענות נובל, נובל ביקשה להגיע להסכמות.

במסגרת ההסכמות נובל, מפעילת מאגר תמר ומי שאחראית על הזרמת הגז ואספקתו הפיזית ללקוח, התחייבה לפעול על פי דרישות עצמאיות של כל אחת מהמחזיקות בתמר (או חלק מהן) למכירת גז מהמאגר וללא צורך בהסכמת שאר המחזיקות. זאת, בשונה מאספקת הגז ממאגר תמר היום, שמתבצעת על פי הסכמים משותפים בין כל המחזיקות לבין הלקוח. התחייבויות נובל יאפשרו תחרות בתוך מאגר תמר בין המחזיקות השונות ויגבירו גם את התחרות בין תמר ללויתן. מדובר בבשורה תחרותית לצרכני הגז בישראל ולציבור כולו.

בנוסף ובמקביל, על פי הסכם הפשרה שבין נובל לבין חברת החשמל, חברת החשמל תרכוש גז ממאגר תמר במחירים נמוכים מהמחירים שבהם נובל נהגה למכור גז לחברת החשמל ממאגר תמר וממאגר לויתן והדומים למחיר שסיכמו מחזיקות הרוב בתמר עם חברת החשמל ביום 4.10.20. סך החיסכון לחברת חשמל בגין רכישות גז ממאגר תמר על פי הסכם הפשרה בהשוואה למחיר הסכם חברת החשמל עם מאגר לויתן יעמוד על כ- 100 מיליון ₪, ביחס לתקופה שתסתיים ביום 30 ביוני 2021.

הצו המוסכם מפורסם כעת להערות הציבור למשך 30 יום, ובכפוף לשמיעת ושקילת ההערות הוא יוגש לאישור בית הדין לתחרות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים