שיתוף
תגובות
משפט » ניסיון סחיטה וקניית עדים בבוררות של גרטלר
דרמה
איש העסקים דן גרטלר הגיש בקשה לבית המשפט שלא לאפשר החלפת בורר בתיק הבוררות שלו מול האחים גרטנר. בין הטענות: ניסיון לסחיטת הבורר, קניית עדים, והדלפות
דן גרטלר | צילום: אתר חב"ד, שטורעם נט

איש העסקים החרדי דן גרטלר חושף שורה של מעשים שאינם אתיים של האחים גרטנר איתם הוא נמצא בבוררות, כאשר בין היתר ניסיון לקנות עדים, ולהפעיל סחיטה על הבורר ביניהם.

הטענות נחשפו בתגובה שהגיש היום גרטלר לבית המשפט המחוזי בת"א, לבקשתם של האחים גרטנר למינוי בורר חדש בסכסוך ביניהם על מאות מיליוני דולרים. כאשר גרטלר מתנגד למינוי בורר חליפי במקומו של גורן שהתפטר, ומבקש להעביר את ההכרעה בסכסוך לבית המשפט.

לטענתו של גרטלר, אנשי העסקים היהודים-בריטים משה ומנדי גרטנר שכרו חוקר פרטי כדי שיאסוף מידע על הבורר בתיק, השופט בדימוס אורי גורן ובת זוגו. השניים שילמו מאות אלפי דולרים כדי לקנות עדי מפתח, העבירו מידע לרשויות חקירה ולפרקליטת מחוז ת"א לשעבר, רות דוד, כדי שיניעו חקירות והדליפו מידע לאיש יחסי ציבור על מנת שידליף מידע חסוי לתקשורת, על מנת לחבל בבוררות שהם מנהלים מזה למעלה מעשור עם גרטלר.

בתגובתו של גרטלר שהוגשה באמצעות עורכי הדין דורי קלגסבלד, בעז בן צור ואמיר שרגא נכתב: "מדובר בהתנהגות מדהימה של האחים גרטנר – ניסיון להפיל בפח את הבורר ובת זוגו על מנת לבטל את פסק הבורר, לאחר שזה ייכתב, אם פסק הבורר לא ימצא חן בעיני האחים גרטנר, ולא רק על מנת לאפשר להם לבטל את פסק הבורר אם לא ימצא חן בעיניהם, אלא גם על מנת לאפשר להם לסחוט את הבורר גורן ואת בת זוגו, כאשר בהנחה והתוכנית היתה יוצאת לפועל, היתה ברשות האחים גרטנר הקלטה של בת זוגו של הבורר גורן, מציעה להעביר סכסוך של לקוח שהיא 'יועצת סתרים' שלו לבוררות אצל הבורר גורן מבלי שהצד שכנגד יידע שהיא מעורבת בתיק".

את התגובה שלח גרטלר לאחר שכזכור, הבורר בתיק, אורי גורן הודיע בתחילת החודש על הפסקת ניהול הבוררות, לאחר שנחשף שהאחים גרטנר שילמו 50 אלף דולר לצביקה נווה, מנכ"ל חברת המודיעין העסקי CGI,  על מנת שיעקוב אחריו ואחרי בת זוגו של גורן. האחים גרטנר הפעילו את נווה, כך נטען בתצהירו של החוקר הפרטי, לאחר שמקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד יוסי כהן, הפנה את משה גרטנר לנווה על מנת שיסיע לו לאסוף מידע על קשריו לכאורה של גורן עם עורך הדין של גרטלר, בעז בן צור.

בין היתר, טען נווה שהוא התבקש להקליט את בת זוגו של גורן כשהיא אומרת שלקוחות של עו"ד בן צור "מסודרים" אצל גורן. מי שהפנה את גרטנר לכהן היה מקורב אחר לראש הממשלה, נתן אשל.

לטענתו של גרטלר, האחים גרטנר הפרו את הסכם הבוררות ואת התניית הסודיות שסוכמה ביניהם, ופעלו להפעלת לחצים עליו ועל עדים באמצעות "תפירת חקירות" – העברת מידע סלקטיבי מהבוררות לרשויות אכיפה בעולם, שהובילו למעצרים של עובדיו ולחקירות פליליות נגדו.

למשל, לטענתו של גרטלר, השניים עמדו מאחורי העברת תצהירו של אחד העדים בבוררות, פיטר דה בוט שמשמש מנהל העסקים של גרטלר בקונגו, לגופי חקירה באנגליה ובלגיה שלא כפי שסוכם. על מנת שישמשו לכאורה כראיות שיתמכו בחקירה המתנהלת על עבירות שחיתות בקונגו. חשדות אשר בגינם משרד האוצר האמריקאי הורה להקפיא את נכסיו של גרטלר במדינה, ולהכניס אותו לרשימה השחורה של אנשי עסקים שלמוסדות פיננסים אמריקאים אסור לעבוד איתם.

על פי תצהירו של גרטלר, גם כאשר הוא נחקר באופן אישי בחו"ל, הוצגו לו מסמכים מתוך הבוררות שלו עם הגרטנרים. "כמה חודשים לאחר מכן נחקרתי על ידי רשות חקירה בחו"ל בנושאים הקשורים לבוררות. בחקירה הוצג לי על ידי החוקרים מסמך הנחזה כתרגום לאנגלית של תצהירי שהוגש במסגרת הבוררות. כמו כן, הוצגו בפניי תצהיריהם של עו"ד לוי ושל דה בוט שהוגשו בבוררות וכן חומרים נוספים".

גם בישראל, טוען גרטלר, כי השניים פעלו שתיפתח נגדו חקירה פלילית ואף נעזרו בשירותיה של פרקליטות מחוז ת"א לשעבר, רות דוד. "בנוסף למסירת תצהירי העדים מטעמי לרשויות החקירה בחו"ל, על פי הידוע לי, האחים גרטנר שכרו את שירותיה של עו"ד רות דוד, התלוננו למשטרת ישראל נגדי והעבירו למשטרת ישראל את כתב התביעה שהם הגישו נגדי בבוררות (ואולי גם מסמכים נוספים)".

גרטלר ממשיך וטוען כי השניים פועלים רבות ללחוץ אותו במשך השנים האחרונות, ומעבר להעברת מידע עליו לגופי חקירה, הם גם שילמו כסף לעדים כדי לקנות את עדותם, ועל כן הוא מסרב להמשך הבוררות מולם.

ב'כלכליסט' פורסם כי אחד העדים בבוררות שקיבל בעבר תשלום של 2.5 מיליון דולר מהאחים גרטנר, הוא איש העסקים הסלובני דרקו הורבט, מבעלי השליטה לשעבר בקבוצת אי.די.בי. הורבט, כך עולה מעדותו בבורות, אישר שקיבל תשלום על העדות וגם התחייבות לדמי הצלחה – סכום של 6%-9% מתוצאות הבוררות.

בנוסף, בתצהיר כותב גרטלר כי השניים העבירו הוא תשלום של 400 אלף דולר לגיל הולצמן, עובד לשעבר באחת מחברות הכרייה של גרטלר, על מנת שיעיד בבוררות מטעמם. דבר שלא יצא לבסוף ואף הולצמן העיד בסופו של דבר דווקא מטעמו של גרטלר.

"על מנת לגרום להולצמן למסור להם מידע השייך למעסיקו, האחים גרטנר הסכימו לשלם להולצמן כסף, בדרך פסולה. באוגוסט 2009 הולצמן ומשה גרטנר חתמו על הסכם תרמיתי, אשר לא סופר על ידי האחים גרטנר במסגרת הבוררות, לפיו משה גרטנר ישלם להולצמן תשלום של 400 אלף דולר. כשהתשלום הוסווה כתמורה לשירותי יעוץ.  בנוסף, משה גרטנר התחייב לשלם להולצמן בונוס אם הם ינצחו בהליך, ואכן הולצמן העיד בבוררות כי הבונוס היה ש"אם הם ינצחו בהליך הם ישלימו את זה למיליון".

בנוסף, השניים פעלו להדליף לתקשורת, מידע מכפיש נגדו, ולטובת כך שכרו את היועץ האסטרטגי זאב פיינר, "במהלך ניהול הבוררות התברר לי כי, למרות ההתחייבות לסודיות, האחים גרטנר עשו שימוש בשירותיו של איש יחסי ציבור, זאב פיינר, ומסרו לו פרטים מתוך הבוררות על מנת שהוא יעבירם הלאה לכלי תקשורת כדי להכפיש אותי".

"ב- 27 ביולי 2015 באי כוחי הגישו הודעה בה עדכנו את הבורר גורן בכך ש'האחים גרטנר שכרו את שירותיו של איש יחסי ציבור ומודיעין, אשר הוטל עליו לנסות ולגרום לפרסומים שליליים שיפגעו בגרטלר, תוך הדלפת פרטים מהבוררות", כתב גרטלר, ואכן גורן זימן את פיינר לעדות.

בעדותו, פיינר אישר כי גרטנר 'סיפר לי שיש לו הליך משפטי שמתנהל, שבמסגרת ההליך המשפטי הזה הובאו כמות גדולה של מסמכים מתוך הבוררות', וכי הוא נפגש עם משה גרטנר 'פעם בחודשיים-שלושה, משהו כזה'".

לדבריו, "פיינר הכחיש בעדותו, כי הדליף חומרים מתוך הבוררות, אך אישר כי דיבר עם עיתונאים בעניין הסכסוך בין משה גרטנר לביני במטרה להציג אותי באור שלילי". 'אני בשיחות עם עיתונאים דיברנו על הנושא ואני בוודאי לא הצטערתי וגם אפילו המרצתי שיהיו פרסומים, כן', הודה פיינר. הוא אף הסביר בעדותו כי עניין סודיות הבוררות לא חל עליו, 'אני חתמתי על סודיות איפשהו? הסודיות לא עליי".

ממשרד ש. הורוביץ נמסר: "תשובת מר גרטלר לבקשה למינוי בורר חליפי טרם הומצאה למשרדנו ואף טרם ניתן לעיין בה במערכת נט המשפט. למעשה, מסתבר שהתשובה הומצאה לעיתונות עוד לפני שהוגשה ונרשמה בבית המשפט".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים