שיתוף
תגובות
משפט » ניתן יהיה לפסול ראיה שהושגה שלא כדין
בקריאה ראשונה
שר המשפטים: "מדובר על מהלך חשוב המגן על 3 ערכים חשובים: טוהר ההליך השיפוטי, הזכות של נאשמים להליך הוגן וחובת רשויות אכיפת החוק לפעול בגדרי החוק"
ח"כ גדעון סער | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק פסילת ראיה שהושגה שלא כדין. מוצע לקבוע שבית המשפט הדן במשפט הפלילי יהיה רשאי שלא לקבל ראיה אם שוכנע שהושגה שלא כדין. 46 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת חוקה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת התיקון לתת ביטוי לתכליות של הגנה על זכויות חשודים ונאשמים ועל הגינות ההליך הפלילי וטוהרו, וכן לתת ביטוי לתכלית ההרתעתית-חינוכית שלפיה יהיה בפסילת ראיות כדי להרתיע את רשויות החקירה מפני פעולות חקירה פסולות בעתיד".

"עד כה, ובהעדר הסדר חקיקתי מתאים פותחה סמכות לפסילת ראיות בפסיקה. הכלל שנקבע נועד לקדם את הגינות ההליך הפלילי ולמנוע פגיעה בזכות הפרט להליך הוגן. כלל הפסילה מתבסס על ההנחה כי קבלתה במשפט של ראיה שהושגה שלא כדין עלולה להכתים את ההרשעה ולפגוע בלגיטימיות שלה, גם אם אין חשש לאמיתותה של הראיה".

"קבלת הראיה עלולה להביא לכך שבית המשפט ייתפס כמי שמכשיר את הפגם ונותן את ידו לאחר מעשה לאי החוקיות שבהתנהגות החוקרים, והיא עלולה לפגוע בטוהר ההליך השיפוטי, באמון הציבור בו ובהגנה על זכויות הנאשם. כמו כן, עולה חשש כי השתתת הרשעה על ראיה מסוג זה עלולה ליצור תמריץ לפעולות חקירה עתידיות בלתי כשרות".

שר המשפטים גדעון סער: "מבחינתי מדובר בסגירת מעגל לאחר שאת הצעת החוק הראשונה שלי בנושא זה הגשתי עוד בשנת 2005. מדובר על מהלך חשוב המגן על 3 ערכים חשובים: טוהר ההליך השיפוטי, הזכות של נאשמים להליך הוגן וחובת רשויות אכיפת החוק לפעול בגדרי החוק".

"אני רואה ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק והן בהרחבתו. כפי שהתחייבתי במערכת הבחירות ועם כניסתי לתפקיד – אני מחוייב לחזק את זכויות האזרח המתמודד בהליך המשפטי מול מערכות המדינה רבות העוצמה, וכך אמשיך לעשות".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. ואם הושגה הוכחה "לא כשרה" שמוכיחה בברור נאשם ברצח , הוא יצא זכאי ? חוק מטופש של בעלי עניין .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים