שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "נמקו עד יום א' מדוע לא ימונו מיד שרים"
בג"ץ לממשלה
העליון הוציא צו על תנאי בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד אי מינוי שרים • דיון נוסף נקבע ליום ראשון הקרוב • חיות: "המצב שבו אין שרים קבועים מייצר חלל שלטוני"
בית המשפט העליון | צילום: דוברות הרשות השופטת

בג"ץ דורש מראש הממשלה בנימין נתניהו ומראש הממשלה החליפי בני גנץ לנמק עד יום ראשון בשעה 14:00 מדוע לא יאוישו כל תפקידי השרים בממשלה. בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירה של התנועה לאיכות השלטון, שביקשה להורות על מינוי שרים במקום ממלאי מקום שרי התקשורת, המשפטים, ההשכלה הגבוהה והמשלימה, משאבי המים, השוויון החברתי והמדע והטכנולוגיה.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בעקבות ההחלטה כי "דומה שעשינו היום צעד נוסף אל עבר התהום, כשבית המשפט העליון של מדינת ישראל נאלץ להתערב במינוי שרים בממשלה, רק משום שנאשם בפלילים החליט לקחת מדינה שלמה כבת ערובה על מנת שיוכל להמלט מאימת הדין".

"מדינת ישראל משותקת. הקבינט לא מתכנס, בריאות הציבור נפגעת, ניצולי שואה נרמסים, זכויות אדם ואזרח נפגעות – ועדיין, הממשלה והעומד בראשה מסרבים למלא חובתם הבסיסית ולמנות שרים. אנחנו מקווים מאוד שעד ליום ראשון הממשלה תתעשת, ובמידה ולא, בית המשפט העליון יאלץ פעם נוספת להכניס ידיו אל המדורה הבוערת ולהוציא בעבורה את תפוחי האדמה הלוהטים".

יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד ד״ר אליעד שרגא, טען בפני השופטים: "פעם אחר פעם אנחנו מוצאים את עצמנו רצים אחרי נסיונות בוטים של ראש הממשלה להתערב במינויים במערכת אכיפת החוק. הוא עדיין מנסה לעשות הכל כדי להימלט מאימת הדין ולכן נמנע גם ממינוי של שר המשפטים".

"יש פה חלל שלטוני עצום יום יום – שעה שעה, שהמשמעות שלו היא פגיעה בעקרון דמוקרטי רציני – עקרון הרציפות. אנחנו חוזים בתרחישים דמיוניים שאף אדם לא העלה בדמיונו שיתרחשו".

בנוסף, התייחס שרגא לתגובת היועמ״ש לבג״ץ: ״לאור אותה דחיפות שמציין היועץ המשפטי לממשלה, שמפרטת פגיעה בזכויות אדם ואסירים ובריאות הציבור במדינת ישראל, הזמן כאן קריטי וחייבים לקדם את ההליך הזה. המדינה עצמה מציינת שמדובר בפצצה בריאותית מתקתקת מבחינת ההיוועדות של האסירים, זו רק דוגמה ולכן חיייבם להאיץ את הליך מינוי שר המשפטים״.

נשיאת העליון השופטת אסתר חיות נזפה במדינה בעקבות ההתראה על סכנה בריאותית בשל הבאת האסירים, שאינם מחוסנים ברובם, לבתי המשפט. לאחר הפסקה של כשעה של התייעצות, עדכנה נציגת המדינה, עו״ד מוריה פרימן, כי ראש הממשלה ״סיים התייעצות דחופה עם שר הבריאות והשר לביטחון פנים בעניין״ וכי הם מבקשים שלוש שעות לעדכן את בית המשפט. בית המשפט נעתר לבקשה ויצא להפסקה של שלוש שעות.

נשיאת העליון אסתר חיות אמרה בדיון כי ״החלל השלטוני מביא למצב של חוסר סבירות קיצוני. אם הממשלה תודיע שהיא תתכנס ותתחייב לפתור את מינויי השרים, ניתן לזה הזדמנות ונקווה לטוב״. השופט עוזי פוגלמן: ״מינויי השרים זה לא עניין פוליטי, זה עניין חוקתי ומשטרי מובהק״. נציגת המדינה, עו״ד מוריה פרימן: ״היועמ״ש עמד על חשיבות המינויים ופנה פעמים רבות לחברי הממשלה בנושא״.

אחרי הפסקה של כ-4 שעות, בהן נציגי המדינה יצאו להתייעצות, העבירה נציגת המדינה, עו״ד מוריה פרימן את עמדת רה״מ, לפיה עד יום א׳ בשעה 12:00 יוצג מתווה הניתן ליישום מיידי בסוגיית ההיוועדות החזותית של העצורים, עליה היועמ״ש הצביע כסכנה בריאותית. לחלופין הציעה שתובא לדיון בממשלה עוד ביום ראשון הצעה בדבר מינוי שר משפטים. בנוסף, היועמ״ש מבקש להעביר הודעת עדכון לבג״ץ בנושא מינוי שר המשפטים, זאת עד ליום ראשון בשעה 14:00.

הרכב השופטים ביקר את ההצעה. הנשיאה חיות אמרה: ״היועץ המשפטי ביקש פתרון לאלתר. פתרון לאלתר – הכוונה באופן מיידי״. השופט פוגלמן: ״אנחנו יכולים לחזות את הנולד״. השופט הנדל: ״אי אפשר לחכות, גם לא עד יום ראשון, אנחנו לא יודעים מה ההשלכות של זה״.

יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד אליעד שרגא, הגיב: ״אנחנו מכירים את השחקנים. יהיה דיון ולא תהיה שום החלטה. זה לא יקרה כמו שזה לא קרה. יש פה נאשם בפלילים שמנסה להימלט מאימת הדין ולכן יעשה הכל על מנת לא למנות שר משפטים. גם אם יהיה פסק דין עם צו מוחלט למנות שר משפטים – לא ימונה שר משפטים. עלולה להיות פה התנגשות חזיתית בין הממשלה לבית המשפט. גם אם יהיה פסק הדין, הוא לא יכובד. סיפור האסירים חשוב אבל הוא לא היחיד. הקבינט המדיני ביטחוני לא מתכנס בזמן שיורים טילים מסוריה״.

אתמול הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש הממשלה החליפי גנץ, כי מהיום תידרש המשטרה לשוב ולהביא עצירים ואסירים לדיונים בבתי המשפט, ולא יהיה אפשר לקיים דיונים בעניינם בשיחות וידאו. בחצות פקעו התקנות שאיפשרו דיונים מרחוק, ובהעדר שר משפטים – אי אפשר להאריכן.

כמו כן, בג"ץ אישר את הצטרפות לשכת עורכי הדין כידידת בית משפט להליך, והיא תדרוש בדיון ביום ראשון למנות בדחיפות שר משפטים. ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי, בירך על ההחלטה ואמר כי "אחד מתפקידיה המרכזיים של לשכת עורכי הדין הוא לשמור ולפעול למען שלטון החוק, ולהיות שותפה מלאה בשמירה על תפקודה התקין של הדמוקרטיה בישראל".

בתגובה להוצאת צו על תנאי בעתירת התנועה לטוהר המידות בעניין אי-מינוי שרים הגיב מנכ"ל העמותה, עוה"ד עומר מקייס: "אנו מברכים על הצו שהוצא ועל כך שבית המשפט קבע דיון דחוף ביום ראשון הקרוב. מצער שאנו נדרשים להתערבות של בית המשפט כדי למנות שרים בממשלת ישראל, ולעצור את הנזק העצום שנגרם לאזרחי ישראל מאי-מינוי שרים, בשלל תחומי החיים".

"אנו מקווים כי הממשלה תתכנס ותמנה שרים עוד לפני הדיון, וכי לא נידרש להוצאת צו מוחלט בידי בית המשפט. אין לאפשר מציאות שבה מחלוקות פוליטיות פוגעות באינטרס הציבור ומוליכות למשבר שלטוני חסר תקדים שהוגדר על ידי שופטי בג"ץ כמדיר שינה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים