שיתוף
תגובות
כללי » נפטר האיש שהונה ב-65 מיליארד דולר
הרמאי היהודי
כלי תקשורת בארה"ב דיווחו כי איש העסקים היהודי ברנרד "ברני" מיידוף נפטר בבית סוהר פדרלי בצפון קרוליינה מסיבות טבעיות. הוא ביצע את הונאת הפונזי הגדולה ביותר
הונאת פונזי | צילום: Borka Kiss, שאטרסטוק

כלי תקשורת בארה"ב דיווחו על פטירתו של ברנרד "ברני" מיידוף, איש העסקים היהודי-אמריקאי שהורשע בהונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה. מיידוף היה בן 82 כשנפטר. ע"פ הדיווח, מיידוף נפטר בבית סוהר פדרלי בצפון קרוליינה מסיבות טבעיות.

בשנה שחלפה פנו עורכי דינו של מיידוף לבית המשפט וביקשו לשחרר אותו מהכלא בעקבות נגיף הקורונה. לטענת עורכי דינו מיידוף סבל ממחלות רקע, ולכן נכלל בקבוצת הסיכון. הבקשה נדחתה.

מיידוף היה איש עסקים וברוקר יהודי-אמריקאי, שהיה יושב ראש החברה למסחר בניירות ערך "ברנרד מיידוף" ויושב ראש דירקטוריון הנאסד"ק בארצות הברית. הוא הורשע בהונאת כספים בהיקף של כ-65 מיליארד דולר, הונאת פונזי הגדולה ביותר שנחשפה אי פעם ונידון ל-150 שנות מאסר.

מיידוף נולד למשפחה יהודית יוצאת פולין, רומניה ואוסטריה, בקווינס, ניו יורק בשנת 1938. אביו הוא ראלף מיידוף, שרברב וברוקר בבורסה. בתיכון הוא למד בתיכון Far Rockaway בקווינס וסיים בשנת 1956, לאחר מכן למד שנה באוניברסיטת אלבמה והיה חבר באחווה "Sigma Alpha Mu". הוא סיים את לימודיו באוניברסיטת הופסטרה בניו יורק ב-1960 עם תואר במדעי המדינה. ב-1960 הקים חברת מסחר עם הון עצמי של 5,000 דולר. חברת מסחר זו הייתה בין החברות המובילות בייסוד הנאסד"ק, גוף שמיידוף שימש בו לאחר מכן יושב ראש הדירקטוריון ויושב ראש מועצת המנהלים

מיידוף כיהן גם בחבר המנהלים של בית הספר למנהל עסקים של ישיבה יוניברסיטי. מיידוף היה פילנתרופ ידוע, שתרם כספים רבים לגופים שונים. בספטמבר 2014 נפטר בנו השני, אנדרו מיידוף, ממחלת הסרטן. ב-14 באפריל 2021 נפטר בעודו בכלא.

לטענת גופים שחקרו את ההונאה, יחד עם חברת המסחר ניהל מיידוף גם קרן גידור פיקטיבית, שהתנהלה כהונאת פונזי, כלומר הבטחות לרווחים גבוהים מהממוצע להשקעה בפרק זמן קצר יחסית, המשולמים בעצם מקרן של השקעות מאוחרות יותר. מיידוף הבטיח ללקוחותיו תשואה שנתית פיקטיבית קבועה של 10%. בעקבות המשבר הפיננסי בשנת 2008 ביקשו משקיעים רבים למשוך את כספי השקעותיהם, אך הקרן לא יכלה לשלם להם, דבר שהוביל להתמוטטות החברה ולחשיפת ההונאה, ובהמשכה, להעמקת המשבר העולמי.

משפטו של מיידוף נפתח מיד לאחר מעצרו. ב-12 במרץ 2009 הודה מיידוף ב-11 סעיפים, ובהם עדות שקר, הלבנת הון והונאה. ב-26 ביוני 2009 הורה בית המשפט על חילוט כל נכסיו של מיידוף ואשתו, עד סך של 177 מיליון דולרים, וב-29 ביוני נענה בית המשפט הפדרלי במנהטן לבקשת התביעה, וגזר על מיידוף 150 שנות מאסר.

היקפה המשוער של ההונאה הגיע לכ-65 מיליארד דולר. בין הנפגעים בהונאה היו בנקים רבים מאירופה שהפסידו יותר מ-5 מיליארד דולר, משקיעים פרטיים מארצות הברית, פדרציות וארגוני צדקה יהודים כגון יד שרה, נשות הדסה, ישיבה יוניברסיטי ועוד.

במרץ 2009 פורסם כי קיים חשד שהיקף ההונאה של מיידוף קטן הרבה יותר מחמישים מיליארד דולר, והוא עומד על פחות מעשרים מיליארד.

נגד מיידוף ובית ההשקעות שלו החלו הליכי חדלות פרעון, במסגרתם תובע הנאמן החזר כספים שנתן בית ההשקעות ומקורם בהונאה. בנתבעים גם מוסדות להשכלה גבוהה בישראל.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים