שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "נפעל יחד למען מניעת הפיכת איראן לגרעינית"
ביידן על פוטין
בתום השיחות בז'נבה אמר הנשיא הרוסי כי הן היו חיוביות וכי לא הייתה עוינות מצדו של ביידן. שני המנהיגים החליטו להחזיר את השגרירים למוסקבה ולוושינגטון
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין הסכימו היום (רביעי) על החזרת השגרירים ועל חידוש השיחות על בקרת נשק גרעיני בתום הפסגה הראשונה ביניהם בז'נבה. אולם, ביתר המחלוקות הרבות ביניהן לא נראה שנרשמה פריצת דרך של ממש, והשיחות נמשכו פחות מארבע שעות.

לאחר השיחה העניק פוטין הצהרה לתקשורת בה סיפר על תוכן הפגישה, ציין כי לא הורגשה עוינות במהלכה וכי "שני הצדדים הביעו רצון להגיע להבנות". פוטין אמר כי "אין לי אשליות לגבי ארה"ב, קשה להעריך האם היחסים ישתפרו", אך ציין כי ראה "שביב של תקווה" לגבי אמון הדדי וסיכם: "אני חושב שנוכל להגיע להסכמות בעקבות השיחה עם ביידן".

במסיבת עיתונאים התייחס פוטין להתבטאות של ביידן מחודש מרץ, אז כינה אותו "רוצח", וטען שהוא ישלם מחיר על התערבות רוסיה בבחירות. "אנשים נרצחים ברחובות אמריקה, אתה יכול לקבל כדור בראש. מי הרוצח עכשיו?", אמר פוטין. בהמשך הוא מתח ביקורת על התנהלות ארצות הברית בכל בנוגע לזכויות אדם ואמר: "בבתי הכלא האמריקניים יש עינויים יום יומיים, אין הגנה על זכויות".

הנשיא הרוסי הוסיף כי סיכם עם ביידן שמשרדי החוץ של ארה"ב ורוסיה יתחילו לנהל שיחות בנוגע להמשך היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. פוטין סיפר כי השניים דנו בפגישתם גם בעימותים מזוינים המתנהלים באזורים שונים בעולם, בסחר, בשליטה בחוג הארקטי, בסוגיית אוקראינה ובסוגיית הנשק הגרעיני.

בנוסף, אמר פוטין כי "מוסקבה מבינה את עמדתה של ארה"ב ואת הקווים האדומים שלה, וכך גם להיפך", וציין כי שתי המדינות "אחראיות ליציבות גרעינית אסטרטגית עולמית". כמו כן, אמר פוטין כי "רוסיה סיפקה לארה"ב מדיע מקיף וממצה על מתקפות סייבר". פוטין גם אמר כי הוא מרוצה מההסבר של ביידן לכך שכינה אותו "רוצח" מוקדם יותר השנה, וכינה אותו "שותף חיובי ומדינאי מנוסה".

עם תחילת הפגישה הצטרפו למנהיגים גם מזכיר המדינה האמריקאי, טוני בלינקן, ושמקבילו הרוסי, סרגיי לברוב. פוטין הודה לעמיתו האמריקאי על נכונותו להיפגש, פנה לביידן ואמר: "אני יודע שהיית במסע ארוך ויש לך הרבה עבודה. יש נושאים רבים לדון בהם ביחסי ארה"ב ורוסיה – ואני מקווה שהפגישה שלנו תהיה מועילה". 

זמן מה אחרי פוטין, נשיא ארה"ב ביידן העניק הצהרה נפרדת לתקשורת ובה אמר: "אני לא נגד רוסיה, זה למען העם האמריקאי. יצירת קשרים עם העולם והגנה על העם שלי – זה האחריות שלי". במהלך מסיבת עיתונאים סקר ביידן את הסוגיות שבהן דן עם פוטין, והצהיר בין השאר כי השניים סיכמו לפעול כדי לוודא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני.

הנשיא האמריקני העלה את הנושא האיראני והבהיר כי "זה אינטרס שלנו כמו של רוסיה להמשיך לעבוד כדי שאיראן לא תשיג נשק גרעיני". ובנושא דומה הוסיף שהם "הסכימו לכונן שיח על יציבות ובקרה על התחמשות, אף אחד לא מעוניין במלחמה קרה".

הוא אמר כי הטון בפגישה היה "טוב וחיובי", והדגיש כי היה חשוב שייפגש עם פוטין באופן אישי. "אני ופוטין חולקים אחריות מיוחדת", טען בצל המתיחות העמוקה בין שתי המעצמות הגרעיניות, "ומערכת היחסים בין ארה"ב לרוסיה חייב להיות יציבה וכזו שניתן לצפות אותה". ביידן אמר כי הפגישה התנהלה באווירה "ישירה".

"איפה שיש לנו הבדלים אני רוצה שהנשיא פוטין יבין למה אני אומר את מה שאני אומר ומדוע אני עושה את מה שאני עושה. אמרתי לפוטין שהאג'נדה שלי אינה נגד רוסיה או אף אחד אחר, זה למען העם האמריקני", הדגיש. "זכויות האדם הן מי שאנחנו כאמריקנים".

בהמשך ביידן המשיך לספר על השיחה שערכו ואמר: "אמרתי לו שלא נסבול הפרות של הריבונות שלנו והפרעה לבחירות – אמרתי לו שאנחנו צריכים דרך לפעול בצוותא. דיברנו על הצעדים שונים ליציבות, על סייבר, על הפצת נשק והסכמנו על דיאלוג בילטרלי ליציבות – כלומר להביא ביחד למנגנון בין הצבאות שלנו. אני מאמין שפוטין לא רוצה מלחמה קרה נוספת".

הפגישה בין הצדדים, שהתקיימה בז'נבה שבשווייץ, הסתיימה בתום ארבע שעות. השלב הראשון במפגש הסתיים אחרי כשעתיים, ואחריו שני הצדדים נפגשו במתכונת מורחבת יותר של 6-5 נציגים מכל צד, מלבד המנהיגים.

מקור באחת המשלחות, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, אמר כי הן היו "די מוצלחות". ביידן נצפה מניף את אגודלו עם יציאתו מהאחוזה שבה התכנסו המנהיגים לפגישה ראשונה מאז שנכנס לתפקיד בינואר.

זוהי הפעם הראשונה שהם נפגשים מאז התמנה ביידן לנשיא ומתח רב שרר בין המנהיגים, במיוחד לאחר התבאטות חריגה של הנשיא האמריקני בחודש מרץ, כשקרא למקבילו "רוצח", והשגריר הרוסי הוחזר לארצו. פוטין הרגיע את הרוחות, הצהיר כי "השגריר יחזור לארה"ב בתוך כחודש" והוסיף שלמרות המתחים "אפשר להגיע להסכמות אחרי הפגישה".

פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
פסגת פוטין-ביידן | צילום: הקרמלין
הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים