שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » נשיא המדינה: "הציבור לא מאמין למערכת המשפט"
בכנס בחיפה
בכנס בחיפה גינה נשיא המדינה את קריאות ה"בוגד" נגד רה"מ אך גם צלף במערכת המשפט: "מדינה אשר מערכת המשפט שלה אינה זוכה לאמון הציבור, יסודותיה מעורערים"
תגיות:
הנשיא בחיפה | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום (ה') בכנס חיפה למשפט 2021, הכנס השנה עוסק השנה במשילות, קיימות ומשפט בתקופת שינוי.

את דבריו פתח בהתייחסות לסוגיית המשילות ולמערכת היחסים בין רשויות לחברה, ובין החברה לרשויות: "מדינה אשר מערכת המשפט שלה אינה זוכה לאמון הציבור – היא מדינה אשר היסודות שלה מעורערים. מדינה אשר מוטל בה ספק ביושרה של היושבים על כס השיפוט – היא מדינה המצויה על סיפו של מדרון חלקלק ומסוכן".

"מדינת ישראל אינה מדינה שכזו. אבל אין ספק שהיא נמצאת באזור שמתקרב לטווח סכנה. מערכת המשפט שלנו זוכה לאמון גבוה יחסית מצד הציבור. בוודאי בהשוואה לרשויות אחרות. אבל, וגם את זאת צריך לומר ביושר: האמון במערכת המשפטית מצוי במגמת ירידה של ממש בשנים האחרונות. יש הטוענים כי הירידה באמון הציבור במערכת המשפט הינה ביטוי לחוסר אמון כולל במערכות, ואכן, הסקרים מלמדים, שהאמון ברוב המערכות השלטוניות ירד. זו מגמה ההולכת וגוברת עם השנים, שלאחרונה אף החריפה, כפי שראינו במחקרים שפורסמו השבוע. הפגיעה באמון במערכת המשפט מטרידה אותי מאד!

"אוֹנוֹרֶה דֶּה בָּלְזָק אמר פעם ש'חוסר אמון בשפיטה הוא תחילת סופה של החברה' – ומה שהיה נכון לפני מאתיים שנה, נכון בהקשר הזה לא פחות – גם היום. שלטון החוק הוא אבן היסוד שלנו, של כל מדינה. אין משילות בלי מערכת משפט איתנה. כן, בניגוד למה שיש שטוענים –מערכת משפט יציבה וחזקה אינה סותרת משילות – היא רק מחזקת אותה! פגיעה במערכת המשפט כמוה כפגיעה באיבר חיוני של המדינה. מערכת המשפט שלנו זקוקה לאמון הציבור אף יותר מהרשויות האחרות. הרי האמון ברשות השופטת הוא הנכס המרכזי החשוב ביותר שלה".

הנשיא המשיך וסנט במערכת המשפט: "אובדן האמון עלול לגרום לכך שפחות ופחות אזרחים יראו בבית המשפט כתובת לפתרון סכסוכים או לבירור תלונותיהם, הוא עלול להביא להטלת ספק בצורך הבסיסי לקיים החלטות שיפוטיות. ללא מערכת משפט חזקה, לה נתון אמון הציבור – אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בְּלָעוֹ. עוצמתו של אמון כזה נשענת בין היתר על היכולת של מערכת המשפט לראות לנגד עיניה כל העת את כלל גווניה של החברה הישראלית. אך אסור להתבלבל. אמון הציבור אין משמעותו ריצוי הציבור, או קבלת החלטות בהתאם למדד הפופולריות שלהן. אמון הציבור תלוי דווקא בהיותה של המערכת מערכת מקצועית, עצמאית, נטולת פניות. מערכת נקיית כפיים, מערכת, שהכול שווים בפניה הנאמנה לדין ולמשפט".

"האם זה אומר שכל אחד ואחת מאיתנו מחויב להסכים עם כל החלטותיה ופעולותיה של מערכת המשפט? בוודאי שלא. האם ניתן לחלוק על פסק דין כזה או אחר, או להביע ביקורת על בית המשפט העליון? בוודאי שניתן. אמון צריך ויכול להתקיים גם כשיש מחלוקת. אך יש לברור בשום שכל את הדרך כיצד לחלוק, כיצד לבקר: דרך שתחזק אותנו, לא דרך שתפרק ותערער אותנו מהיסוד. התקפות על היושבים בכס השיפוט – אינן הדרך. ממש כפי שהשתלחויות חסרות הבחנה במשרתי ציבור לא באות בחשבון".

לסיום יצא הנשיא במחאה על ביטויים שונים שנשמעו לאחרונה נגד ראש הממשלה: "לאחרונה שמענו כולנו השתלחויות בנבחרי ציבור – מימין ומשמאל, כולל האשמות בבגידה של ממש. אני מזדעזע מעצם המחשבה שדווקא היום – הרביעי בנובמבר, התאריך שבו הבנו לאן המילים הללו עלולות להוביל – אני צריך לעמוד כאן ולשוב ולומר: המילה "בוגד" צריכה להיעקר מהשיח הפוליטי ובכלל. קואליציה ואופוזיציה, ימין ושמאל. האשמות בבגידה מסכנות את הדמוקרטיה שלנו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים