שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » נשיא פולין חתם על חוק גזילת רכוש ניצולי שואה
זעזוע
נשיא פולין חתם היום על חוק הגזל הפולני, שימנע מניצולי שואה ויורשיהם לדרוש את נכסיהם שהולאמו • המערכת הפוליטית בישראל הגיבה בזעם ומשרד החוץ זימן את נציגיו
נשיא פולין אנדז'יי דודה | צילום: Lukasz Machowczyk, שאטרסטוק

נשיא פולין אנדז'יי דודה חתם היום על החוק שעורר מתיחות קשה בין ישראל וארה"ב לפולין, לפיו תביעות רכוש שלא הגיעו להכרעה ב-30 השנים האחרונות, יופסקו או יימחקו, ולא ניתן יהיה שוב להביא טענות חדשות על החלטות מנהליות שהתקבלו לפני יותר מ-30 שנה. מה שיגרום לכך כי יהיה מורכב מאוד לערער על החלטות שכבר ניתנו בנוגע לבתים או אדמות שנלקחו בידי השלטון הנאצי, והולאמו בהמשך בידי השלטון הקומוניסטי בפולין.

ההחלטה המקוממת עוררה זעם במערכת הפוליטית בישראל ושר החוץ יאיר לפיד הורה הערב לממונה על השגרירות בוורשה לחזור מיד לישראל להתייעצויות ללא הגבלת זמן. מלשכתו של לפיד נמסר, כי משרד החוץ ימליץ היום לשגריר פולין בישראל להמשיך את חופשתו בארצו.

עוד בנושא:

בהודעה שפרסם ראש הממשלה נפתלי בנט עם צאת השבת נכתב, כי "ישראל רואה בחומרה את אישור החוק שמונע מיהודים לקבל פיצוי על רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה, ומצרה על העובדה שפולין בוחרת להמשיך לפגוע במי שאיבדו את עולמם. מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה. זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשיוויון נפש".

שר החוץ יאיר לפיד מסר, כי "פולין אישרה היום, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי. הוריתי הערב לממונה על השגרירות בוורשה לחזור מיד לישראל להתייעצויות ללא הגבלת זמן. השגריר החדש לפולין, שאמור היה לצאת בקרוב לוורשה, לא ייצא לפולין בשלב זה".

עוד הודיע לפיד, כי משרד החוץ ימליץ היום לשגריר פולין בישראל להמשיך את חופשתו בארצו. כדאי שינצל את הזמן העומד לרשותו, כדי להסביר לפולנים מה משמעות השואה בעיני אזרחי ישראל ועד כמה לא נסבול זלזול בזכר הנספים ובזיכרון השואה. "זה לא ייעצר כאן", הוסיף לפיד, "אנחנו מקיימים שיחות תיאום עם האמריקאים על דרכי תגובה בהמשך".

לדברי שר החוץ, "פולין הפכה הערב למדינה אנטי דמוקרטית, לא ליברלית, שאינה מכבדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. לעולם אסור לשתוק. ישראל והעם היהודי בוודאי לא ישתקו".

השרה לשיוויון חברתי, מרב כהן, מסרה כי "המשרד לשוויון חברתי, באמצעות הרשות לזכויות ניצולי השואה, ימשיך להיאבק על תיקוני העוולות ההיסטוריות שנגרמו ליהודים בתקופת מלחמת העולם השניה ועל זכויותיהם ההיסטוריות בהתאם לאמנות הבינלאומיות".

לדברי כהן, "חתימתו של נשיא פולין, דודה, על אישור החוק המונע מיהודים לתבוע חזרה את רכושם שהולאם לאחר המלחמה הינו בבחינת "הרצחתם וגם ירשתם". לא מתקבל על הדעת, כי בשם אסדרת משטר הנדל"ן בפולין, יוחרם סופית רכושם של היהודים בפעם השלישית. פעם ראשונה על ידי הנאצים, פעם שנייה על ידי הקומוניסטים ופעם שלישית על ידי פולין המודרנית. קראתי בעניין רב את הודעתו של נשיא פולין ביחס לשיקולים מדוע אישר את החוק. הודעתו מתעלמת פעם נוספת מהעובדה שחקיקה זו נועלת את האפשרות של שורדי השואה ויורשיהם לתבוע את זכותם בדין בפולין. חקיקת בזק, הנותנת גם מענה מלא וראוי לזכויותיהם של שורדי השואה ויורשיהם היא מתבקשת. לא נוכל להתעלם מאופן העברת החוק בהיעדר כל שיח עימנו, ואנו נעמוד על תיקון העוול ההיסטורי הזה, עד לסילוקו מן העולם".

שר הביטחון בני גנץ מסר כי "החוק נגד תביעות יהודים שעבר בפולין, מונע צדק מקורבנות השואה ובני משפחותיהם. זהו חוק חמור ובלתי מוסרי שאני כבן לניצולי שואה מזועזע ממנו עמוקות. השבת רכוש היא חלק קטן אך משמעותי בתהליך למימוש זכויותיהם של אלה ששרדו והכרה באנשים שנספו באחד מאירועי רצח העם הגדולים בהיסטוריה. אני קורא לכל השותפים של ישראל בעולם לגנות את החוק ולפעול לביטולו".

יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, גינה אף הוא את ההחלטה: "הרצחתם וגם ירשתם?. המדינה ששיתפה פעולה עם הנאצים בטבח יהודים, העבירה חוק גם לרשת את רכושם. חובתה של הממשלה להיאבק נגד החוק האנטישמי ולהוקיע את ממשלת פולין בעולם".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. עם מטונף ופחדן. הם משתפי פעולה עם הנאצים והפולנים עצמם עם מלא רגשי נחיתות ( בצדק) ומלאי שינאה. ימח שמם ושיכו לעזעזל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים