שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » נשיא צ'אד נהרג בשדה הקרב מאש המורדים
אחרי הניצחון בבחירות
אידריס דבי מת יממה לאחר שהוכרז כמנצח בבחירות בפעם השישית • דובר הצבא הודיע על מותו כשהוא מוקף בקצינים ועדכן כי הגנרל מחמאת קאקה הוכרז באופן זמני כראש המדינה
נשיא צ’אד אידריס דבי | צילום: פפראצה / שאטרסטוק

צבא צ'אד הודיע היום (שלישי) כי נשיא המדינה, אידריס דבי, מת מפצעיו במהלך היתקלות עם כוחות מורדים בצפון המדינה, יממה בלבד לאחר שהוכרז כמנצח בבחירות עם 80% מהקולות, וזכה בכהונה שישית ברציפות מאז שנת 1990.

דובר הצבא, אזם ברמנדאו אגונה, הודיע ​​על מותו של הנשיא בשידור בטלוויזיה הממלכתית, כשהוא מוקף בקבוצת קצינים – אותם הוא כינה "מועצת המעבר הלאומית". הוא הודיע כי הגנרל מחמאת קאקה, בנו של הנשיא המנוח, הוכרז באופן זמני כראש המדינה.

הצבא הכריז על פיזור הפרלמנט וכי המדינה תנוהל ב-18 החודשים הקרובים על ידי 'מועצת המעבר'. דובר הצבא קרא "לדיאלוג ולשלום לכל הצ'אדים במדינה ומחוצה לה כדי להמשיך ולבנות יחד את צ'אד. 'המועצה הלאומית למעבר' מרגיעה את העם הצ'אדי כי כל האמצעים ננקטו כדי להבטיח שלום, ביטחון וסדר רפובליקני".

דבי נולד ב-1952 והחל בשנות השבעים בקריירה צבאית. ב-1989 נמלט מהמדינה לאחר שהואשם בניסיון להפיכה צבאית. ב-1990 החל במתקפה נגד המשטר הקיים במדינה, ובסופה זכה בשלטון. הנשיא, בן ה-68 במותו, עלה לשלטון ב-1990 והוא נמנה על המנהיגים האפריקאיים בעלי הכהונה הארוכה ביותר. מדינות המערב ראו את דבי כבן ברית במאבק נגד קבוצות קיצוניות אסלאמיסטיות.

בין ישראל וצ'אד התקיימו יחסים רשמיים עד לשנת 1972, אך נותקו כנראה עקב לחץ, שהפעילה לוב בראשות מועמר קדאפי. היחסים חודשו ב-20 בינואר 2019, בביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בצ'אד.

בשנת 2018 ביקר דבי בישראל לראשונה ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני רוצה להביע את שמחתי על הגעתי לכאן, למדינתכם היפה, במסגרתו של ביקור רשמי. אמרת שזה הביקור הראשון של נשיא צ'אד בישראל, שאפשר להגדירו כביקור היסטורי. הביקור הזה יאפשר לנו לפתוח דף חדש. זהו ביקור בהחלט היסטורי, גם עבור צ'אד וגם עבור ישראל. אני מדבר על פיתוח מכלול האינטרסים של שתי המדינות" אמר נשיא צ'אד.

בינואר 2019 נפגש ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא דבי בבירת צ'אד. במהלך פגישתם אמר הנשיא: "העובדה שלא היו לנו יחסים דיפלומטיים מאז 1972 לא מנעה שיתוף פעולה בין המדינות. צ’אד מעוניינת בחיזוק שיתוף הפעולה על ישראל במגוון תחומים. הביקור שלי נועד להכיר מקרוב את היכולות של ישראל במגוון תחומים: מים, טכנולוגיה, גז ועוד. אני מקדם בברכה חתימה על כמה הסכמים בינינו, בכלל זה הסכם על כינון יחסים. צ’אד תעשה כל מה שניתן על מנת לחזק את שיתוף הפעולה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים