שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "נשמור על חופש הפולחן במקומות הקדושים"
גנץ
שר הביטחון נאם בטקס יום הניצחון על גרמניה הנאצית "באותה מידה שאנו נושאים באחריות, לקיומו של היהודים בישראל ובעולם, אנו מחוייבים להבטיח את זכויותיהם"
תגיות:
בני גנץ | צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

שר הביטחון, בני גנץ, נאם היום בטקס יום הניצחון על גרמניה הנאצית, בהובלת משרד העלייה והקליטה, במעמד שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, ראש עיריית ירושלים משה לאון, חברי הכנסת זאב אלקין, אלכס קושניר, יבגני סובה, עוזי דיין, ולדימיר בליאק ווטרנים ולוחמים.

גנץ אמר בנאומו: "בערב יום השואה האחרון, הייתה לי הזכות לארח בלשכתי את אברהם גרִינזייד, יו"ר ארגון הווטרנים וגיבור מלחמה – אדם שלחם במו ידיו בכדי לשרוד וכדי להציל אחרים. 'ראינו את המוות מול העיניים בכל יום ורצינו לחיות', כך סיפר. חשוב מכך, היה המסר שבשמו גם הוכרז יום השואה והגבורה – מסר, שמלווה אותו כל חייו: 'הייתה במלחמת העולם השנייה גם הרבה מאוד גבורה. וחשוב שהנכדים שלנו יידעו את זה. שיהודים לא רק הושמדו, אלא גם נלחמו'".

"אתוס הגבורה היהודית במלחמת העולם השנייה, בא לידי ביטוי היטב כאן, בקרבכם, והוא חלק מרכזי ביום הזה – שבו אנו מציינים את הניצחון על הנאצים. ניצחון שהושג בזכות גבורה עילאית של מנהיגים, לוחמים, אזרחים ואומות שלמות. מיליון וחצי יהודים לחמו במלחמת העולם השנייה בצבאות בעלות הברית וביחידות הפרטיזנים, ובהם חצי מיליון יהודים לחמו במסגרת הצבא האדום של רוסיה. יותר מרבע מיליון חיילים יהודים נהרגו, ומאות אלפים זכו באותות הצטיינות וגבורה על לחימתם. אלפים מהם עדיין חיים כאן בינינו, בצניעות, בבחינת היותם גיבורים אלמוניים."

"כבן לשורדי השואה, שגדל במושב שהוקם על ידי ניצולי שואה, ולחם כל חייו עבור מדינת ישראל והעם היהודי – היום הזה והאירוע הזה משמעותיים מאוד עבורי. משמעותיים באופן אישי, ובאופן לאומי. אישית, משום שאלמלא התאחדו יחדיו אומות העולם למאבק חסר פשרות – כנראה שלא הייתי כאן היום. ולאומית – מפני שמדינת ישראל, היא הדרך שלנו על מנת להבטיח שלעולם לא עוד".

"בשנים החשוכות ההן, ידעו אומות העולם להתאחד אל מול המשבר ולמנוע מהנאצים לממש את תוכניותיהם.
מול אויב שטני שכזה – אין דרך אחרת. צריך לפעול בצורה משותפת, מתואמת ואמיצה. זה קרה אמנם מאוחר מדי, אך הציל את העולם מלהפוך למקום חשוך, גזעני ושפל. על כך נהיה אסירי תודה לכל הלוחמים, המדינות והמדינאים לעולמי עולמים".

"כיום מדינת ישראל חזקה ויציבה, שומרת על כלל אזרחיה, ונושאת באחריות ליהודים בעולם. נושיט את ידינו לכל יהודי במצוקה, נסייע לכל קהילה שנמצאת בסכנה. ובאותה מידה שאנו נושאים באחריות, לקיומו של העם היהודי והיהודים בישראל ובעולם, אנו מחויבים להבטיח את זכויותיהם וביטחונם של כל אזרחי ישראל -יהודים, מוסלמים, נוצרים וצ'רקסים. ואת חופש הדת של כל בני העמים במקומות הקדושים. אדגיש: מדינת ישראל לעולם תשמור על חופש הפולחן במקומות הקדושים, ותפעל מול כל גורם קיצוני ומי שמנסה ממניעים פוליטיים פנימיים או חיצוניים, לפגוע בנו".

"נדבוק ברוח מגילת העצמאות וכך נפעל: מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין. תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות, ותשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות. כך נהגנו- וכך נמשיך לנהוג, תוך הבטחת הביטחון והסדר הציבורי. לא נתפשר על זה".

"אחיי הלוחמים. לכולנו יש מחויבות מוסרית וערכית כלפיכם וכלפי משפחותיכם. עברנו שנה קשה, שבה גם פעלה חברתי שרת הקליטה פנינה תמנו שטה יחד עם עובדי משרדה המסורים, למען גיבורי המלחמה, באמצעות מענקים, סיוע בדיור, ותמיכות תקציביות לרשויות מקומיות על מנת שיקימו חדרי הנצחה ומורשת לגבורתכם. היום כשאנו מציינים את יום הניצחון על גרמניה הנאצית – אני מסתכל עליכם ומתרגש שמערכת הביטחון וצה"ל פועלים בצילכם, בצילם של גיבורים, שלחמו בתנאים הקשים ביותר, בתקופה האפלה ביותר".

"מחובתנו לדאוג שתוכלו לחיות את שארית חייכם ברווחה, ועלינו המלאכה לוודא שהדורות הבאים יכירו את מורשת הגבורה, המאבק והגאווה, ואת ניצחון בני האור על החושך, הניצחון שלכם, בני האור, שגברתם על אותו החושך".

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה אמרה: "יש לנו את הכבוד, אך קודם כל הזכות, להיות עם הלוחמים והלוחמות הוטרנים שלחמו במלחמת העולם השנייה. כיום, 76 שנים אחרי הניצחון על גרמניה הנאצית, חיים בישראל למעלה מ-3,000 וטרנים, וגם בשנת 2020 עלו לישראל 3 וטרנים נוספים, וכל אחד יקר לליבנו. יש לי הכבוד לכהן כשרת העלייה והקליטה, המשרד שאמון על רווחתם של הוטרנים ועל יישום חוק יום הניצחון על גרמניה הנאצית. עלינו לגמול להם ולדאוג שיזדקנו בכבוד וברווחה, ולחנך את ילדי ישראל על סיפור גבורתם. הם שותפים בלתי נפרדים לניצחון הטוב על הרע וחלק מרכזי בסיפורו של עם ישראל".

אברהם גרינזייד, יו"ר ארגון הוטרנים: "אנחנו מציינים את היום הזה כיום חג, אבל כולנו עם דמעות בעיניים, כי אנחנו זוכרים את מליוני בני המשפחה שלנו שנלקחו מאיתנו באכזריות רבה. לצערינו, אנחנו רואים שלא כל לקחי העבר נלמדו. זה חשוב היום לומר: גם היום אנטישמיות מרימה את הראש ברחבי העולם, ולצערינו מנהיגים רבים שותקים, בדיוק כמו לפני 80 שנה. אני פונה מכאן לדור העתיד שלנו, את השלום צריך להבטיח באמצעות הרתעה צבאית. לפני 80 שנה התחילה השמדה של העם היהודי, אני מבקש מכם, אל תתנו לזה לקרות שוב. שיהיה יום ניצחון שמח, מאחל שניפגש כאן בשנה הבאה".

למרבה הצער, חולפות השנים וכמות הווטרנים מתמעטת. מורשת הניצחון על גרמניה הנאצית הופכת למורכבת יותר ויותר, ועל כן משרד העלייה והקליטה משקיע מאמצים אדירים על מנת שאירוע זה ימשיך את המורשת החשובה של ניצחון המעטים על הרבים. היום, צעדו הווטרנים, על אף גילם המופלג, כמו בכל שנה ושנה ובכך היוו את הניצחון על מכונת ההשמדה הנאצית שאיימה להשמיד כל חלקה מהזהות היהודית בתפוצות.

בישראל נותרו 3,072 וטרנים, אשר עלו לארץ מרוסיה, אוקראינה, ארצות הברית, בריטניה, צרפת, דרום אפריקה, אוסטרליה, דנמרק ועוד. רוב הווטרנים כבר חצו את גיל 85. רובם עלו בשנות העלייה הגדולה מרוסיה, בשנת 1990, ומרביתם התיישבו בחיפה ובירושלים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים