שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » נתב"ג נסגר "הרמטית" למשך לפחות שבוע
נכנס לתוקף
טיסה במקרי חירום רפואיים או הומניטריים תיעשה רק במטוסים פרטיים, בהם עד תשעה מושבים. במשרד הבריאות מעריכים שנמל התעופה יהיה סגור כמה שבועות לפחות
נתב"ג | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

החל מהלילה (בין שני לשלישי) נמל התעופה בן גוריון ייסגר לחלוטין עד לסוף החודש, לפחות, זאת בהתאם להחלטת הממשלה ובניסיון לעצור את התפשטות מגפת הקורונה בכלל וייבוא המוטציות השונות בפרט. התנועה האווירית צפויה להימשך גם אחרי חצות, שכן כל המטוסים הזרים שנמצאים בשטח הארץ יורשו לחזור ליעדם.

מנתוני רשות שדות התעופה עולה, כי במהלך היום האתמול עברו בנתב"ג כ-5,500 נוסעים ב-53 טיסות בינלאומיות, לעומת ממוצע של כ-2,000 בלבד בימים האחרונים. מהפילוח עולה, כי כ-2,700 מהנוסעים אתמול היו בטיסות יוצאות וכ-2,800 בטייסות נכנסות.

מי שבכל זאת ירצה לטוס, יוכל להגיש בקשה לוועדת חריגים. עם זאת, מי שיקבל אישור לעלות על טיסה לא יוכל למצוא טיסה רגילה כי לא יהיו כאלה. האלטרנטיבה היחידה, מופרכת ככל שהיא תישמע, תהיה מטוס פרטי ובחברות ההשכרה כבר נערים לגל ביקושים ממי שיוכל להרשות את זה לעצמו בלית ברירה.

למשרדי הבריאות והתחבורה הגיעו במהלך היום עשרות רבות של פניות מאנשים שביקשו אישור חריג לצאת מגבולות הארץ או לחזור לישראל. עד כה, רק טיסה אחת אושרה – טיסה של פועלים תאילנדים, שתשיב אותם למדינתם. בשלב זה, טרם ברור אם המדינה תפצה כספית את מי שרכש כרטיס טיסה לישראל או ממנה, שבשל ההנחיות – לא יהיה תקף יותר.

ב'כאן חדשות' דווחו הדרישות של הממשלה בעקבות סגירת השמיים, בהן: טיסה במקרי חירום רפואיים או הומניטריים תיעשה רק במטוסים פרטיים, בהם עד תשעה מושבים. עלות שעת טיסה במטוסים אלה עומדת על כ-10 אלף דולר. למעשה, אדם מן היישוב שנדרש לטוס לטיפול רפואי, הלוויה או אירוע חריג אחר לא יוכל לטוס כלל.

משרד התחבורה דורש לממן טיסות במטוסים פרטיים לישראלים שיורשו לצאת מהארץ במסגרת החריגים לסגירת השמיים. מדובר בהצעה שנתמכת בגורמים נוספים בממשלה. עוד הציע משרד התחבורה שהמדינה תממן את השהות במלונות בחו"ל לישראלים שלא יוכלו לחזור ארצה בגלל סגירת השמיים, וכן את כרטיסי הטיסה החלופיים שירכשו. בנוסף, הוצבה דרישה להעניק סיוע נוסף לחברות התעופה הישראליות.

בעבר, נסגר נתב"ג באופן כמעט הרמטי בימי כיפור למשך יממה, אולם הפעם מדובר בסגירה ממושכת בהרבה. כעת הסגירה ההרמטית תימשך עד ללילה שבין ראשון לשני, מועד סיום הסגר הנוכחי, אבל במשרד הבריאות כבר המליצו בדיון עם ראש הממשלה להאריך את סגירת נתב"ג בשבועיים. ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס אמרה אתמול כי יש צורך שנתב"ג ייסגר למשך לפחות חודש.

ועדת החוקה אישרה את התקנות לצמצום החריגים ליציאה לטיסה. הוועדה בראשות ח"כ יעקב אשר אישרה אתמול (ב') את התקנות לצמצום החריגים המאפשרים יציאה מהבית לצורך טיסה מחוץ לישראל, כך שיכללו מקרים אלו בלבד: טיפול רפואי, לוויה של קרוב משפחה, או הליך משפטי. עוד קובעות התקנות כי מנכ"ל משרד הבריאות, נוסף למנכ"ל משרד התחבורה, יהיו רשאים לאשר יציאה שאינה כלולה בחריגים אלו, לצורך הומניטרי או אישי מיוחד.

במקביל, ועדת הכלכלה אישרה: החל מחצות כלי טיס זרים לא יורשו לנחות בישראל ורש"ת תוכל למנוע כניסה לנתב"ג ממי שאין לו אישור מתאים. היו"ר מרגי דרש לתקן את החוק בהקדם כך שתהייה אפשרות לעצור גם כניסת מטוסים פרטיים – וביקש לחזק את ידי כל הצוותים הרפואיים שמתמודדים בצורה מעוררת השראה עם הקשיים.

ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה בוועדת חוקה לשאלות הח"כים בנושא סגירת השמיים: "6 ימים זה רק עכשיו לעצור עכשיו ולעשות סדר אבל זה לא יספיק, זה צריך להיות יותר ארוך. 6 ימים לא ישנו דבר מבחינת הווריאנטים. נצטרך כמה שבועות כדי לאפשר למבצע החיסונים להתקדם בקצב מהיר כדי שגם אם ייכנסו ווריאנטים מדבקים, נוכל להשתלט עליהם. אנחנו מצמיחים את המוטציות בתל השומר ומנסים לראות אם החיסון עוזר. כרגע אנחנו לא יודעים למה החיסון לא יעיל ומניחים שלרוב המוטנטים הוא יעיל, אבל זה לוקח זמן".

עוד אמרה: "כרגע מדדי התחלואה מאוד מדאיגים. מספר המאומתים יורד אך אנחנו עם שיא בכמות המונשמים, דבר שלא היה כמותו. כשהיינו ב-4000 חולים מאומתים עם מקדם הדבקה 1.3 היה ברור לאן זה הולך, אך כרגע אנחנו עם מקדם 0.9 אך אתמול היה שיא של 67 פטירות וצריך לראות איך זה מתקדם. צריך לראות שתתחיל השפעה של החיסון ושתהיה ירידה גם בחולים קריטיים וקשים נוסף על מקדם ההדבקה. עוד לא החלטנו מה יהיה הסף לסיום. סגירת השמיים תהיה להערכתי לפחות לחודש כדי שנהיה עם כשלושה מיליון מחוסנים".

בהתייחסה למערכת החינוך אמרה: "היא לא הגורם היוזם של המגיפה אך היא גורם שתורם לה. ברגע שילדים מגיעים למקומות, גם עם קפסולות, זה בכל זאת מקומות מפגש יותר גדולים. כרגע עם הווריאנט האנגלי זה יותר גרוע. 40% מהתחלואה זה ילדים, מספר גבוה יותר ממספרם באוכלוסייה. ביציאה מהסגר השני היינו עם 29% ואנחנו רואים עליה בתחלואה של גילאי 9-6 שאלו בדיוק הכיתות שאמורות לחזור ללמוד ואנחנו עוקבים אחרי זה".

עו"ד רז נזרי, המשנה ליועמ"ש התייחס לשאלות חברי ועדת החוקה בנוגע לבקשות יציאה מהארץ במקרים חריגים שאינם כלולים בתקנות ואמר: "הזכות להיכנס לארץ היא זכות יסוד אך מנגד עומדות זכויות יסוד נוספות כמו הזכות לחיים. אנחנו לא אומרים שיש מניעה משפטית בצעד הזה אך הצפנו קשיים בנוגע לפגיעה בחוק יסוד, ועמדנו על שלוש נקודות שלגביהן נמצא פתרון- שיהיו חריגים שיאפשרו יציאה למקרים הומניטריים ואחרים שנמצאים בתקנות, עמדנו על כך שתהיה אפשרות מעשית לשימוש בחריגים, כך שיתאפשרו טיסות במקרים כאלו והנושא צריך להיפתר עד מחר, כך שתימצא אפשרות אולי עם מטוס של חיל האוויר שייקח ליעד קרוב, או טיסות של חברות אחרות לא מסחריות, מבחינתנו משפטית צריכה להיות אפשרות להבאה והוצאה של אזרחים מסיבות הומניטריות. בנוסף, עמדנו על כך שלא תהיה תחולה מידית כדי לאפשר זמן התארגנות. הצענו אף יותר מ-72 שעות אך ניתנה יממה וחצי וזה מינימום נדרש מבחינתנו ברמה המשפטית. באיזון בין הפגיעה לבין הסיכון הבריאותי, אנחנו נגן על הליכים אלו".

עוד אמר כי "לגבי אדם שיוצא מהארץ ולא מתעתד לחזור, אין סיבה למנוע יציאתו, זה נמחק בתקנות אך הוסכם שבאופן גורף ועדת החריגים תאשר כל בקשה כזו של יציאה חד כיוונית. זה לא רק וואן ווי טיקט, אלא גם חזרה של אדם למקום מגוריו הקבוע בחו"ל כמו סטודנטים. ועדת החריגים מורכבת ממנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד התחבורה ונציגיהם. המגמה היא לא לאפשר יותר מדי חריגים והם צומצמו. עמדנו על טיפול רפואי, לוויה והליך שיפוטי. הרעיון בקביעת המגבלות הוא בדברים שאין בהם שיקול דעת, אך זה לא אומר שמקרים אחרים לא יאושרו"

ד"ר אלרעי פרייס הסבירה בועדת הכלכלה: "אנחנו נדרשים לסגור את נתב"ג כי אנחנו מבינים את המשמעות של הוריאנטים שנמצאים בחו"ל וחווים על בשרנו הכואב את התוצאה של אחד מהם שנכנס. באמצע דצמבר קיבלנו הודעה דיסקרטית על וריאנט אנגלי. זה הגיע אחרי שיומיים לפני זה הדבר פורסם בעיתונות הבריטית. חודשיים אחכ, אחרי שעשינו מאמצים הוא מפושט בקהילה. 50% מהדגימות הן של הוריאנט האנגלי ועד שאנחנו מבינים את זה זה מאוחד מדי. עם הוריאנט האפריקאי קיבלנו איתות יותר מוקדם ועוקבים אחרי האנשים האלה ומצליחים מאוד בקושי להחיל את 27 החולים ולנטר את המגעים שלהם. הוריאנטים מדבקים יותר ולא יודעים מה ההשפעה שלהם מבחינת אלימות מוגברת ולא יודעים לגבי יעילות החיסון. לגבי הוריאנט האנגלי – רואים עלייה בתחלואה בילדים ובצעירים שמגיעים למצבים קשים. אין ספק שמה שרואים בנשים ההרות שמגיעות לתחלואה קשה וקריטית לא ראינו עד עכשיו. יש פה מאפיין אחר במגיפה הזו".

יו"ר ועדת הכלכלה מרגי שאל בדיון האם מי שבא עם מטוס פרטי ממיאמי יוכל להיכנס. על כך השיבה היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, השיבה כי מטוס פרטי ישראלי שעליו אזרח ישראלי יוכל להיכנס לישראל. ד"ר אלרעי פרייס אמרה בתגובה כי היא לא יכולה להסביר את זה. נציג משרד המשפטים, שי סומך, אמר כי יש קושי משפטי לעצור זאת ועו"ד שחר הוסיפה כי הסיכון של אדם אחד לא דומה לסיכון של כניסת מאות אנשים. היו"ר מרגי אמר בתגובה כי הוא יכול לקבל זאת, אך הוא דורש לתקן את החוק כדי שתהיה סמכות לעצור גם טיסות של מטוסים פרטיים.

ניר ברומשטיין, מנכ"ל חברת גשר אווירי, חברת מטוסים פרטיים, התייחס להסגירת נתב"ג ואמר: "קיבלנו הודעה שישראלים יוכלו לחזור לארץ במטוסים פרטיים, וכמובן כבר יש ביקוש. מי שירצה לצאת מהארץ יצטרך לקבל אישור מיוחד מוועדת החריגים. הנוסע שירצה לצאת מהארץ יצטרך להציג את כל האישורים הדרושים כדי להפעיל את הטיסה. עם זאת, אנחנו שרויים במצב מאוד לא ברור, ומדוע נמנע ממטוס זר לנחות לזמן קצר ללא שהייה ונמנע מישראלים לצאת מהארץ ללא חזרה? ההחלטה היא פשוט הזויה ולא הגיונית".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים