שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » נתניהו זעם על ירדן והורה לסגור את השמיים
דיווח
רה"מ זעם על כך שבעמאן מנעו את טיסתו לאמירויות והורה למשרד התחבורה על סגירת המרחב האווירי בין שתי המדינות, זאת מבלי שהודיע או התייעץ עם הגורמים המדיניים
בנימין נתניהו ומלך ירדן | צילום: קובי גדעון - לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לסגור את המרחב האווירי הישראלי בפני טיסות מירדן כשלא אפשרה לו לטוס משטחה לאיחוד האמירויות – כך אמרו היום (ראשון) שני בכירים ישראלים שמעורים בנושא שצוטטו ב'וואלה'. ההנחיה פורסמה לראשונה על ידי בן כספית.

לדבריהם, ביום חמישי ביקש נתניהו משרת התחבורה מירי רגב להעביר את ההוראה, שמהווה הפרה של הסכם השלום בין המדינות. על פי הדיווח, נתניהו הורה לסגור את המרחב האווירי בין ישראל לירדן על דעת עצמו ומבלי להתייעץ עם אף גורם ביטחוני – מה שהוגדר בסביבתם כ"החלטה מופקרת" וכ"טירוף".

הבכירים הישראלים ציינו כי רשות התעופה האזרחית התנגדה בתוקף להנחיה שהגיעה מלשכת נתניהו ומלשכת שרת התחבורה, וניסו לעכב ככל האפשר את ביצועה. שעתיים אחרי שניתנה ההנחיה היא בוטלה. הבכירים הישראלים ציינו כי בזמן בו ההנחיה הייתה בתוקף לא היה אף מטוס ירדני שתוכנן לעבור במרחב האווירי הישראלי ולכן לא היה צורך ליישם את ההנחיה בפועל, דבר שהיה עלול להסלים עוד יותר את המשבר מול ירדן.

את ההנחיה לסגור את המרחב האווירי של ישראל העביר נתניהו בשעה 12:30 דרך שרת התחבורה מירי רגב, מבלי שהתייעץ עם הגורמים הרלוונטיים במשרדי החוץ והביטחון וללא אישור הקבינט המדיני-ביטחוני. בשעה שחלפה בין העברת ההנחיה לבין ההודעה הרשמית על ביטול טיסתו עברה שעה, שבה עברה טיסה אחת של חברת פגסוס הטורקית בשמי ישראל, והמשיכה דרך ירדן לשדה היעד שלה.

גורם ברשות שצוטט ב'ווינט' אמר שסגירת השמיים למטוסים שמגיעים מירדן או טסים אליה עלול היה לפגוע בתעבורה האווירית העולמית, שאינה קשורה רק בישראל. "אי אפשר לבטל הסכמי תעופה בהחלטה רגעית מעכשיו לעכשיו. זה משפיע גם על גורמים בינלאומיים דוגמת ה'יורוקונטרול', שאחראי על הבקרה האווירית באירופה", אמר.

הוא הוסיף שסגירת המרחב האווירי עלול היה להעמיד בסיכון את הסכם התעופה שנחתם עם ירדן. "זה הסכם שעבדו עליו מספר שנים, שאחרי הסכמי אברהם חלה בו התקדמות משמעותית", הוא הוסיף. "אי אפשר להרוס הישג דרמטי וחשוב בגלל רצון לנקום".

הבכירים הדגישו כי נתניהו קיבל את ההחלטה על סגירת המרחב האווירי בפני טיסות מירדן על דעת עצמו בלי לקיים כל התייעצות עם שר החוץ גבי אשכנזי, שר הביטחון בני גנץ או עם הקבינט המדיני-ביטחוני. נתניהו שקל לטוס בכל זאת ולעקוף את ירדן מדרום דרך סעודיה, אלא שהדבר לא התאפשר מסיבות ביטחוניות.

בכיר ישראלי הסביר הבוקר כי "הייתה אופציה לסגור את המרחב האווירי של ישראל לכל טיסה מירדן ואליה, שנשקלה בישראל, וכאשר הצד השני הבין שזה רציני ושיש אופציה כזו הגיע האישור למטוסו של ראש הממשלה לעבור מעל ירדן בדרך לאבו דאבי – אך זה כבר היה מאוחר מדי והטיסה לא התקיימה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים