שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "אסור לתת לגוש השמאל להקים ממשלה"
נתניהו לגפני
גורמים בליכוד: "נתניהו מפנים שהוא לא יהיה ראשון ברוטציה" • בליכוד מרוצים מהנתק בין יו"ר יש עתיד לבין נפתלי בנט וגדעון סער: "עלו הסיכויים להגיע להבנות"
גפני, ליצמן ונתניהו | צילום: אתר הכנסת

שבוע בדיוק לפקיעת המנדט שהעניק הנשיא ראובן ריבלין לראש הממשלה בנימין נתניהו, והמערכת הפוליטית עדיין רחוקה מהכרעה ברורה. החשש של נתניהו הוא שבמידה ולא יצליח להרכיב ממשלה, הוא יהפוך להיות יו"ר האופוזיציה.

במעריב דווח כי בסביבת נתניהו מנסים לגלגל את הרעיון, לפיו נתניהו ימליץ על מועמד אחר מטעם הליכוד לראשות הממשלה, כאשר לפי ההסכם המועמד יכהן ראשון ברוטציה ונתניהו יחליפו כעבור שנה. השמות שעלו במהלך הימים האחרונים כמועמדים אפשריים הם: שר האוצר ישראל כ"ץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין וח"כ ניר ברקת. בכירים בליכוד אמרו כי אין מקום לרעיון של "מינוי ראש ממשלה מטעם נתניהו ללא הצבעה במרכז התנועה. הליכוד הינה תנועה דמוקרטית, ועל כן כל מועמד שנתניהו ירצה להמליץ עליו יצטרך לעבור אישור על ידי חברי המרכז".

גורמים בליכוד מתרשמים כי בימים האחרונים נתניהו העלה הילוך במאמציו להגיע לפתרון שיאפשר לו להקים ממשלה עד יום שלישי הבא בחצות. "עושה רושם כי הוא מתחיל לקבל את העיקרון של ממשלת רוטציה ולהפנים שהוא לא יכהן ראשון בראשות הממשלה", הוסיפו הגורמים.

גם יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני שוחח עם נתניהו על נחיצות המאמץ להקמת ממשלת ימין ומניעת בחירות חמישיות או ממשלת שינוי. "אסור לתת לגוש מתנגדי נתניהו להקים ממשלה שתפגע קשות בסטטוס קוו במדינת ישראל", אומרים גורמים במפלגה החרדית. במקביל, בכירים ביהדות התורה משקיעים מאמץ בקידום פתרון נוסף, שפרטיו פורסמו אתמול ב"מעריב" – הקמת ממשלת רוטציה בין הליכוד לכחול לבן, כאשר לבני גנץ יוצע להיות ראש הממשלה הראשון ונתניהו יכהן אחריו.

יו"ר ימינה, נפתלי בנט אמר אמש בישיבת סיעת ימינה שבמקביל להעדפתו להקמת ממשלת ימין, הוא פועל גם במישור אלטרנטיבי שבו ינסה להקים ממשלה ברוטציה עם יאיר לפיד. כרגע זה נראה מופרך, היות ובימים האחרונים נוצר נתק בין יאיר לפיד לנפתלי בנט וגדעון סער. השמועות על הנתק גורמים לאופטימיות בקרב אנשי נתניהו, שסבורים כי "עלו הסיכויים להגיע להבנות עם בנט ואולי גם עם סער". גורמים בגוש השינוי אומרים, כי הבעיה שהובילה לנתק היא סביב חלוקת התיקים.

ח"כ יאיר גולן ממרצ, התייחס בראיון לגל"צ אודות הבטחות נתניהו בניסיונות להקמת ממשלה: "אינני יודע אם בנט עושה תמרונים כדי לשפר את מצבו מול נתניהו, וקשה לפענח עד כמה סער רציני או חותר לפלס את דרכו חזרה לליכוד. במקרה של בחירות חמישיות, המפלגות שלהם כבר לא יהיו הבטחה גדולה לשינוי".

ח"כ אחמד טיבי התייחס לאפשרות לתמוך בבנט לראשות הממשלה: "נחכה לסיום המנדט של נתניהו. אם הוא יסתיים, כי ייתכן שהוא יעשה מהלך מסוים לפני. אנחנו נמשיך בשיחות עם לפיד, הדעות שלנו לגבי בנט ידועות, גם את התחושות שלי לגבי ימינה הבעתי אתמול בכנסת. אמרנו בעבר שלא נצביע בעד ממשלה בראשות בנט, אבל אנחנו ממשיכים לנהל דיאלוג עם לפיד וזה מה שצריך לעשות".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, התייחסה לדיווחים לפיהם נתניהו הציע רוטציות לגנץ, סער ובנט: "אני רוצה לפנות לשותפים בגוש השינוי, תגידו, השתגעתם? עוד פעם להאמין לאיזו נוכלות נכלולית של ביבי? זו בדיוק הסיבה שהלכנו לארבע הבחירות האחרונות. ארבע פעמים הוא לא הצליח לנצח, אז עכשיו אתם שוב שוקלים לתת לו את זה?! הפעם חסר עכבות מתמיד ומגובה בכהניסטים וגזענים מתועבים?".

"אני קוראת במיוחד לבני גנץ, שהשמועות אומרות שמנהל כרגע משא ומתן עם ביבי. הגעת לתחתית הבזיון בפעם הקודמת, והמחנה שלנו העניק לך הזדמנות נוספת. תאטום אוזניים, אל תשקול אפילו שום הצעה ושום תמרון נואש. זו כבר תהיה הבדיחה שמעבר לביזיון שמעבר לפארסה שמעבר לטרגדיה".

"ולשאר מפלגות הגוש: קבלו החלטה ובואו נלך על זה. זה מורכב לכולנו אבל זה אפשרי. ציבור ענק משמאל ומימין מחכה לזה. נתניהו מבין את זה ולכן הוא בטירוף. אסור לתת לגחמה הנואשת התורנית להכשיל אותנו", דברי ח"כ זנדברג.

כזכור, אתמול הוקמה הוועדה לענייני החברה הערבית, בתמיכת חברי הכנסת ממפלגת הציונות הדתית. ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת בראיון ל'ווינט' מסביר את התנגדותו לוועדה מיוחדת לענייני ערבים שהוקמה בהפתעה אתמול בוועדה המסדרת. לדבריו, מטרת הישיבה הייתה בכלל כדי להקים נשיאות שתקדם בחירה ישירה לראשות הממשלה.

"היה בעבר תפקיד של יועץ לענייני ערבים, שר לענייני ערבים. כל הציבור הערבי התנגד וביטלנו את התפקידים הללו. אנחנו רוצים שהנושאים שלנו יוצפו בכל ועדות הכנסת, ועדת הפנים, הכספים, הכלכלה והחינוך. לדחוק את הנושאים האלה לוועדה אחת, שכבר אתמול התחילו לקרוא לה 'הוועדה של הערבים, זו חזרה לאחור", אמר טיבי.

מפלגת הרשימה המשותפת הגיבה על המהלך: "הקמת ועדת הערבים ע"י הימין הקיצוני היא צעד גזעני שנועד לדחוק את הציבור הערבי אל שולי השוליים ולמנוע עיסוק בעניינים הנוגעים לו בוועדות בעלות ההשפעה וסמכויות. כפי שהובהר במפורש ע"י נציגי הקואליציה, לוועדה לא תהיינה סמכות חקיקה, העברת תקציבים וקבלת החלטות מחייבות. אם לא די בכך, הרי שרוב חברי הוועדה שייכים למפלגות הימין, לרבות הכהניסטי, ולמעשה נשלטת על ידו".

"כפי שהקמת 'ועדת יהודים' בכל מדינה אחרת הייתה נתקלת בגינוי חריף, כך אנו קוראים להאבק כנגד החזרת הוועדות לעניני ערבים, היועץ לענייני ערבים והמשרד לענייני ערבים שהציבור הערבי והיהודי הדמוקרטי נאבקו נגדן והצליחו להביא לסיומן".

"הערבים הפלסטינים אזרחי ישראל הם אזרחים שווי זכויות ולא נטע זר שניתן לדחוק אל הפינה. נמשיך להאבק למען שוויון מלא ועבודה פרלמנטרית מקצועית בגובה העיניים".

בראיון לרדיו 103 הסביר ח"כ בן גביר את עמדת מפלגת הציונות הדתית בנוגע לשיתוף הפעולה עם מפלגת רע"מ זאת על רקע התמיכה בוועדה לענייני החברה הערבית שעבאס יעמוד בראשה: "הדברים צריכים להיות ברורים. סמוטריץ' אמר דבר מאוד פשוט, בנוגע לעניינים אזרחים אין לנו בעיה, שיקבלו תקציב כזה או אחר. יש לנו בעיה להפוך את עבאס למלך המלכים וזה שיקבע את ממשלת ישראל".

בתוך כך במפגש הראשון של ראשי הסיעות עם יו"ר הכנסת דובר שיש דחיפות להקים את ועדת הקורונה כדי לתת מענה לפיקוח פרלמנטרי ואישור החלטות הממשלה. ח"כ זאב אלקין, נציג תקווה חדשה העלה את הנושא בדיון ותקף את מיקי זוהר על כך שהוא לא מקים את ועדת הקורונה רק בגלל שהוא יודע שיש הסכמה רחבה לכך שח"כ שאשא ביטון תכהן בה כיושבת ראש.

ח״כ ד״ר יפעת שאשא ביטון אמרה: "אי הקמת ועדת הקורונה בגלל וטו של ח"כ מיקי זוהר היא המשך שערורייתי להתנהלות ראש הממשלה ושליחיו הממשיכים לטרפד כל מינוי חשוב לתפקידים קריטיים בממשלה ובכנסת, ובתוכם ועדת הקורונה שתפקידה לבצע פיקוח פרלמנטרי על החלטות משמעותיות שמתקבלות גם בתקופה זו ומשפיעות על חיי כל האזרחים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים