שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » המוסד חיסל בטהרן את מספר 2 באל קאעידה
הניו יורק טיימס
"המתכנן המבצעי המנוסה ביותר": מוחמד אל מסרי, ראש אגף המבצעים של ארגון הטרור אל קאעידה, חוסל על ידי סוכני מוסד יחד עם כלתו של אוסמה בן לאדן • סיקור מיוחד
מוחמד אל מסרי חוסל | צילום: מתוך מודעת ה'מבוקש' של ארצות הברית

עבדאללה אחמד עבדאללה, הידוע גם בשם אבו מוחמד אל-מסרי, מספר 2 בארגון הטרור אל קאעידה, חוסל על ידי סוכנים ישראלים בבירת איראן טהרן. כך חשף בשבת הניו יורק טיימס.

על פי הדיווח, מקורות אמריקנים אישרו לעיתון כי הבכיר חוסל לפני כשלושה חודשים על ידי סוכנים ישראלים שפעלו לבקשת ארצות הברית.

החיסול בוצע ב-7 באוגוסט בטהרן, בזמן ששהה עבדאללה יחד עם בתו בת ה-27 מרים, שחוסלה גם היא במבצע הנועז.

תאריך החיסול נבחר בקפידה והיווה איתות לארגוני הטרור כי לפעולות הטרור שלהם יש מחיר. בדומה לחיסולי עבר, בחרו הסוכנים 'להוריד' את עבדאללה ובתו ביום השנה למתקפות הקטלניות על השגרירויות האמריקניות בקניה ובטנזניה ב-1988, בהן היה מעורב עבדאללה.

על פי הדיווח, עבדאללה ובתו נמצאו מתים במכונית לבנה ברחוב בשכונת פסדרן שבצפון טהרן, מרחק הליכה מביתם בבירת טהרן, כשעליהם סימני ירי מלפחות ארבעה קליעים. מקורות אמריקניים מסרו לעיתון, כי השניים חוסלו על ידי צמד מתנקשים שחלפו על אופנוע עם כלי נשק שעליהם הורכבו משתיקי קול.

עוד דווח, כי מרים לא חוסלה בטעות כ'נזק משני' והייתה גם היא יעד לחיסול, בשל מעורבותה האישית בתכנון פיגועים. היא אלמנתו של חמזה בן לאדן, בנו של מנהיג ארגון הטרור אל קאעידה אוסמה בן לאדן.

גורמי מודיעין ישראליים בכירים לשעבר מסרו, כי בנוסף לפיגועים באפריקה ב-1988, בהם נרצחו 224 בני אדם ונפצעו מאות נוספים, אחראי עבדאללה גם למתקפה במומבסה שבקניה ב-2002, בה נרצחו 13 מקומיים ושלושה תיירים ישראלים.

ברשימת הטרוריסטים המבוקשים מיום ייסודה

עבדאללה היה במשך שנים ברשימת עשרת המבוקשים ביותר של ה-FBI ופרס בגובה 10 מיליון דולר הוצע למי שימסור מידע שיוביל ללכידתו.

לאחר התקרית ניסו הרשויות בטהרן להעלים את זהות היעד שחוסל, וטענו כי ברכב נמצא חביב דאוד, מרצה לבנוני להיסטוריה בן 58. למרות זאת, דווח בכלי התקשורת כי לא הוא היעד שחוסל והועלו השערות כי היעד ובתו היו אנשי חיזבאללה, או כאלה שקשורים לארגון בצורה כלשהי, מאחר ומקום החיסול היה ברחוב בו שוכן בית משפחתו של אבו מהדי אל-מוהנדיס, שהנהיג את מיליציות 'אל-חשד א-שעבי' הפרו-איראניות בעיראק וחוסל בתחילת השנה יחד עם מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני.

עד כה לא דיווח ארגון הטרור אל קאעידה על חיסולו של עבדאללה לפני כשלושה חודשים, אך היום כאמור, מאשרים בכירים אמריקניים כי סוכנים ישראלים חיסלו אותו לבקשת ארצות הברית.

בתור מספר 2 בארגון, שגם נמנה בין מייסדיה, היה עבדאללה אחראי על 'מדור המבצעים' בארגון הטרור אל קאעידה והיה חבר במועצת הניהול הסודית של הארגון יחד עם סייף אל-עדאל, שהוחזק באיראן בשלב מסוים.

השניים, יחד עם בנו של מייסד הארגון, חמזה בן לאדן, חיפשו מקלט באיראן לאחר שנמלטו מאפגניסטן כשהמצוד עליהם התהדק בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר בארה"ב. כשהגיעו לאיראן הם הוכנסו למעצר בית ושוחררו בהמשך על ידי איראן בתמורה לדיפלומטים איראניים שנחטפו על ידי הארגון בתימן ובפקיסטן.

חמזה בן לאדן חוסל לפני כשנה על ידי כוחות אמריקניים במבצע של היחידה האמריקנית ללוחמה בטרור בגבול אפגניסטן ופקיסטן.

עבדאללה כונה אל-מסרי, בשל מוצאו המצרי, הוא הגיע לאיראן בשנת 2003 ובשנים האחרונות עבר להתגורר בשכונה היוקרתית פסדרן, תוך שהוא זוכה להגנה של משמרות המהפכה. השם חביב דאוד, לפי מקורות אמריקניים, היה שם בדוי שקיבל על ידי בכירים איראניים שסיפקו לו את סיפור הכיסוי של המרצה הלבנוני.

במסמכים של היחידה ללוחמה בטרור של ארה"ב תואר אל-מסרי כ"מתכנן המבצעי המנוסה ביותר" שאינו מוחזק על ידי בעלת ברית של ארצות הברית.

גורמים רשמיים בישראל ובארצות הברית סירבו לאשר או להכחיש את הדיווח, מה שלדברי פרשנים מהווה אישור שבשתיקה, בדומה למקרים אחרים בעבר.

באיראן הכחישו כאמור את הדיווח, והיום מסר לתקשורת דובר משרד החוץ של איראן, סעיד חטיבזדה, כי אויבי המדינה – ארצות הברית וישראל – "מנסים להסיט את האחריות על המעשים הפליליים שלהם (אל-קאעדה) ושל קבוצות טרור אחרות באזור ולקשור את איראן לקבוצות האלו עם שקרים ודרך הדלפת מידע ממוצא לתקשורת". חטיבזה הוסיף והאשים את ישראל וארה"ב בהקמת הארגון על ידי "המדיניות השגויה שלהם" וקרא לתקשורת "לא ליפול למלכודת של התסריטים ההוליוודיים של גורמים ציוניים ואמריקניים".

לדבריו, "על אף שאמריקה לא התביישה להמציא האשמות שווא נגד איראן בעבר, הגישה הזו הפכה לשגרתית תחת הממשל הנוכחי". חטיבזדה הוסיף ואמר, כי "התקשורת לא צריכה לשמש שופר לפרסומי השקרים המוחלטים של הבית הלבן נגד איראן".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים