שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » סופרבוס זכתה במכרז להפעלת תח"צ בירושלים
בניגוד עניינים?
סופרבוס זכתה במכרז להפעלת קווי אוטובוס בירושלים ותצמצם את פעילות אגד • ישנו חשש לניגוד עניינים בשל העובדה שלסופרבוס יש מניות בחברה שזכתה בהפעלת הרכבת הקלה
סופרבוס | צילום: בן ניקסון, ויקיפדיה

סופרבוס זכתה במכרז להפעלת האוטובוסים באשכול המרכזי בגזרת ירושלים. בזכייתה היא עשויה לצמצם את שליטתה של אגד בעיר, מכרז זה הוא חלק משניים שהתפרסמו לפני כחצי שנה, ואמורים להכפיל את היקף פעילות האוטובסים בירושלים.

סופרבוס היא חלק מהקבוצה שזכתה לפני שנה וחצי במכרז להפעלת הרכבת הקלה בירושלים. הקבוצה תחליף את המפעילה הנוכחית, סיטיפס, ולכן הדבר עלול לעורר בעיה רגולטורית.

כזכור, המכרז לרכבת הקלה בירושלים כלל הארכת הקו האדום ותכנון, הקמה, תחזוקה והפעלה של הקו הירוק ל–25 השנים הקרובות, והפעלת קווי הלילה ל–15 השנים הקרובות. זהו פרויקט בהיקף של כ-10 מיליארד שקל.
למיון המוקדם במכרז ניגשו שפיר ו-CAF יחד עם סופרבוס כחלק מקבוצה כשלכל צד חלק במניות הקבוצה. בשלב הגשת ההצעות ויתרו על הכללת סופרבוס כחלק האקוויטי בקבוצה, אלא רק כקבלן בה. יתכן כי הקבוצה כנראה לא תיתן לסופרבוס להפעיל את הרכבת הקלה בעיר.

לפי התכנון, בתוך כשנתיים, עד קיץ 2023, חברת אגד תחדול מלהעניק שירותי ההסעה במרכז העיר ובחלק מהשכונות בירושלים, כאשר חברת ההיסעים סופרבוס תכנס במקומה ותפעיל שירותי הסעה, בעיקר באזור דרום העיר, ולפי הציפייה יעילים ונגישים יותר כמו תוספת של קווי לילה והתאמת הקווים לרכבת הקלה ומתן דגש לצמצום זמן הנסיעה.

למעשה, כניסתה של חברת סופרבוס לירושלים תתבצע בהליך מדורג כאשר בסופו חברת סופרבוס תפעיל כ-54 קווים בירושלים, בתחילה, לקראת סוף שנת 2021, בחודש נובמבר, תתבצע הפעימה הראשונה, ואז תחל החברה להפעיל כ-25 קווים ובהמשך את כל השאר.

בין הקווים החדשים נמצאים קו 508, שיקשר את דרום מערב העיר להר חוצבים דרך בגין, קו 500 שיהיה קו לילה המחבר בין מוקדי בילוי בעיר, קו 504 המחבר בין הר חומה לתחנה המרכזית דרך בגין עם עצירה במלחה, 531 העתיד לקשר את גילה לתחנה המרכזית דרך שדרות בגין.

בנוסף, ייפתחו קווים חדשים רבים, שצפויים לשפר את ניידות התושבים בכל רחבי העיר. בסך הכל יועברו 35 קווים קיימים אותם מפעילה אגד לסופרבוס ויתווספו 17 קווים חדשים, ביניהם ארבעה קווי לילה.

אלעד מלכא, חבר מועצת העיר (התעוררות) שפעל להוצאת המכרזים אל הפועל אמר: "מעורר תמיהה כיצד חברה שזכתה במכרז להפעלת הרכבת הקלה תפעיל גם שירות אוטובוסים בעיר למרות הוראות המכרז לא לאפשר זאת. נוודא שההחלטה לא תבוא על חשבון הציבור".

יוסי סעידוב, פעיל תחבורה ציבורית ומייסד 15 דקות, אמר: "נוסעי התחבורה הציבורית בירושלים מצפים להפעלת הקווים החדשים בהקדם. יותר משנתיים חלפו מפרסום המכרזים, ולצערנו נבחר זוכה רק באחד מתוך שני מכרזים. הדרך היחידה להתמודד עם עומסי התנועה והפקקים היא קידום קווים מהירים והקצאת נתיבי תחבורה ציבורית".

מקבוצת שפיר-CAF נמסר: "הרכבת הקלה בירושלים תעבור להפעלה מלאה שלנו עוד כמה חודשים. במקביל נעשות עבודות משמעותיות להארכת הקו הקיים ולהקמת הקו הירוק".

מסופרבוס נמסר כי החברה, בבעלות משפחת בליליוס הירושלמית, "גאה בזכייתה במכרז ירושלים. זכייה זו מצטרפת לזכיית החברה במטרונית. לסופרבוס ניסיון רב בהפעלת תחבורה ציבורית, ושמחה לקחת חלק במהלך לשיפור השירות לנוסעים. ע"פ התכנון, הנוסעים ייהנו משירותי תחבורה משופרים, יעילים ונגישים יותר".
ממשרד התחבורה נמסר: "טרם פרסום מכרז הרכבת הקלה, קבע הממונה על ההגבלים העסקיים כי אין כל מניעה שמפעילות התחבורה הציבורית ישתתפו ואף יזכו במכרז זה, ובלבד שחלק מאשכול קווי התחבורה הציבורית באוטובוסים לא יופעל במקביל על ידי אותו מפעיל. הגבלה זו נכללה במסגרת סעיף פרטני במכרז הרכבת הקלה.

"למיטב ידיעתנו, חברת סופרבוס אינה שותפה של חברת שפיר שזכתה במכרז להפעלת הרכבת הקלה בירושלים. ככל שחברת שפיר תתקשר בעתיד עם חברת סופרבוס להפעלת הרכבת הקלה, תיבחן באופן פרטני שאלת קיומו של ניגוד העניינים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים