שיתוף
תגובות
חדשות » סיכומים של הכנסת היוצאת: כישלון בחקיקה הממשלתית
ממשלת הכישלון
שיעורי ההצלחה של הממשלה היוצאת נמוכים בחצי, בהשוואה לממשלה הקודמת | 43% בלבד מכלל החוקים השלימו את הליכי החקיקה
ראש הממשלה יאיר לפיד, בישיבת ממשלה | צילום: חיים צח - לע"מ

הכנסת ה-24 תיזכר בפנתאון ההיסטורי ככנסת המוזרה ביותר עד היום, וכללה פסיפס בלתי אפשרי של סיעות שלא היה ביניהן מכנה משותף, החל מחברי ימינה מצד אחד של המפה וכלה במנסור עבאס ורשימת רע"מ מהצד השני של המפה.

הרכב הקואליציה המאתגר השפיע באופן חד על חוסר האפשרות של הממשלה לקדם חקיקה ממשלתית בכנסת, ללא העזרה והרצון הטוב של האופוזיציה בנושאים שהיו קרובים גם לליבם כמו חוק האזרחות, ואף הארכת תוקפן של תקנות יו"ש שגרם בסופו של דבר לקואליציה להגיע לסוף דרכה.

מנתונים העולים ממאגר החקיקה הלאומי שבלשכה המשפטית של הכנסת, עולה כי מתוך 172 הצעות חוק ממשלתיות שהוגשו במהלך כהונת הכנסת, רק ב־75 הצעות חוק הושלמו הליכי החקיקה והן התקבלו בקריאה שלישית במליאת הכנסת ונכנסו לספר החוקים. או במילים אחרות, 43% בלבד מכלל החוקים שהוגשו לממשלה הצליחו להשלים את שלבי החקיקה.

לעומת זאת בכנסת ה-23 בראשות נתניהו וגנץ, שכיהנה פרק זמן דומה לכנסת הנוכחית התקבלו בקריאה שלישית 93 חוקים מתוך 109 חוקים שהוגשו. סה"כ 85% מהחקיקה עברה את כל השלבים הנדרשים כדי להיכלל בספר החוקים.

עוד עולה מבדיקת הנתונים, כי גם קואליציות אחרות, הצליחו לחוקק חוקים בשיעורי הצלחה גבוהים יותר מאשר בכנסת הנוכחית. כך הכנסת ה-20 שכיהנה בשנים 2019-2015, הצליחה להעביר 91% מכלל הצעות החוק בקריאה שלישית. גם בכנסת ה-18 וה-19 התקבלו כ-83% מהצעות החוק הממשלתיות. 

מעיון נוסף במאגר נתוני החקיקה, לגבי תפקוד הכנסת ה-24 עולה כי הכנסת הצליחה לחוקק 100 חוקים בקריאה שלישית, כולל הצעות חוק פרטיות של חברי הכנסת ולא של הממשלה. 32 חוקים מתוך 100 חוקים אלו עברו בקריאה שלישית בחודש יוני האחרון, בתקופת פיזור הכנסת וזאת בהסכמה עם האופוזיציה כדי לאפשר פרישה מסודרת.

נתוני החקיקה מתייחסים אף לסך הכולל של הצעות החוק הפרטיות שעלו לדיון בתקופת כהונת הכנסת, ומצביעים על כך שבכנסת ה-24 עלו 271 הצעות חוק פרטיות בהשוואה לכנסת ה-20 שכיהנה כ-4 שנים, שבה הונחו 5,997 הצעות חוק פרטיות על שולחן הכנסת.

מנהלת מאגר החקיקה הלאומי, עו"ד גלי בן אור, מסרה בתגובה כי "כל הצעות החוק והחוקים שהתקבלו, מוצגים באתר מאגר החקיקה הלאומי של הכנסת והציבור מוזמן להתרשם ולעיין במאגר".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים