שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » סימני השאלה בתוכנית הדיור החרדי של דרעי
חשיפת 'בחזית'
בעוד השר ליצמן מעדיף להקים עיר חרדית חדשה, השר דרעי כבר הכריז על קידום הקמת רובע חרדי חדש – אלא שייעוד הקרקע מעלה סימני שאלה רבים • בלעדי
אל תאמר שפיר, אלא קריית גת. מדוע שינה דרעי את עמדתו? | צילום: יעקב כהן

האם ניסיונותיו הרבים של השר דרעי בשנים האחרונות לקדם את תמ"ל 1011 מונעות ממנו לוותר על הרעיון, או שמא הוא בכלל 'שכח' מהיוזמה במשך שנים ונזכר כעת מתוך הצורך לאזן את היחס בין תושבי קריית גת החרדים לאוכלוסייה הכללית בה?

כבר בשנת 2016, זמן קצר לאחר כניסתו למשרד הפנים, בו הוא מכהן שר ברצף עד להיום, פרסם השר אריה דרעי את תוכניתו לפתרון מצוקת הדיור – תמ"ל 1011. המהלך, שלווה ביח"צ אינסופי וכלל אף סיורים תקשורתיים בשטח, כאילו נגנז בחלוף הזמן, עד להשבוע.

על פי הדיווח ב'דה מרקר', שר הפנים, אריה דרעי, החליט שלא לחכות לשר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, והחל לקדם את תוכניתו להקמת רובע חרדי חדש ממערב לעיר קריית גת. זאת, בניגוד לעמדת השר ליצמן לבנות עיר חרדית חדשה.

במשרד הפנים אישרו כי עמדת השר היא שיש לקדם רובע חדש שיתפקד כחלק מהעיר הקיימת, וכי דרעי מעדיף זאת על פני הקמת עיר חרדית חדשה. בכל הנוגע לעמדתו של ליצמן, הרי ששר הבינוי והשיכון כבר הביע בעבר את עמדתו והבהיר כי הוא בעד הקמתה של עיר חדשה באזור המועצה האזורית שפיר, וכי הוא מתנגד להקמתה של העיר החרדית כסיף שאותה תכננה המדינה להקים בנגב.

תוכנית תמ"ל 1011 קריית גת מערב משתרעת על פני כ-4,400 דונם, שכמחצית ממנו (כ-2,000 דונם) מיועד למגורים – בהיקף של בין 8,500 יחידות דיור לכ-10,000 יחידות דיור, בצפיפות ממוצעת של 12.7 יחידות דיור לדונם נטו. חלקו השני של המתחם מיועד לאזור תעסוקה ואזור לוגיסטי שישרת את הרכבת. על פי ההערכות, השטח שכעת יקודם הוא שטח המגורים של התוכנית.

מדוע תקועה התוכנית במשך שנים?

החלטתו של דרעי תמוהה במיוחד, לאור הנתונים שנחשפו בתחקיר 'בחזית' שפורסם בשלהי 2018 ועסק בשאלה מדוע המכרזים לא יוצאים לשיווק ונדחים שוב ושוב, למרות שלתמ”ל 1011 יש תב”ע (תוכנית בניין עיר) מאושרת שהופקדה כבר בשנת 2016. אז חשף תחקירן 'בחזית' כי זו איננה תכנית מועדפת למגורים, אלא לכריית חרסית, שרק לאחר השלמתה ופינוי חומר הגלם יפותח השטח למגורים.

האם הותמ”ל מוסמכת לאשר תוכניות לכרייה? התשובה היא לא. האם היא מוסמכת לאשר תוכניות למגורים, כשבמסגרת עבודות הפיתוח שלהן, מתבצעת תכנית שלמה לכרייה? כנראה שכן. תמ”ל 1011, היא ההוכחה, שהראש היהודי לא מפסיק להמציא פטנטים. בכל מקרה מגורים בתמ”ל 1011, יתוכננו רק לאחר ביצוע הכרייה. "אני לא רואה מצב שהעיר יוצאת לשיווק לפני עשור מהיום”, אמר אז ל'בחזית' עסקן המעורה בפרטים.

החלטתו הנוכחית של דרעי תמוהה עוד יותר, מאחר ועוד טרם פרסום התחקיר ידע דרעי את פרטיו. בפברואר 2017, שנה וחצי טרם פרסום התחקיר, שיגר ראש עיריית קריית גת, אבירם דהרי, מכתב לשר הפנים אריה דרעי, בו נכתב כי "עיריית קריית גת תושביה והבאים בשעריה, קוראים לציבור החרדי באמצעות המפלגות החרדיות המייצגות אותם בממשלת ישראל, להצטרף למאבק שמנהלת עיריית קריית גת כנגד שני מגה – מפגעים המתוכננים להקמה ממערבה של העיר קריית גת".

דהרי הוסיף ופירט, כי "למותר לציין את חשיבות מאבק זה, שמנהלת עיריית קריית גת, לאיכות חייו ולבריאותו של הציבור המתעתד לגור ממערבה של העיר קריית גת: תחנת כח 360 מגה-וואט – בגבולו של המתחם 'החרדי' נשוא החלטתך, ואתר כריית חרסית ענק – בתוך המתחם 'החרדי' נשוא החלטתך. למותר  לציין את חשיבות מאבק זה, שמנהלת עיריית קריית גת, לזמינות הקרקע המיועדת לבניית אלפי יחידות הדיור עבור הציבור החרדי ממערבה של העיר קריית גת", לשון המכתב.

השר יואב גלנט, אז שר הבינוי והשיכון, הודה גם הוא בבעייתיות התוכנית. "העיר שפיר המתוכננת באזור קריית גת נמצאת עדיין בשלב התאורטי ולא הייתי ממליץ לזוג צעיר שרוצה לקנות עכשיו דירה להמתין לבניית העיר הזו", אמר אז בראיון רדיופוני.

תמ"ל / 1011

פניית הפרסה של שר הפנים

ראש העיר קריית גת, אבירם דהרי, אמנם לא מתנגד היום בפומבי להקמת רובע חרדי ממערב לעיר, אך מי שבקי בהיסטוריה יודע שהוא לא חשוד באהבה יתרה לחרדים ואין רצונו בהתחרדות העיר. נימוקו העדכני באשר להתנגדות לתוכנית עוסקת בתקציב, כך לפחות לפי 'דה מרקר', שם פורסם כי דהרי דורש תוספת תקציב ליישום הפרויקט.

אלא שכפי שפורסם בזמנו בתחקיר 'בחזית', דווקא דרעי הוא זה שהתנגד לרעיון שתמ"ל 1011 יהיה חלק מהעיר קריית גת והוא זה שדגל ברעיון העיר החרדית שפיר שתוכננה לקום בשטח זה, שזכה לא פעם לתואר "שטח המריבה".

שטח המריבה במערב קריית גת, אותו ייעד דרעי עבור הציבור החרדי, נתון היה במחלוקת של שנים ארוכות בין מועצה אזורית שפיר לקריית גת. כל אחד לטש עיניים לשטח שניתן לבנות עליו כעשרת אלפים יח”ד כולל אזור תעשיה ענק, וכאן נקרתה לדרעי הזדמנות היסטורית והוא החליט ללמד לקח מה קורה לראש עיר שלא מעוניין בציבור החרדי בתחומי עירו. דרעי פשוט החליט להעביר את השטח לראש מועצת שפיר, שהודיע שאין לו בעיה עם הציבור החרדי. דהרי ראה בעיניים כלות כיצד השטח הענק אליו לטש עיניים כבר 7 שנים מתרחק ממנו – והעלה את רעיון הרובע החרדי, שלא זכה אז למענה מצידו של דרעי.

בדיקת 'דה מרקר' השבוע אישרה כי מנכ"ל משרד הפנים אכן חתם השבוע על הרחבת כתב המנדט שמאפשר לוועדה הגאוגרפית ירושלים-שפלה לדון בהעברת כ-2,300 דונם לטובת הקמת שכונה צמודת דופן מהמועצה האזורית שפיר לעיריית קריית גת. זאת בהתאם לתמ"ל 1011 – התוכנית המקודמת באזור בארבע השנים האחרונות. ובמילים אחרות: מסיבה שאינה ידועה, בחר כעת דרעי לחזור בו מהחלטתו ולשנות מחדש את חלוקת הגבולות בין קריית גם למועצה האזורית שפיר.

שמועות עיקשות טוענות לכך שסיבוב הפרסה של דרעי נובע מחשש כי יאבד את דעת הרוב במועצת העיר, לאחר שאכלוס השכונה הדתית 'כרמי גת' שינה את האיזון בין תושבי העיר החרדים לאוכלוסייה הכללית בה. בין אם הטענה נכונה ובין אם לא, מצופה היה מדרעי להסביר מה הביא אותו לשנות את היסוד הקריטי ביותר בהחלטותיו אז.

מחיר ההתעקשות של דרעי

להחלטה להתעקש על תמ"ל 1011 יש מחיר כבד במיוחד למשבר הדיור החרדי, והוא היעדר כל פיתרון אחר למצוקה החריפה. כך עולה ממענה של אביגדור יצחקי בתקופת היותו ראש מטה הדיור לשר ליצמן (אז שר הבריאות), שביקש לדעת מה הן הצעדים הננקטים לפתרון מצוקת הדיור החרדי. "אביגדור יצחקי אמר לי: אנחנו בונים לכם את שפיר, לא מספיק?!", שחזר ל'בחזית' עסקן שנכח באותה ישיבה.

ניסינו להשיג את תגובתו של דרעי, אך מאחר וטרם מונה לו דובר לא הצלחנו להשיגה – לכשתתקבל נפרסמה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים