שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » סמוטריץ': אני לא בונה פוליטית על המגזר החרדי
זירה פוליטית
השר הנמרץ בתקופת ממשלת המעבר הפך לאחרונה לאופוזיציונר נמרץ יותר, כאשר לא פעם נראה היה כי פוזל לחרדים • בראיון ליוסי ברגמן עונה בצלאל סמוטריץ' על כל השאלות
בצלאל סמוטריץ | צילום: באדיבות המצלם

הגל השני שנכפה עלינו, הביא עמו בכנפיו גלי הסתה נגד הציבור החרדי שבאים לידי ביטוי בין היתר כתוצאה מרוח המפקד שמאופיין באכיפה בררנית והטלת 'סגרים' אך ורק כלפי האוכלוסייה החרדית.  

הזעם החרדי עלה השבוע על גדותיו ולראשונה היה מופנה, בצדק, בעיקר כלפי נציגיו בכנסת, אלו האמורים להשמיע את קולם כאשר הציבור החרדי הופך למרמס. נציגים אלו, באופן חריג ובלתי מובן מילאו את פיהם מים ובמשך ימים ארוכים.

ימים ארוכים של התנהגות ברוטאלית מצד אנשי אכיפת החוק כלפי ילדים, נערות נשים וצעירים שנכבלו בשלשלאות ברזל ונזקף לחובתם קנס בסך 500 שקלים, רק בשל היותם בעלי חזות חרדית. התיעודים האינסופיים מהשבועות האחרונים על האכיפה הבררנית בראש חוצות, יוכיחו.

הציבור החרדי הרגיש חסר אונים, לאחר שנציגיו החליטו משיקוליהם שלהם להסתפק בהודעות דוברות כדי לצאת ידי חובת מחאה. הרגשת אי הנוחות רק הלכה וגברה כאשר קולות ההזדהות והלמות הפטישים שכה הייתה חסרה, קולות שקראו לגורמים שם למעלה לעצור ולהתעשת, נשמעה דווקא מכיוון אנשי הציונות הדתית והבולט שבהם השר לשעבר ח"כ סמוטריץ'.

בשיחה עם 'בחזית', מסביר סמוטריץ' מה הביא אותו לצאת מגדרו ולהגן על האוכלוסייה החרדית. על הדרך, קיבלנו שורה של התייחסויות לנושאים שעל הפרק.

מדוע החלטת לעקוף את הח"כים החרדים ולהציע את עצמך כפרויקטור המגזר לענין הקורונה?

"תראה, אם אתה מנסה לייחס לי חלילה מחשבה לרווח אלקטוראלי עתידי, אז שיהיה ברור, אני לא בונה פוליטית על המגזר החרדי. יש להם ציות נכון של 'ועשית ככל אשר יורוך', אני האחרון שאגיד לאנשים לפעול בניגוד לדעת רבותיהם.

הסיבה שאני מוכן לקחת את התפקיד, היא מכיוון שראיתי את זעקות התושבים. אין שום ניהול מסודר של האירוע, אין אחד שיכול להסביר את סיבת הסגר, מה כולל הסגר, מה הצעדים שהמדינה צריכה לעשות לפני שהיא מפילה את הסגר על האזרחים, אין מעטפת של סיוע אזרחי לאנשים שאין להם מושג מה יאכלו, אין שום הסברה למגזר החרדי על זכויותיו הכלכליות, אף אחד לא מדבר עם ההנהגה המקומית, אנשי העירייה ובטח לא עם הרבנים או רבני הקהילות, אין שום תחושה שיש כאן יד מנהלת.

למשל, מה שקרה בביתר עילית, טור של 30 אוטובוסים שפוקק את כל העיר ולא נותן לאנשים לצאת. אם היה ניהול, לא היו מביאים אוטובוסים. התחושה הייתה שבגלל שהיו מספר חולים בעיר, סגרו את הדלת וזרקו את המפתח לים, וזה מביא לכעסים אצל אנשים, שמביאים להפגנות – ואז זה יוצא לגמרי משליטה. לכן אני מבין את הכעס שלהם, אם היה שקיפות על הנתונים או קריטריונים על הסגר האנשים היו מבינים".

אולי לא התקבלה הצעתך בשל כעסם של הנציגים החרדים עליך?

"לא חושב. הייתי שמח אם מישהו מהנציגים החרדים היה לוקח את זה על עצמו. פשוט מאוד, אני לא שר, ואין לי משרד ועכשיו ויש לי יותר זמן לטפל בזה.

אריה דרעי עשה את זה טוב בסיבוב ראשון והוא היה יכול לטפל בזה עוד יותר טוב בסיבוב הנוכחי. אם הצעתי הייתה מתקבלת והייתי מתמנה לפרויקטור של המגזר, הייתי מפגיש בין הרופאים לרבנים ומנסה לתווך בין האוכלוסייה החרדית וההנהגות שלו לבין הממשלה.

דעתי היא, שמקומות בהן נדרש הטלת סגר, צריכים להיות מטופלים על ידי אנשי מקצוע ממגוון תחומים ולא רק על ידי אנשי משרד הבריאות. לדוגמה, כלכלנים שידאגו שהאזורים לא יקרסו כלכלית וכדו'".

על כתפי מי נופלת האחריות לכישלון ההסברה מול המגזר?

"אני לא נכנס לפוליטיקה, אני לא נוהג לחפש אשמים, אני מעוניין בלפתור את זה, אין לי עניין לעשות פוליטיקה על אף אחד, אבל כדי למצוא פתרון אני מפנה את האצבע כלפי רה"מ, זה תפקידו למצוא אנשים שיוכלו לטפל בבעיה".

אתמול נבחרו חברי הוועדה למינוי דיינים ומועמדת ימינה ח"כ שקד הפסידה, במקומה נבחרה ח"כ מיכאלי…

"מירב מיכאלי היא אחת מגדולי האויבים של המדינה היהודית, של הרבנות והיהדות וביה"ד הרבני. היא לא מפסיקה לתקוף אותם על ימין ועל שמאל, היא לא רוצה לתקן היא רק רוצה להחריב, היא בכלל לא מבינה את הרעיון של הרבנות, ואוי ואבוי שפוליטיקה קטנה מביאה כזאת אדם למערכת, עם כל הכבוד לשיקולים הפוליטיים, אוי ואבוי לנו, הדבר הזה רק יביא נזק גדול לרבנות".

בשבוע שעבר נפלה הצעת החוק שהגשת בעניין הקמת הוועדה לבדיקת ניגוד עניינים בעת בחירת שופטים, האם בכוונתך להביא הצעה זו להצבעה מחדש?

"אעלה את זה עוד 3 שבועות כפי התקנון שמצריך חודש המתנה, ואני מאוד מקווה שהליכודניקים שתמכו בהצבעה ומכל מיני סיבות, שלא בכוונה, לא יכלו להצביע, ינצלו את הזדמנות לחזור בתשובה ולהעביר את זה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים