שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » סמוטריץ' דורש לפרסם את הסיכומים לציבור
חוק ההסדרים
יו"ר הציונות הדתית פנה לשר האוצר ולמזכיר הממשלה בדרישה לקיים את הנחיית המשנה ליועץ המשפטי, להניח על שולחן הממשלה ולפרסם לציבור את הסיכומים עוד לפני ההצבעה
בצלאל סמוטריץ | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר הציונות הדתית, חה"כ בצלאל סמוטריץ', שיגר לפני זמן קצר מכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן ולמזכיר הממשלה שלום שלמה, בו הוא מבקש מהשניים למלא את הנחיית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד אבי ליכט, להניח על שולחן הממשלה ולפרסם לציבור את הסיכומים התקציביים בין אגף התקציבים למשרדי הממשלה עוד לפני ההצבעה על התקציב בממשלה.

תחת הכותרת "הוספת פרטים חסרים וחשיפת הסיכומים התקציביים בין אגף התקציבים למשרדי הממשלה עובר לאישור מסגרות התקציב בממשלה", כותב סמוטריץ' כי על פי סדר היום שהופץ לישיבת הממשלה מספר 8 שמתקיימת היום, יום ראשון, כ"ג מנחם אב, 1 באוגוסט 2021, עתידה הממשלה לאשר בישיבתה האמורה את תקציב המדינה ואת התכנית הכלכלית לשנים 2021-2022. "תקציב המדינה אמור לשקף נאמנה את המסגרת התקציבית של תכניות העבודה של המשרדים השונים", כותב סמוטריץ' לליברמן ולשלמה.

לדברי סמוטריץ', לסדר היום צורפו מסגרות התקציב לשנים האמורות הכוללות את התקציב המזומן ואת ההרשאות להתחייב. לעומת זאת לא צורפו להצעת התקציב הוצאות מותנות הכנסה במשרדי הממשלה השונים. "נכון הוא שהוצאות מותנות הכנסות אינן משנות את המאזן של הוצאות הממשלה, ואולם, כאמור, התקציב אינו מאזן אלא אישור המסגרת התקציבית הכוללת לתכניות העבודה של המשרדים השונים ובהעדר הוצאות מותנות הכנסה המסגרת התקציבית אינה שלמה ואינה משקפת נאמנה את האמת. אבקשכם להורות לאגף התקציבים להוסיף עמודה בהצעת התקציב בה יוצגו ההוצאות מותנות ההכנסה שיתווספו למסגרת התקציבית של כל משרד ממשלתי", כך סמוטריץ'.

עוד מבקש סמוטריץ' במכתבו, כי מאחר והתקציב והמסגרות עתידים להשתנות במסגרת המו"מ שיתקיים בממשלה והסיכומים התקציביים שיחתמו בעקבותיהם בין אגף התקציבים למנכ"לי המשרדים השונים באשמורת הבוקר של ליל התקציב, על שר האוצר ומזכיר הממשלה "לוודא את קיום הנחיית המשנה ליועמ"ש דאז, עו"ד אבי ליכט, עובר לאישורו של התקציב בממשלה בשנת 2013, ולפיה על הסיכומים התקציביים החתומים והמפורטים להיות מוצגים לשרי הממשלה לפני ההצבעה. כפועל יוצא מכך אבקשכם כי הסיכומים האמורים יפורסמו לציבור עובר להצבעה, ולכל המאוחר מיד לאחריה. על דרך הכלל, הסיכומים התקציביים משנים במידה לא מבוטלת את מסגרות התקציב של המשרדים השונים ולכן לא ניתן, כמובן, להלום מצב בו השרים יצביעו על המסגרות כפי שהופצו להם מראש, כאשר ברי כי הן מהוות מצג שווא שאינו משקף את האמת".

לטענת סמוטריץ', בניגוד למקובל בדרך כלל, החלטת הממשלה לא פוצלה לשניים. "בדרך כלל מקובל היה שהממשלה אישרה ראשית את מסגרת התקציב הכוללת ואת יעדי הגירעון, לאחר מכן נוהל המו"מ עם משרדי הממשלה ונחתמו הסיכומים התקציבים, ורק לאחר מכן אושרו מסגרות התקציב בפירוט למשרדים. הפעם, בסוג של מחטף  – ככל הנראה מתוך רצון לנצל את חולשתם של חלק גדול מהשרים והמנכ"לים שזו להם הפעם הראשונה שהם מכהנים כשרים ומאשרים תקציב, ומשום כך הם עדיין אינם יודעים מה ואיך ביכולתם לדרוש וכיצד להתנהל מול האגף התקציבים, ובמטרה להחליש את יכולת המיקוח שלהם ולאשר את התקציב בחטף בממשלה – החליטה מזכירות הממשלה לאחד את ההחלטות ולאשר את התקציב בחבילה אחת ובדיון אחד. במצב זה הסיכומים התקציביים עשויים לשנות גם את תקרת התקציב הכוללת ואת יעדי הגירעון ממה שהופץ מראש. אשר על כן חשיבות פרסומם של הסיכומים התקציביים לפני ההצבעה ולציבור הרחב חשובים שבעתיים".

מוקדם יותר היום תקף חה"כ אורי מקלב מ'יהדות התורה' את התקציב המסתמן, ואמר כי "הממשלה הזו מנותקת מהעם, כדי להצדיק את המהלכים הכלכליים שלה ולהגדיל את ההכנסות". בראיון לערוץ 20 אמר מקלב, כי "הממשלה מביאה גזירות על הציבור בדברים הזויים ולא הגיוניים, כמו ייקור תעריף הנסיעה בתחבורה הציבורית או מס יקר על שימוש בחד פעמי ומשקאות מתוקים. דברים שרק השכבות החלשות יפגעו מהם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים