שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "סמוטריץ' רוקד על הדם של הציבור החרדי"
ב'אגודה' זועמים
בשיחה עם 'בחזית' תוקפים בסיעה המרכזית את הצעתו של סמוטריץ' לוועדת חקירה: "הוא פופוליסט" • על התנהלות המשטרה: "אוחנה לא זז עד שאיימנו, הוצאנו לביבי קלף"
סמוטריץ' בחמ"ל הקורונה של ביתר עלית | צילום: שירה הרשקופ

השאלה המתבקשת ביממה האחרונה, לאור תהפוכות יום האתמול במשכן הכנסת ובצל אירועי השבועות האחרונים בכל הקשור ליחסי נתניהו והמפלגות החרדיות, היא האם הפעם מדובר ב'משבר' אמיתי או שמא בגל עכור נוסף שתיכף מתנפץ אל החוף ושגרת האופק תמשיך להיות חזות הכל.

אם בשבועות האחרונים היה נדמה כי יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני, משתדל שלא לפספס כל הזדמנות על מנת לשדר למי שצריך בחלונות הגבוהים, כי 'החרדים ונתניהו כבר לא', הרי שאתמול בתום ההצבעה בכנסת על החוק השנוי במחלוקת, נראה היה כי כלל הנציגות החרדית בכנסת מצטרפת לעמדתו של גפני, כפי שבא לידי ביטוי במתקפות החריפות שהופנו כלפי ראש הממשלה.

על מנת להבין את עומקם ורצינותם של איומי גפני, כמו גם לאתר את התשובה לשאלת המיליון דולר – עד כמה הנציגות החרדית בכנסת ובכלל שותפה למצג אותו משדר גפני בשבועות האחרונים בוועדות הכנסת, במליאה ובשיחות סגורות, יצא 'בחזית' לסיור קצר במסדרונות המשכן.

בשיחה עם 'בחזית' אומרים גורמים בדגל התורה, כי "גפני הוא יו"ר המפלגה ומטבע הדברים הוא זה שמוביל את הקו, אך ברור כי החלטות על פרישה או חבירה לגנץ מתקבלות על ידי מועצת גדולי התורה של התנועה".

מנגד, באגודת ישראל שותפים למתקפותיו של גפני. אם כי עדיין בגדר ה'שפה' הידועה בזירה הפוליטית – שפת ה'לא אני אמרתי'. בשיחה עם 'בחזית' טוען בכיר ב'אגודת ישראל', כי "אין אלטרנטיבה ליהדות החרדית מלבד נתניהו. גדולי התורה כבר הביעו בעבר עמדתם כי המפלגה הכי קרובה למסורת היהודית היא הליכוד. די לנו להביט במצע של 'כחול לבן' הדוגלת בתחבורה ציבורית בשבת ורומסת את כל היקר והקדוש ליהדות החרדית, את כל מה שבמצע היהדות החרדית".

יצוין, כי ההערכה במערכת הפוליטית החרדית היא, שהסיבה לכך שגפני נשמע מאוד נחרץ ולעומתי כלפי ראש הממשלה פשוטה – תקציב הישיבות 'חטף' קיצוץ – מה שאומר שנטל ההוכחה להשבת המצב לקדמותו מוטל על כתפי גפני המכהן כיו"ר ועדת הכספים. הרי בדיוק בשביל שמקרים שכאלו לא יישנו הוא נשלח לשם. לכן, משחולפים להם שבועות וחודשים ודבר לא זז, כשבתווך מקבל גפני הדלפות מגורמים באוצר כי האישור תלוי ועומד בחתימתו של ראש הממשלה בלבד, על מי ילין גפני? על חבריו לסיעה? על כחול לבן?.

"אוחנה לא זז עד שאיימנו, הוצאנו לביבי קלף"

גורם אחר באגודת ישראל רואה את הדברים מזווית קצת שונה, "תסמיני הקורונה שהיכו את כלל האוכלוסייה בישראל, היכו את המגזר החרדי שבעתיים, באמצעות 'תסמינים' ייחודיים השמורים לאוכלוסייה החרדית בלבד. מדובר בתסמינים המוכרים כ'סגר', 'אכיפה בררנית' ועוד שלל תסמינים שהציבור החרדי נותר מצולק מהן לנוכח התפשטותן על כלל הריכוזים החרדיים. ל'תסמינים' אלו אין כל קשר דווקא לקורונה, הציבור החרדי מצולק מ'תסמינים' אלו במשך שנים רבות, אלא שכאמור בימי הקורונה, הן הצליחו לפרוץ את גבולות הגטו החרדי במאה שערים ואת שערי ירושלים ולשעוט לעבר בני ברק, ביתר עילית, אלעד וריכוזים חרדים נוספים".

לדברי הגורם, "להאשים בזה את הליכוד? אוקיי נפרוש מהממשלה, רגע, שנלך עם גנץ והמצע של מפלגתו? בסוף כולם מבינים שהליכוד זו מפלגה מסורתית יותר מאחרות ובין אם נרצה ובין אם לאו אנחנו מזוהים איתה".

לגבי גפני הוא אומר, כי "מי שמכיר אותו יודע שהוא נוטל החלטות לבד. הוא יו"ר דגל והוא לא זקוק לאישורים של עמיתיו לסיעה".

תסמיני הקורונה, וליתר דיוק אפליית החרדים והאכיפה הבררנית, אמנם נרגעו השבוע, אך בלשכות הח"כים החרדיים יש מי שטוענים נחרצות כי הקרדיט בכלל שייך להם. "אוחנה לא זז עד שלא איימנו עליו. הוצאנו לביבי קלף והוא הבין שהחבל תיכף נקרע", אמרו לנו נחרצות בלשכתו של אחד מחברי אגודת ישראל.

בהתייחס להצעתו של סמוטריץ' להקמת ועדת החקירה, טען הגורם כי מדובר בהצעה פופוליסטית. "אתה בקואליציה, אתה מטפל בזה בפנים – והנושא טופל בצורה שקטה ונכונה", אומר הגורם ל'בחזית'. סמוטריץ' הוא פופוליסט. הבנאדם הזה, כשהיה סגר על בני ברק בקושי שמעת אותו. בזמן שהמגזר התמודד אל מול אכיפה בררנית שמעת אותו? כשהיה שר התחבורה, התחבורה החרדית באלעד ובחיפה השתפרה? יש אפילו תגובה שלו שבה הוא מתבטא: 'מה לעשות שהתחלואה הגבוהה דווקא שם?'", תקף הגורם.

לדבריו, "הציבור החרדי לא מעניין את סמוטריץ'. כשתקציבי הגרעיניים התורניים עברו דרכו, המגזר החרדי לא ראה מזה כלום. הוא גם לא מנצל כרגע את החולשה של הנציגים החרדים, אלא את החולשה של הציבור החרדי שמדמם. הנציגים החרדים סופגים את הזעם של הציבור".  

בכך לא תמה המתקפה נגד סמוטריץ', לדברי הגורם "להתראיין ולצאת החוצה זה הכי קל, אבל יש גם אחריות. בא סמוטריץ' ורוקד על הדם של הציבור החרדי".

עם זאת, נראה כי לא זה רוח הדברים בכלל חלקי המפלגה. כך למשל, אומר ל'בחזית' אחד מהרל"שים בסיעה דברים מתונים יותר: "אחד מהכלים שיש לאופוזיציה זה להגיש הצעות חוק העשויות להביך את הקואליציה. בסוף מדובר בהטרלה. להזיז דברים, אתה עושה רק מתוך הקואליציה. מבחוץ ניתן להסתפק בצעקות ומחאות בלבד".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים