שיתוף
תגובות
חדשות » סעודיה במסלול לנורמליזציה עם ישראל
הסכמי אברהם
על פי הסכם המתגבש בין ירושלים, ריאד וושינגטון, סעודיה תפתח את המרחב האווירי שלה לטיסות ישראליות ללא הגבלה, בצעד שישנה בצורה דרסטית את שוק התעופה
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: Matias Lynch, שאטרסטוק

בימים אלה מתגבש הסכם בין סעודיה למדינת ישראל, שבו סעודיה תאפשר פתיחה מלאה של המרחב האווירי שלה לחברות תעופה ישראליות. ישראל וסעודיה מקיימות שנים ארוכות קשרים בלתי פורמליים ושיתופי פעולה חסויים, אך עתה, על רקע האויב המשותף, האיום מאיראן על ירושלים וריאד, החליטה סעודיה להדק את הקשרים לטובת שני הצדדים.

מי שעומד מאחורי היוזמה, הוא יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן, שהיה רוצה לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל, אך אינו יכול לעשות זאת בשל התנגדות אביו, המלך סלמן. נכון להיום המרחב האווירי של סעודיה פתוח לטיסות ישראליות שיעדן איחוד האמירויות ובחריין, כחלק מהסכמי אברהם, וכן לחברת אייר אינדיה ההודית הטסה מהודו לישראל.

כאמור, מצב זה עומד להשתנות באופן דרמטי, כאשר מטוסים של חברות ישראליות, וחברות זרות העושות את דרכן לארץ, יוכלו לעבור במרחב האווירי של סעודיה ללא הגבלה. מהלך זה צפוי לקצר את זמני הטיסה מישראל ליעדים במזרח הרחוק, שכרגע הם ארוכים ויקרים במיוחד.

בתמורה לפתיחת המרחב האווירי הסעודי, התחייבה ישראל להעביר את האיים טיראן וסנפיר מריבונות מצרית לריבונות סעודית. שני איים אלו אינם מיושבים אך מהווים נכס אסטרטגי ושולטים על הכניסה למפרץ אילת. למעשה, מצרים כבר סיכמה עם סעודיה על עסקה בתמורה לסיוע כלכלי למצרים, אך מאחר והאיים הוחזרו לקהיר במסגרת ההסכם שנחתם בקמפ דיווד, ההעברה למדינה שלישית מחייבת את אישור מדינת ישראל.

הסעודים התחייבו להגדיל את תפוקת הנפט כדי להוזיל את מחירי הנפט בעולם כמחווה לוושינגטון  שמתמודדת עם משבר אנרגיה שיצרה מלחמת רוסיה-אוקראינה.  השושבין למהלך חשוב זה, הוא הממשל האמריקאי, ששואף להגדלת תפוקת הנפט הסעודית כדי להוריד את מחירי הנפט בעולם, שנסקו לגבהים עקב האמברגו שהוטל על נפט וגז רוסי בעקבות המלחמה באוקראינה.

ההבנות בין ירושלים,ריאד וושינגטון נמצאים בישורת האחרונה, אך טרם נחתמו הסכמות סופיות לגבי התנאים. פרשנים טוענים כי דחיית ביקורו של הנשיא ביידן באזור, מסוף יוני לחודש הבא, נובעת מהרצון האמריקאי להשיג הסכם כולל לפני הביקור, כדי להרוויח ניצחון דיפלומטי לנשיא האמריקאי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים