שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "סער יכול לסיים כמו בנט בסיבוב הראשון"
בוסו בראיון ל'בחזית'
יו"ר מטה הצעירים של ש"ס בראיון מיוחד ל'בחזית' לא פוסל את לפיד "אם יסכים לקווי יסוד" וזועק על האלימות המשטרתית • וגם: המחמאה מסער ו'נבואת הזעם' על ניסנקורן
אוריאל בוסו | צילום: אתר הכנסת

ח"כ אוריאל בוסו כיהן במשך 14 שנים כסגן ראש העיר פתח תקווה, הוא היה שותף למאבקי הדת ושמירת צביונה הייחודי של העיר, במהלך סבבי הבחירות האחרונים הוצב במקום העשירי ברשימת ש"ס ולאחר הקמת הממשלה התפטר במסגרת החוק הנרווגי יו"ר המפלגה בכבודו ובעצמו השר אריה דרעי מכהונתו בכנסת בכדי לאפשר לו להיכנס לכנסת.

בוסו, שהוצב ברשימה לאחר שהיו"ר דרעי החליט לתת ביטוי לדור הצעיר (ויש מי שיאמרו 'הדור הבא') של המפלגה, התברר לאחר זמן קצר כי עבודתו הפרלמנטרית של ח"כ אוריאל בוסו בכנסת מתנהלת כבשגרה משל כיהן בבית הנבחרים מזה שנים ארוכות, כאשר עבודת הכנסת כך נראה מתאימה עבורו ככפפה ליד.

"היה זה גדעון סער שאמר לי כעבור תקופה קצרה מאז שהתחלתי לכהן כחבר כנסת, 'אתה מתפקד כאן בוועדות כאילו אתה כאן כבר 20 שנה'", הוא מספר אנקדוטה מעניינת, (בתקווה שנתניהו לא ישמע). "אז התשובה היא שהניסיון המוניציפלי שרכשתי במשך קרוב ל-15 שנה באה לידי ביטוי גם בכנסת".

אוריאל בוסו ואריה דרעי

"אני יכול לומר שלא היו לנו 100 ימי חסד כדי לפעול אנחנו מדברים על תקופת הקורונה שהיא תקופה קשה הסברתית וציבורית ופעלנו יחד עם כלל הח"כים במרץ למען הציבור".

אבל הוא לא שוכח להזכיר שמדובר בעבודת צוות. "אני מבקש לנצל את ההזדמנות כדי לומר שהאחדות בסיעת ש"ס בין כלל חברי הכנסת, רק סייעה לי להשתלב בעבודה הפרלמנטרית, כל אחד בא ונותן לך את הגיבוי וחולק איתך מניסיונו ואכן הצלחתי להגיע להישגים גם בתקופה הקצרה שאני נמצא בזירה".

מה הדבר הראשון למען הציבור שעשית בכנסת?

"הדבר הראשון שעשיתי עם כניסתי לתפקיד היה להכניס תקנה ב'חוק המענקים' שמונע מהוצאה לפועל, בנקים או הביטוח הלאומי לעקל את המענק מאנשים מוחלשים שעומדים על מינוס בחשבון הבנק שלהם".

"פניתי לשר האוצר שהבין את ההיגיון, הוא הגיע לוועדת הכספים ועשה עבודה טובה, הוא תמך בבקשה שלי וזה אכן נכנס כהוראה בתיקון לחקיקה, ואני שמח שהצלחתי לעזור לעשרות אלפי אנשים שבדיוק המענקים הללו הם פת לחמם בכך שמנעתי את האפשרות לעקל להם את הכספים הללו".

היה מי שניסה להערים קשיים?

"ההבנה לנחיצות העניין היתה מיד אבל תמיד יש לחצים ומשוכות משפטיות שאנחנו נדרשים לצלוח וכך זה היה גם הפעם אם מצד ראשי הבנקים או גורמים אחרים שביקשו להביע את דעתם בוועדה אבל היינו ממוקדים בעשייה למען הציבור ולא עניינו אותנו כל רעשי רקע".

"מטפל בנער מיוחד שעצור מאז אמש"

לא רבים יודעים אבל אחד הנאבקים הגדולים באלימות המשטרתית נגד החרדים במהלך השנה החולפת היה דווקא הח"כ הצעיר הפעלתן והנמרץ בוסו, דיון שכינס בוועדת הפנים של הכנסת אליו הצליח להביא את הקצונה הבכירה של משטרת ישראל, הביאה בין השאר לעריכת חשבון נפש נוקב מצד הבכירים בחדרים הסגורים ולהרגעת השטח לזמן מה.

"לאחר אירוע האלימות בחתונה בגבעת זאב, יזמתי דיון בוועדת הפנים אליו הזמנתי את בכיר המשטרה, הצגנו שם סרטונים והבאנו עדויות, הם נדרשו לספק תשובות שבהגינות יש לומר לא היו די מספקות, המשטרה התנצלה ואף התפתלה אך לא קיבלנו תשובות אמתיות, הבנו שהמשטרה צריכה לעשות את עבודתה אבל שוב זה כבר עובר לדיוני המשך ואני מתחייב שלא להרפות מהנושא".

אוריאל בוסו עם יעקב ליצמן | צילום: אתר הכנסת

"אחד הדברים שבכוונתי ליזום בקדנציה הבאה הוא ליזום מנהלת משטרתית למגזר החרדי בראשות קצינים או ניצב מכהן כדי ליישם הבנות עם החרדים כדי למנוע את ההתנגדויות ואת המראות הקשים הללו, אני חושב שברגע שזה יקום ויהיו הבנות אשר יסוכמו מראש, נחסוך לפחות 60-70 אחוזים מהמראות הללו".

"לדעתי ברגע ששוטר בא ובועט בנער כמו רוזנברג שהוא בכלל לא מזהה שמדובר בנער שלומד בחינוך מיוחד, כי מעולם לא לימדו אותו על זה, אתה יודע שיש נערים עם תסמונת שבחזותם החיצונית נראים נורמטיביים כמעט לחלוטין, והשוטר בא לזירה עם חוסר הבנות מוחלט".

"ברגעים אלו אני מטפל בנער מיוחד שעצור מאז אמש, פניתי למפכ"ל והוא אומר לי נכון שהוא בעייתי אבל הוא מטופל באמצעות ריטלין ומקודם שלחתי לו דו"ח שמראה שזה הרבה מעבר לכך. יש מקום ליזום סיורים מודרכים לשוטרים בריכוזים חרדיים כדי שיכירו את המגזר שלנו לא רק מהמסך בבית".

חזה את מפלת ניסנקורן

אחד העימותים בהם נתקל ח"כ בוסו במסגרת כהונתו בכנסת היה כאשר ביקש לפעול למען המתמחים במקצוע עריכת דין שמרביתם נפסלו במחני לשכת עורכי הדין, היה זה 'חוק המתמחים' אותו ביקש לקדם וכבר צלח את משוכות הוועדות והיה כפסע לפני העברתו במליאה אלא שאז הגיע שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן וטרפד את החוק.

"בתקופת הקורונה סייענו במסגרת אינספור דרכים לציבור, אם בתקציבים, מתן הקלות וכו', אחד הפניות שקיבלתי היה מצד סטודנטים למשפטים שנאלצו לעבור את מבחני הלשכה בתנאים לא תנאים וחל"תים, הקורסים נערכו באמצעות ה'זומים' וזה לא היה אותו הדבר כך שבמבחן התוצאה רבים מהנבחנים נכשלו במבחן".

אוריאל בוסו בפעילות מטה הצעירים

"חשבתי שאין זה הוגן שאדם שמקדיש 5 שנים מחייו ללימודים מייגעים, ולפתע בגלל מציאות מורכבת גלובלית הם לא יקבלו פקטור למי שקיבל ציון יותר נמוך, הכנתי הצעת חוק ולצערי שר המשפטים שם רגליים, ולצערי כשעליתי לדוכן לפני פיזור הכנסת פניתי למתמחים שעומדים להיבחן פעם נוספת בספטמבר, 'אל תדאגו, מי שהיה קשוב לליבכם ימשיך לכהן בכנסת הבאה ומי שהיה אטום לליבכם להערכתי לא יהיה בכנסת הבאה' ואת זה אמרתי כשהשם החם והאטרקטיבי ביותר בשדה הפוליטי היה אבי ניסנקורן, בבחינת נבואת זעם והציבור באמת מבין שמי שלא עומד לצדו אינו ראוי לשרת אותו".

מה היה המניע של ניסנקורן להתנגד?

"בעדינות אני יכול לומר, כי שר המשפטים בשבתו כיו"ר הוועדה למינוי שופטים נדרש לשתף פעולה עם לשכת עורכי הדין יותר מאשר עם מתמחה כזה או אחר שהם שם בלשכה מסתכלים עליהם כמשהו שהוא בשוליים ולכן הוא לא יכול היה ללכת נגדם".

"באופן כללי, קיימת מגמה מאוד ברורה בלשכה כבר מספר שנים, להכשיל כמה וכמה שיותר מתמחים ונבחנים כדי שהמקצוע הזה ייעכר, אני לא רוצה להוזיל את מקצוע עריכת הדין אבל מצד אחד צודקת הטענה שקיימת אינפלציה של עורכי דין בישראל אך מצד שני בלתי הגיוני לסחוב אנשים מספר שנים ואז ברגע האחרון לגלגל אותם מכל המדרגות ולשלוח אותם הביתה".

אוריאל בוסו ובצלאל סמוטריץ'

"אחד מתכניותיי לקדנציה הבאה, הוא ליזום שורה של מהלכים לטובת הנבחנים והלשכה. קודם שכל מי שמעוניין להתחיל לימודים יידרש לעבור מבחן ראשון, מבחן אמצע ולאחר מכן, בסיום הלימודים עוד לפני ההתמחות לעבור מבחן נוסף מטעם הלשכה כמו בראיית חשבון, אם הסטודנט עבר את שניהם או אז שיעבור להתמחות ואז לפחות לא גרמת לאנשים עוול".

"תחשוב, בן אדם לומד משפטים 3 שנים וחצי, אחר כך עוד שנה וחצי התמחות ואז הוא נכשל במבחני הלשכה וזרקת לו 5 שנות השקעה לאשפה? גם השוק של המתמחים מוצף כאשר לרבים אין היכן להתמחות כך שלבסוף 60% מהם כלל לא הופכים בסוף לעורכי דין. זה דבר שצריך לתקן ואת זה נעשה בקדנציה הבאה".

"צעיר" בן 47

בוסו, בן 47 אמנם ועם כבר כמה שערות לבנות בזקן (משליחות ציבורית ולא מזקנה) אבל צעיר ברוחו, מונה על ידי דרעי לעמוד בראש 'מטה הצעירים' של המפלגה. "להיות אחראי על כלל הצעירים ברחבי הארץ ולוודא שבי' ניסן כולם ייצאו לממש את זכותם הדמוקרטית, זה כולל את המדרשיות, הציבור המסורתי, בני הנוער שיש בהם זיקה מצפון ועד דרום, ויש באמת היענות נפלאה כאשר פרסנו עד כה כבר עשרות 'מטות צעירים' בכל עיר ועיר".

הגבלות הריחוק החברתי הקשו עליכם הפעם בניגוד לפעמים קודמות ליצור אינטראקציה עם הבוחר הפוטנציאלי?

"ברור שזה היה שונה ואחרת ממה שהורגלנו אליו וידענו, אבל ברוך השם עכשיו כבר החלו לפתוח בהדרגה אז אנחנו מתחילים לייצר גם מפגשים פרונטליים, לפני זה פגשנו את הרכזים בלבד ואת הרבנים במסגרת 'חרישת הארץ' בחודש האחרון, עשינו 'זומים' ובגלל שאני מטפל בסוג של ציבור מסורתי ונוער, הרי השתמשנו בפלטפורמות הדיגיטליות שבהם הם נמצאים. הטכניקה היא אמנם קצת שונה אבל העבודה היא אותה עבודה וביתר שאת"

אתה קושר בין הירידה של גדעון סער בסקרים כפי שבא לידי ביטוי אתמול, להתבטאויות שלו נגד החרדים?

"אני חושב שגדעון סער זה הוכחה של פוליטיקאים שרוצים לקבל את הכל ובסוף מפסידים את הכל, בקצב הזה אני לא אופתע אם בליל הבחירות גורלו הפוליטי יהיה זהה מצבו של נפתלי בנט בליל הבחירות במועד א' שלא עבר את אחוז החסימה", הוא מספק הימור נועז. 

אוריאל בוסו בדיון בועדות הכנסת | צילום: אתר הכנסת

"שים לב שהירידה שלו בסקרים התחילה כשהוא החל בקמפיין של פתיחת התחבורה הציבורית ואת המסחר בשבת. ברגע שהוא פגע בקדושת השבת ובנושאים החשובים, מכאן הוא לא התקדם הלאה".

"לצערי אני יכול להגיד לאותם אנשים, שהם יכולים בהגינות אפילו ללמוד מלפיד שבתקופה הזאת בחר שלא להשתתף בהסתה, שים לב שהוא אינו מתבטא הרבה וניתן להסיק שהשתיקה שלו רק מוסיפה לו מנדטים".

אז לפיד הפך להיות מודל?

"לא מודל – אבל אני חושב שגם הוא הבין שמהסתה לא נבנים פוליטית".

אז זה אומר אחרי הבחירות כבר לא תפסלו אותו? תראה, האיש עומד בהצלחה בניסיון… זה לא נקרא שהוא מוכיח את עצמו ברגע האמת?

"אם הוא יסכים לקווי יסוד של הממשלה שתקום בראשות נתניהו אין בעיה. אנחנו מעולם לא פסלנו אף אחד.

אתה מעריך שנמצא את עצמנו בבחירות חמישיות?

"אנחנו נעבוד קשה שלא יקרה", הוא חותם את הראיון וממהר לעבודה עליה הוא מדבר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים