שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » סער תומך בהצעת אייכלר להורדת אחוז החסימה
דיווח
יו"ר ועדת שרים לחקיקה גדעון סער הביע תמיכה בחוק. מאחורי הקלעים גם אלקין העביר מסרים לאייכלר שהם בעד, וגם בימינה, מרצ ורע"ם בעד. במפלגת העבודה הביעו התנגדות
גדעון סער | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

גורמים בכירים בממשלה טוענים כי יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים גדעון סער מקדם מהלך להורדת אחוז החסימה. ביום שני השבוע בישיבת ועדת שרים לחקיקה הופתעו הנוכחים מעמדתו החיובית של סער כאשר הוצגה הצעת חוק של ח"כ ישראל אייכלר להורדת אחוז החסימה. סער אמר, כך טוענים שניים ממי שהשתתפו בישיבה, כי כי כל מפלגה תוכל להחליט אם לתמוך בחוק לשיקולה וכי יש לקיים על כך דיון בהנהלת הקואליציה – כך דיווחה שירית אביטן כהן ב'גלובס'.

השר זאב אלקין מתקווה חדשה דן בנושא עם יוזם החוק ח"כ אייכלר והודיע לו שהם מעוניינים בקידום החוק, כמו גם חברי הכנסת של רע"ם. באופן לא מפתיע, סער צפוי לקבל גיבוי לעמדה שלו לפחות משני גורמים בקואליציה – ימינה ומרצ. השר נחמן שי ממפלגת העבודה הביע התנגדות בישיבה להצעה ודיון נוסף בחוק נקבע לישיבה שתתקיים ביום ראשון הקרוב.

מלשכת שר המשפטים נמסר: "המשך הדיון נדחה מכיוון שמדובר בנושא פוליטי מובהק שיש להביאו לידיעה ולקבלת עמדה של ראשי המפלגות. שר המשפטים אינו מנסה ״לגבש הסכמות״ משום שמדובר בנושא שבו בד״כ לכל מפלגה עמדה משלה".

בלשכת אייכלר הציגו את היתרונות הצעת החוק להחזרת אחוז החסימה לאחוז וחצי: "במשך יובל שנים עמד אחוז החסימה בישראל על אחוז אחד בלבד. כך היה מקום המדינה ועד שנת 92'. אפילו בן גוריון שבשלב מסוים זכה למפלגה בת חמישים מנדטים ובגין שהיו לו ארבעים ושמונה מנדטים ידעו לתת ביטוי למפלגות קטנות. לא רק שזה לא הפריע, אלא שזה סייע להם להקים ממשלות יציבות. לאגודת ישראל היו ארבעה מנדטים בלבד. לעזר ויצמן שלושה מנדטים ולדיין הייתה מפלגה של שני מנדטים. מפלגות כאלה תרמו ליציבות הממשלה שהורכבה ממפלגה גדולה וקואליציה של מפלגות קטנות".

"בשנת 92' עלה אחוז החסימה לאחוז וחצי, בשנת 2003 עלה לשני אחוזים. אחרי עשר שנים ליברמן העלה את הרף לשלוש ורבע אחוז. מזה נולד המשבר הפוליטי שחווינו בשנתיים האחרונות שפגע בכל אזרח ועלה לנו מיליארדים. שני הגושים לא הצליחו להקים ממשלה כי לא היו מפלגות לוויין".

"ולבסוף איזו ממשלות כן הוקמו? ממשלות פריטטיות בלי יציבות ובלי הגיון. ממשלות שלא מצליחות לשלוט. בעבר הטענה הייתה שמפלגות קטנות סוחטות את הממשלה עם סגן שר או איזה שר זוטר, אבל היום המצב הוא שבממשלות הפריטטיות כל נציג יכול לפרק את הממשלה, לכן הוא מקבל שר בכיר עם סמכויות ענק, והסחטנות גוברת".

"המסקנה פשוטה: צריך לחזור לאחוז החסימה הישן של אחוז וחצי. זה יאפשר גם למפלגות קטנות לבטא בכנסת את צרכי המיעוטים, והמפלגות הגדולות תוכלנה לשלב אותן בממשלתן בצורה נורמלית. תמיד אמרו שהמפלגות הקטנות יוצרות חוסר יציבות שלטונית. אך בשנתיים האחרונות התברר שמי שגורם לחוסר יציבות הם הגושים הקשיחים הנוצרים מאחוז החסימה הגבוה", דברי אייכלר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים