שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הספרדי שמצביע לג' והאברך שהצביע למר"צ
החרדים החריגים
הקרב על הקול החרדי: 'בחזית' יצא לפגוש את הספרדים שמצביעים יהדות התורה והאשכנזים שמצביעים ש"ס, ולמד גם על הקרב בין המפלגות החרדיות לסמוטריץ'
קלפי | צילום: David Cohen , שאטרסטוק

ימים ספורים נותרו לאותו יום שכולנו מכירים. יום של חופש מהעבודה וטיול עם המשפחה. אומרים שזו כבר הפעם הרביעית השנה, אבל מה לא עושים בשביל לחזור לשגרה. לא מדובר בעוד סגר במדינה, בסך הכל יום של בחירות.

אנשים יוצאים להצביע, להביע עמדה, לבחור מי האיש שינהל את המדינה ומי תהיה המפלגה שתייצג אותו בממשלה החדשה. כל מגזר בישראל מוצא את מקומו במפלגה כזו או אחרת, שמאלנים, עולים חדשים, ימניים, ערבים וכיוצא בזה, לרוב כל מגזר יבחר במפלגה שלכאורה משקפת את עמדותיו. זה לא סוד שגם החרדים מצביעים למפלגות אליהם הם משתייכים, היינו, יהדות התורה וש"ס.

וכמו בכל דבר, גם במערכת הבחירות יש מקרים הפוכים. מדובר באנשים שמגיעים דווקא מהמיינסטרים ממש, לא רק החרדים שאנחנו מכירים, אלא גם דתיים, חילונים, ערבים, ועולים חדשים. בכל קהילה יש את היוצא דופן. כלפיי חוץ, הוא כאחד העם, אבל דעותיו שונות מהמצופה, כל כך שונות שלא  ניתן להאמין שזו הבחירה שלו בקלפי.

מבדיקה קטנה באתר של ועדת הבחירות לכנסת, עולים נתונים מאוד מעניינים ומרתקים. מאות קולות לליברמן בבני ברק. עשרות קולות למרצ בביתר. ואם כבר ביתר, היו שם גם מספר קולות לרשימה המשותפת. כחול לבן קיבלו קולות כמעט בכל ריכוז חרדי. עוד עלה, כי דווקא ביהודה ושומרון, במחוזי הציונות הדתית, נרשמה עליה למפלגות החרדיות, היינו יהדות התורה וש"ס.

משה גפני | צילום: David Cohen 156, שאטרסטוק

זה לא מופרך שיש אנשים שחושבים שונה, ואפילו בקיצוניות יתר. מי הם אותם אנשים ומה גורם להם לחשוב ולהצביע שונה מחברי הקהילה. החל מאברכים ספרדים שמצביעים יהדות התורה, או אברכים חסידיים וליטאים שמצביעים למפלגת ש"ס ועד לערבי שהצביע ש"ס וחרדי מהמיינסטרים שהצביע מרצ.

בבחירות הקרובות יש מוקש למפלגות החרדיות, וזה מפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ. לבצלאל כבוד גדול בציבור החרדי, בעיקר על פועלו הרב כשעוד היה במשרד התחבורה. וגם על חלקו בניסיון להקים וועדת חקירה על אלימות המשטרה במגזר החרדי.

לציונות הדתית יש שותף, שגורם לחרדים רבים להתלבט בנוגע להצבעה עבורם, והוא עו"ד בן גביר, שידוע בחינניות שלו, ובעזרה לכל אדם בעיקר סביב עצורים בהפגנות ומחאות. כל זה יכול להוביל לזליגת קולות מהמפלגות החרדיות, לפי הסקרים האחרונים מדובר במנדט לפחות שהולך לציונות הדתית.

בחזית יצא למסע מרתק לעבר חוט המחשבה של הבוחר הישראלי, והאם סמוטריץ הוא באמת הפתעת הבחירות. או שבעוד חודש הוא כבר יהיה נחלת העבר, היינו לא יעבור את אחוז החסימה.

החסיד שמצביע ש"ס

בכל בחירות יש לציבור תלונות על המפלגה שעבורם הוא הצביע בפעם האחרונה. את הקולות שומעים בעיקר בקרב המצביעים החרדים. הם נוצרים בתוכם כעס רב על הנציגים, שברגע האמת בחרו לשתוק ואף יותר מזה, ממש לא מזמן, שושן פורים בדרכים לירושלים.

לכן אברומי, אברך חסידי משכמו ומעלה, שבדרך כלל היה שם בקלפי ג' יהדות התורה, בבחירות הקרובות הוא אומר בחיוך, "אתן את הקול שלי למפלגת ש"ס. ראיתי כל השנה האחרונה שהם קשובים ועובדים למען המצביעים שלהם. בעיקר גם, כי הם קשובים לרבנים שלהם".

עוד הוא הוסיף כי רבים מהאברכים מהכולל או בשכונה, יצביעו הפעם למפלגת ש"ס. הם נמנים על קהילה, שבה האדמו"ר מורה להצביע למפלגה חרדית. ככה שלא שייך להצביע לציונות הדתית. ולכן הם גמרו בליבם שלא בא בחשבון לבחור ביהדות התורה אחרי כל השנה האחרונה.

אריה דרעי בהשקת הקמפיין | צילום: מטה ש"ס

לעומת אברומי וחבריו, אהרון בחור ישיבה, בן לעדות המזרח, מצהיר כי בבחירות הקרובות כמו בסבבים הקודמים, הוא יצביע, ליהדות התורה. לפי דבריו, כל משפחתו המורחבת מצביעה ליהדות התורה, וגם אלו, משפיעים על חבריהם הקרובים. הסיבה לכך נעוצה במקרה בו בן משפחה קיבל עזרה של ממש מחבר כנסת בסיעת יהדות התורה ובתור הכרת הטוב על העזרה, החליטו במשפחה לגמול חסד עם אותו נציג שעזר להם.

אומנם זה לא תופעה של אלפים, אך מדובר במאות ממש, טובי האברכים והבחורים. שיוצאים ומצביעים שונה מהבית שבו הם גדלו. חלק בגלל אידיאולוגיה, חלק בגלל דעת תורה, וחלקם בגלל עזרה בשעת הצורך. כל זה לגבי ההפכים במפלגות החרדיות.

"סמוטריץ' טוב בלהוציא הודעות גינוי"

לגבי הצבעה למפלגת הציונות הדתית, בסקרים של מפלגת הציונות הדתית נטען שמדובר במנדט של זליגה מהמפלגות החרדיות. שניאור רוזן, יו"ר מטה חב"ד באגודת ישראל ויועץ התקשורת של סגן השר מאיר פרוש, טוען שהזליגה היא מקסימום כמה אלפים. לטענתו הציבור החרדי היה נלהב בהתחלה מסמוטריץ. "ראו מישהו שמדבר וצועק את האפליה והאלימות. אבל מיום ליום הציבור החרדי מבין שהם צריכים חברי כנסת שפועלים למענם, ולא חברי כנסת שרק עומדים ומדברים".

"לדוגמא בהתפרעות המשטרה ברחבי בני ברק. מה שהוביל להרבה כעס מהציבור כלפי הנציגים החרדים. איך שהגיעו התמונות מבני ברק, הנציגים החרדים החלו עובדים מול המפקדים, במטרה להנמיך את הלהבות. ולנסות להגיע להבנות".

בצלאל סמוטריץ' | צילום: מפלגת הציונות הדתית

"סמוטריץ למשל, לא באמת יכול היה לעזור. ולכן הוא עשה את מה שהוא טוב בו וזה להוציא הודעה בגינוי האלימות, וקריאה להקמת וועדה שתבדוק את אלימות המשטרה. הציבור קיבל את ההודעה בחיבוק. כי הציבור כעס, אבל במבט לאחור הציבור מבין, שהודעות כאלו אין בהם כלום. רק להסית ולבנות כוח על חשבון ציבור נרדף. בזמן שהנציגים החרדים מתחת לפני השטח, פועלים באין סוף ערוצים, לטובת ציבור המצביעים, ולא רק חרדים".

"ש"ס ידועה כמפלגה הכי יציבה"

אריאל אלחרר, ממטה הצעירים של ש"ס, אומר כי "לא רואה שיש זליגה של מצביעים לכיוון סמוטריץ'". לטענתו ש"ס והציונות הדתית פונים בכלל לשני קהלים שונים. "ש"ס פונה יותר לציבור החרדי ספרדי והמסורתי. וברוך השם הציבור רואה שמפלגת ש"ס היא הכי יציבה, ועוזרת לכל מי שפונה אליה, והכי חשוב שומרת על המסורת הישנה".

אגב הוא מוסיף: "ש"ס ידועה כמפלגה הכי יציבה מבחינה ממלכתית, וכמפלגה שיש בה את הכי הרבה תמיכה מקיר לקיר של רבנים מהציבור הספרדי" קשה למצוא לדבריו רבנים ספרדים שקוראים לא להצביע ש"ס.

"הציבור הספרדי רואה שיש הנהגה רוחנית ופוליטית מאוד יציבה במפלגה"

ח"כ אוריאל בוסו

בנושא הזליגה של בוחרים ספרדים למפלגת יהדות התורה, אומר ל'בחזית' ח"כ אוריאל בוסו מסיעת ש"ס, כי "קשה לי להאמין שקיים דבר כזה, היות והציבור הספרדי רואה שיש הנהגה רוחנית ופוליטית מאוד יציבה במפלגה. ובסופו של דבר הם יודעים שלא משנה מה יצביעו, הדלתות של הח"כים פתוחים בפניהם תמיד לעזרה".

עוד לדבריו, "ספרדי שמצביע ליהדות התורה זה לא דבר פסול, מבחינה שזה לא נקרא הצבעה למפלגה שחלילה לא ראויה. והכי חשוב שבהצבעה למפלגת ש"ס הם מחזקים את המעמד הספרדי, ומגדילים את כוחו של מרן".

"8 אלף דתיים מצביעים ליהדות התורה"

בנושא ההצבעה בציבור הדתי לאומי, אומר לנו העיתונאי דביר עמר כי "בסיבוב האחרון, על פי הנתונים, הצביעו מעל שמונת אלפים איש מהציבור הדתי לאומי למפלגת יהדות התורה. ועוד כמה אלפים שהצביעו למפלגת ש"ס". דביר מוסיף ואומר, ש"התרחיש הזה רחוק מלהתרחש בבחירות הקרובות, בגלל האחדות בין סמוטריץ, עוצמה יהודית ונועם".

"דבר זה גורם לאלפי בני הציונות הדתית, לחזור הביתה ולהצביע למפלגה שבאמת דואגת ומכבדת, והכי חשוב עומדת ושומרת על העקרונות של בני הציונות הדתית. לכן ההימור הוא שיהיו רק כמה מאות שיזלגו למפלגות החרדיות".

כל זה לגבי הבחירות הקרובות, אך מה גורם לאדם דתי לאומי לא להצביע למפלגה של המגזר? מה גרם לאלפי מצביעים לבחור במפלגה שלא בדיוק דוגלת באותם עמדות.

"יש אלפי מצביעים מהמגזר הדתי לאומי, שמרגישים שבנט ושקד זה לא הבית שלהם, ועוד יותר מבחינה דתית הם לא רואים במפלגת ימינה ייצוג הולם עבור המגזר הדתי כל זה כמובן בסבב הקודם".

הקרב על חב"ד

בחסידות חב"ד כידוע אין הוראה למי להצביע, מלבד פעם אחת שהרבי הורה להצביע ג', וזה היה ממש חריג. היות וחב"ד לא לוקחים צד פוליטי ומפלגתי. הדעה הרווחת היא להצביע למי שישמור על שלושת השלמויות: שלמות הארץ, שלמות העם, ושלמות התורה. מה שנראה כרגע הרוחות נוטות לכיוון מפלגת הציונות הדתית. כך טוען מנדל חסיד חב"ד ומי שמעורב בחסידות. בסבבים האחרונים, היו דעות לכל הכיוונים, כל חסיד שאל את הרב שאיתו הוא בקשר, חלקם הגדול תמך במפלגות החרדיות או אפילו בליכוד.

בסבב האחרון הצביעו ליהדות התורה מעל חמישים אחוז מחסידי חב"ד. גורם בכיר בחב"ד טוען שלא נראה בתוצאות זליגה רצינית לכיוון סמוטריץ. על אף המכתב החריף שהוציא הרב גערליצקי שליח ראשי בתל אביב נגד ההצבעה ליהדות התורה. ישנם רבנים מוכרים בחב"ד הקוראים לציבור דווקא כן לצאת ולהצביע ליהדות התורה.

הגדיל לעשות הרב טוביה בלוי זקן רבני חב"ד בישראל, שמצטרף לרבני ומשפיעי חב"ד במכתב נגד ההצבעה למפלגת "הציונות הדתית" ותוקף אותם במילים חריפות: "רשימה חרדית אינה זו שהמועמדת השנייה שלה היא אישה, אשר קיים איסור גמור להצביע לרשימה שיש בה אישה, מה גם שעל פי הליכותיה, כפי שפורסמו, היא רחוקה להיחשב חרדית".

חסידי חב"ד יזכרו ברגע האמת מי עוזר לשלוחים ברחבי העולם. חסידי חב"ד מכירים את פועלו של הרב פורוש למען היהדות בישראל ובעולם. חסיד חב"ד אמיתי יצביע ג' בלי להרהר אחר מפלגות אחרות

בכיר בחב"ד

"רשימה חרדית אינה זו שמועמדיה מכריזים בכל ש"ק על מדינת ישראל שהיא ראשית צמיחת גאולתנו", כאשר הרבי קבע שאמירה כגון זו גורמת לשפיכות דמים ומעכבת את הגאולה ר"ל".

ומסיים את המכתב: "ועיקר: חסיד חב"ד אמיתי המקושר לרבי יודע כי חובה וזכות לקיים ‏הוראת קדשו של הרבי גם אם מבחינה רגשית או הגיונית יש לו סייג ‏נפשי".

"יהדות התורה התמידה בהתנגדותה בכנסת לכל ויתור על שטח‏ באה"ק, כולל – הסכם אוסלו והסכם ההתנתקות של שרון-נתניהו. הכל יודעים שהיא ‏חלק אינטגרלי ממה שנקרא 'גוש הימין'. ושוב, כאמור: חסיד חב"ד חייב תמיד ‏לקיים את הוראתו הקדושה של הרבי, לבטא את התקשרותו לרבי על ידי ‏הצבעה ליהדות התורה".

הגורם הבכיר בחב"ד אומר ל'בחזית' כי למכתב זה יש משמעות בקרב חסידי חב"ד, ולכן הוא אומר בנחישות: חסידי חב"ד יזכרו ברגע האמת מי עוזר לשלוחים ברחבי העולם. חסידי חב"ד מכירים את פועלו של הרב פורוש למען היהדות בישראל ובעולם. חסיד חב"ד אמיתי יצביע ג' בלי להרהר אחר מפלגות אחרות.

האברך שערק ממר"צ לסמוטריץ'

ברוך  אברך חרדי חסידי, לא מסתיר את הדעות שלו, גם לא מהחברים בבית הכנסת. בשנים האחרונות ברוך הספיק להתפקד כמעט שנה למפלגת מרצ, ועוד כשנתיים למפלגת העבודה. המכנה המשותף ששתי המפלגות הם שמאל. מאוד נדיר למצוא מישהו מהעולם החרדי, שבדרך כלל מצביעים יותר לכיוון הימין, שהולך ותומך במפלגות השמאל.

הוא מאמין בדרך הזאת. ועוד יותר מזה, מספר חברים ומכרים השתכנעו דרכו להתפקד גם למפלגת שמאל. הוא בחור חכם, ויש לו תשובות על כל שאלה בנושא. נשמע שהרבה שואלים אותו איך וכיצד זה יתכן.

משנתו סדורה, והוא לא מתבלבל. מבחינתו מי שמיישב את ארץ ישראל, הם לא אלו הגרים ביהודה ושומרון. אלא מי שהרחיק עד הצפון או ערי הפריפריה, זה לא חכמה לגור בשומרון שזה קרוב למרכז ואפשר להשתכר יפה בעבודה. הגדולה היא לגור הרחק בצפון גם במחיר שאין עבודה ושכר.

הוא לא דוגל בשיטה שאומרת שהמתנחלים גרים בשעה כבוש. פשוט הוא מתחבר יותר לדעות של השמאל. אם זה בנושא הכלכלי או המדיני. אבל הפעם הוא מספר, אחרי חושבים בחצי שנה האחרונה. בבחירות הקרובות אתן את הקול שלי למפלגת הציונות הדתית. אומנם בדעות זה לא הכי תואם את האג'נדה. אבל בכל מפלגה יש חסרונות.

מאיר פרוש | צילום: משרד החינוך

ולסיום, את ההפתעה הזאת אסור לפספס: איברהים תושב כפר קאסם לא מסתיר את הבחירה שלו, מתגאה בה בפני חבריו. "בחרתי ש"ס כי אני עובד בבני ברק בשיפוצים. אני רואה יהודים מתנהגים אלי יפה ומכבדים אותי. וראיתי שהמנהל עבודה מעלה סטטוסים של ש"ס. ראיתי שהם הכי טובים. אז בבחירות הלכתי להצביע, ושלחתי למנהל עבודה תמונה ששמתי ש"ס בקלפי".

משיחה עם מספר פועלי בניה ובעלי מוסכים ערבים. עולה כי תופעה זו ממש מצויה, והרבה מן הלקוחות\בוסים מבקשים מהם להצביע למפלגה שיקרה להם. ככה גם הקול בחוסאן שהצביעה עבור עוצמה יהודית בסבב האחרון.

הצטרפו ועקבו אחר

4 תגובות

  1. אני אישית מכירה עשרות קרובי משפחה חסידיים מאוד שעומדים להצביע ש"ס! לאחר שהתאכזבו מ(אי) התנהלותם הבעייתית של חברי סיעת יהדות התורה…
    חברי יהדות התורה! כדאי לכם להתחיל לשנס מותניים ולזוז כדי שבבחירות חמישיות מישהו יצביע לכם!!!!!

  2. ספרדים שמצביעים ג' זו תופעה עתיקה אצל משפחות שבניהם/בנותיהם לומדים במוסדות אשכנזיים ומשכך הלחץ מסביב הוא זה שגורם להם להצביע ג' ולא אידאולוגיה וכו'. אך בצד השני, אשכנזים המצביעים ש"ס אין ספק כי אין זה נובע מאינסטינקט וכדו' אלא נובע מכך שמאסו במפלגת הבית שלהם מסיבות מסויימות/נמאסו עליהם הפילוגים הפנימיים בין הסיעות/קיבלו עזרה מש"ס(לא פעם שמענו כי מצביע דגל ביקש עזרה כלשהיא מח"כ שס"י וקיבל מענה מיידי) וכדו'. זו תופעה מבורכת! גם אם אתה יוצא הונגריה או פולניה אל תחשוש להצביע לחרדים הספרדיים הם בשר מבשרנו ועובדים למעננו לא פחות מהחכי"ם שלנו.
    אשכנזי שמצביע ש"ס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים