שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » עבאס ולפיד חתמו על הסכם קואליציוני
היסטוריה
ההסכם: יו"ר ועדת הפנים, יו"ר הוועדה לענייני החברה הערבית וסגן יו"ר הכנסת. תוכנית כלכלית של 30 מיליארד ש"ח. הממשלה תפעל תוך 120 יום לתיקון חוק קמיניץ
מנסור עבאס, נפתלי בנט ויאיר לפיד חותמים על ההסכם הקואליציוני | צילום: רע״מ

לראשונה בהיסטוריה, מפלגה ערבית בדרך לקואליציה: יו"ר רע"ם מנסור עבאס ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד חתמו הערב (רביעי) על הסכם קואליציוני להקמת ממשלת האחדות. דקות קודם לכן נמסר כי עבאס חתם על מסמך המאפשר ללפיד להודיע לנשיא "עלה בידי" אחרי שהגיעו לסיכומים במו"מ.

המפלגה תקבל ראשות ועדת הפנים, ראשות הוועדה לענייני החברה הערבית וסגן יו"ר הכנסת. בנוסף, תוכנית כלכלית לחברה הערבית בתקציב כולל של 30 מיליארד ש"ח, תכנית חומש למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית בהיקף של 2.5 מיליארד ש"ח, תוכנית לחיזוק התשתיות ביישובים הערביים בתקציב של 20 מיליארד ש"ח; תקציב שנתי של 100 מיליון ש"ח לשנה למשך 5 שנים עבור קידום מיזמים ברשויות המקומיות הערביות.

עוד סוכם כי הממשלה תפעל תוך 120 יום לתיקון חוק קמיניץ; שלושה כפרים בדואים בנגב יוכרו תוך 45 יום מהקמת הממשלה ותוך 9 חודשים תאושר תכנית להסדרת הכפרים הלא מוכרים; מספר יחידות הדיור המשווקות בחברה הערבית יוגדל ל-10,000 בשנה.

לפיד חתם עוד כי תגובש תוכנית ממשלתית לייצוג שוויוני של ערבים במשרות בכירות ובחברות ציבוריות; יוקמו ועדת שרים לענייני החברה הערבית וכן צוות משולש של רה"מ, רה"מ החליפי ויו"ר רע"ם שיטפל בסוגיות דחופות לחברה הערבית.

יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר לתקשורת בכפר המכביה לאחר החתימה: "כרגע חתמתי לח"כ יאיר לפיד על הסכמה שלפיה שהוא יכול להכריז שעלה בידו להרכיב את הממשלה, לאחר שהגענו למסה קריטית של הסכמות בנושאים שונים. אותם נושאים ישרתו את האינטרס של החברה הערבית, וייתנו פתרון לסוגיות הבוערות: חינוך, רווחה, תעסוקה, פיתוח כלכלי, תכנון בנייה, מצוקת הדיור, וכמובן – מיגור הפשיעה והאלימות".

עוד אמר יו"ר רע"מ כי "יש בהסכם הזה הרבה דברים גם לטובת החברה הישראלית, במיוחד בנגב שהוא אזור מוכה בעיות, לצד הסדרת יישובים לא-מוכרים, וכמובן סוגיות הריסת בתים וכדומה". לדבריו, "יש תוכניות רבות בהסכם שהתגבש, ויש הקצאת תקציבים משמעותיים עבור פתרון הסוגיות. זו פעם ראשונה שמפלגה ערבית שותפה להקמת ממשלה".

"ההחלטה היתה קשה, פעם ראשונה שמפלגה ערבית שותפה להקמת ממשלה. חייבים להגיע להסכמה ולדעת לנהל את המחלוקות בין המפלגות והזרמים השונים בחברה. נפעל בנחישות להצלחת הממשלה. הבטחנו שנהיה האחרונים לחתום, ראינו שכל המפלגות חתמו והבנו שכולן יצטרפו למהלך הזה".

גורמים בימינה ל'חדשות 12': "ההסכם נחתם אחרי שאושר על ידי צביקה האוזר ואיילת שקד ואין בו שום ויתור נוסף. העיקרון הוא – מאה אחוז אזרחי אפס אחוז לאומי". גורם ביש עתיד: "ההסכם עם מנסור עבאס מיטיב עם החברה הערבית, ללא החלומות חסרי האחריות שנתניהו הבטיח לו. אין היבטים לאומיים, רק טובת הציבור – חינוך, תשתיות, בריאות, אכיפת חוק ועוד".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בתגובה: "נפתלי בנט משלים בתמונה המחוייכת הזו עם תומך טרור שמזדהה עם אויביי ישראל את עריקתו ממחנה הימין עמוק אל השמאל. אלה החברים והשותפים החדשים שלו בדרך למימוש האמביציות האישיות להיות ראש ממשלה עם שישה מנדטים. תמונה שתיזכר לדיראון עולם בדפי ההיסטוריה השחורים של העם היהודי ומדינת ישראל".

סמוטריץ' הוסיף כי "תכניסו את זה טוב טוב לראש: נפתלי בנט, איילת שקד, מתן כהנא, ניר אורבך (?), עידית סילמן, אביר קרא, חתומים לראשונה בתולדות ישראל על הסכם קואליציוני יחד עם מפלגה אנטי ציונית ותומכת טרור. אפשר היה להקים ממשלת ימין והם טירפדו אותה והעדיפו במודע את השמאל ותומכי הטרור. לא נשכח ולא נסלח".

"אז ערביי ישראל שיתפו פעולה עם חמאס, התקוממו וביצעו פוגרומים ביהודים בגיבוי ההנהגה הפוליטית שלהם, ויקבלו עכשיו חיזוק ושרשרת פרסים חסרת אחריות שתתמרץ אותם להמשיך בדיוק באותה הדרך. הדם של היהודים שישפך בשל כך חלילה בעתיד יהיה על הידיים של על מי שיצביע בעד הממשלה הזו", דברי יו"ר 'הציונות הדתית'.

ח״כ אופיר סופר (הציונות הדתית): ""עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה". יש שבחרו הערב את הדרך שלהם, זו ההפוכה לדרך שלנו. דרך של בחירה בשררה ונטישת הערכים, ערכי הימין וערכי הציונות הדתית. לא נוותר עד הרגע האחרון בשביל למנוע את הקמת הממשלה שהדבר היחיד שמשותף לה הוא ״שנאת נתניהו״".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים