שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » עד כמה משפיעות דאגות כלכליות על הבריאות?
מרתק
כסף הוא כלי לייצור רווחה סוציו-אקונומית שבאה לידי ביטוי במגורים, בריאות, רווחה ועוד • האם כסף קונה בריאות, סיפוק, ביטחון עצמי, חירות או שמחה? • שווה קריאה
דאגה כלכלית בעידן הקורונה | צילום: Chiociolla, שאטרסטוק

ביטחון תעסוקתי הוא דבר אשר מאפשר לנו לישון טוב יותר בלילה ולהתעורר למחרת לעוד יום מבטיח של שגרת חיים תוססת. אלא שבחצי השנה האחרונה, עם התפשטות נגיף הקורונה, החלו רבים להרגיש כי הקרקע נשמטת מתחת לרגליהם כאשר הם נכנסים לאי יציבות כלכלית, שתפסה אותם בהפתעה גמורה וללא כל יכולת לחזות זאת מראש ולהיערך בהתאם.

רבים נאלצו לסגור את עסקיהם, אשר היוו מקור הכנסה פורה ומשגשג, ויחד עם רבים אחרים הם מצאו את עצמם תחת לחץ נפשי גבוה ואף תחת איום בריאותי ממשי, כאשר לראשונה בחייהם הם מצאו את עצמם מתמודדים עם דאגות כלכליות משמעותיות, לצד אי וודאות לחודשים הבאים, כאשר הצפי לסיום המלחמה (כן. כן. זו מלחמה על חיים של אנשים רבים) אינו נראה באופק.

במאמר שפרסם איתמר פסקל, פסיכולוג קליני מומחה ומנהל מכון תל אביב לפסיכותרפיה, הוא מנתח את השאלה עד כמה דאגות כלכליות משליכות באופן ישיר על מצב הבריאות שלנו – ומספק כמה וכמה תובנות מרתקות.

"המשאב היקר ביותר שיש לבני אדם, חשוב לזכור, הוא לא כסף. המשאב הכי חשוב שלכל אחד מאתנו יש כיום בידיו הוא זמן", פותח פסקל, כשהוא מציין, כי "בתקופה האחרונה, ה'זמן' העומד לרשותנו נמצא בשפע. עד כמה שזה נשמע אירוני, לראשונה מזה זמן רב מתאפשר לנו לראשונה הצצה אל תוך המרחב של עצמנו, להתחמק משאון החיים, לכלכל את צעדינו בתבונה ולתהות מה הם תוכניותינו לשנים הבאות. כמו כן, לנסות ולהבין מה באמת חשוב לנו ולהרהר כיצד באמת ניתן להשקיע את משאב 'הזמן' ביתר חכמה ויעילות".

פסקל מפנה אותנו למחקרים רבים שכבר קבעו, כי אין כמו שינה מספקת, תזונה מאוזנת, פעילות גופנית ומדיטציה כדי לאזן את גופנו ולהרגיע אותו נפשית. לדבריו, ניתן גם לשתף את הזולת בבעיותינו, שכן הדבר יעזור לנו להבין שאנחנו לא לבד ושרבים שותפים לתחושה שלנו, בבחינת 'צרת רבים חצי נחמה'. מעבר לכך, מומלץ לכל אחד להרהר בכל רגע פנוי ולחשוב 'כיצד אגרום לעצמי להרגיש טוב'. מסתבר, כי רוב הדברים שבאמת יעשו לנו טוב, לא דורשים השקעה כספית, כי אם יצירתיות ורצון אמיתי לשיפור איכות החיים בתקופה המאתגרת ביותר בעשורים האחרונים.

בני אדם נוטים לחשוב כי ככל שהם ישיגו יותר כסף החיים שלהם יהפכו לרגועים יותר ומלאי סיפוק ואושר. אז נכון, אין ספק כי דאגות כלכליות משפיעות על הנפש, אלא שאין קשר ישיר בין כמות הכסף לבין רמת האושר. כסף הוא אמצעי ליצור רווחה סוציו-אקונומית שבאה לידי ביטוי במגורים, בריאות, רווחה, חיסכון לפנסיה ו… פינוקים קטנים כמו חופשות ובילויים. אך אם כל הצרכים הללו מקבלים מענה, יוותר הצורך בכסף. כסף, נזכיר, לא קונה ביטחון עצמי, חירות, שמחה, או מרחיב מעגל חברים והרי כל אלו כמובן גם משפיעים במידה ניכרת ועוצמתית על האושר שלנו.

למעשה, המציאות בשטח מלמדת שאנשים שיש להם יותר כסף, במקרים רבים מעדיפים להשקיע בהתפתחות האישית והמקצועית שלהם, בעוד שהצרכים הרגשיים העמוקים יותר נדחקים לאחור. במשבר שזימן לנו נגיף הקורונה, אותם אלו, שגם נפגעו כלכלית מהנגיף, נמצאים בסיכון גבוה יותר לנזק נפשי משמעותי. כאשר מציאות עגומה זו מכה בעוצמה בפניהם של אנשים שהיו בעבר מבוססים יותר, וגורמת להם להתמודד, לעיתים בפעם הראשונה בחייהם, עם שדים שהם הצליחו שלא להתעמת איתם בעזרתם האדיבה של שגרה ומרוץ חיים קדחתני. מצב כזה ממחיש אפילו יותר כמה חשוב לארגן מחדש את סדר העדיפויות בצורה שתיתן מענה גדול יותר גם בשגרה לצרכים רגשיים וחברתיים ולא רק לקריירה ולהתפתחות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים