שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » "עודף משקל – סיכון מוגבר לחלות בקורונה"
אדלשטיין
שר הבריאות אדלשטיין לרגל היום הבינלאומי למניעה וטיפול בהשמנה החל היום: "נגבש תכנית לאומית להתמודדות עם ההשמנה בישראל"
יולי אדלשטיין | צילום: יוסי איפרגן, לע"מ

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין מפרסם היום (חמישי) הודעה מיוחדת לרגל ציון היום הבינלאומי למניעה וטיפול בהשמנה: "השפעותיה של מגפת הקורונה על חיינו בשנה החולפת הורגשו בכל תחומי החיים. אחד התחומים בהם ניכרות השפעות המגיפה באופן ניכר הינו השלכותיה על עלייה במשקל והשמנה. השינוי המשמעותי באורח החיים כתוצאה מהקורונה גרם אצל רבים מאיתנו לירידה בפעילות הגופנית ובתנועה, לשינויים בדפוסי האכילה ולעלייה במשקל".

"לפי סקרים, מעל למחצית מהאוכלוסייה בישראל העלתה במשקל במהלך הקורונה. במקביל למדנו כי אנשים החיים עם עודף משקל והשמנה, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח תחלואה קשה כתוצאה מהידבקות בקורונה. לאורך המגפה ראינו במחלקות הקורונה ברחבי הארץ כי מרבית המאושפזים והמונשמים הינם אנשים החיים עם עודף משקל והשמנה".

"כולנו מכירים מישהי או מישהו שחיים עם עודף משקל. כ-27% חיים עם השמנה. אנו מבינים כי השמנה היא נושא רגיש וככזה, אנחנו מתקשים לדבר עליו במרחב הציבורי. אך דווקא לאור העלייה בשיעור הסובלים מהשמנה ולאורם של הסיבוכים והסיכונים שבחיים עם השמנה שמלווה באורח חיים לא בריא, חשוב לדבר על השמנה ועל הטיפול בה".

"יצירת סביבה בריאה הינה חלק מהטיפול בהשמנה. הנגשת מזון בריא, סמלים בחזית האריזה לבחירת מזון מושכלת, סטנדרטים לאיכות המזון בהזנה במוסדות החינוך, שילוב חינוך תזונתי במוסדות לימוד ומהלכים להגבלות פרסום מזון מזיק לילדים ולבני נוער הנם דוגמאות למדיניות לסביבת מזון בריאה אותם מוביל משרד הבריאות בשנים האחרונות במסגרת תכנית "אפשריבריא" ותכניות נוספות בדגש על מערכות החינוך והרשויות המקומיות".

"היום הוא יום המניעה והטיפול בהשמנה הבינלאומי וזו הזדמנות להדגשת חשיבות המניעה והטיפול בהשמנה. השמנה היא מחלה מורכבת, בעלת היבטים גופניים, תזונתיים, פסיכולוגיים, חברתיים וסביבתיים".

"ברמת הפרט, השמנה כרוכה בהשפעות בריאותיות רבותהכוללות סיכון מוגבר לסוכרת, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם וסוגי סרטן מסוימים כמו סרטן השד וסרטן המעי הגס ששכיחותם גבוה מאוד בישראל. כל אלו פוגעים בבריאות באיכות החיים ומקצרים את תוחלת החיים. בנוסף, אנשים החיים עם השמנה מתמודדים עם יחס מוטה מצד מהחברה והסביבה, וכן עשוייה לגרום לקושי פיזי ונפשי. האתגר בפניו ניצבים אנשים החיים עם השמנה אינו רק הירידה במשקל אלא גם השמירה על משקל בריא לאורך זמן".

"ברמת המדינה, להשמנה השפעות נרחבות במספר תחומים: השמנה משפיעה על החוסן הבריאותי של אזרחי ישראל ועל העומסים שחווה מערכת הבריאות. אך לא פחות חשוב מההיבט הבריאותי, השמנה משפיעה על הנורמה החברתית ומגדילה את הפער בשוויון הזדמנויות ופערים בין פלחי אוכלוסייה שונים, וכן מתבטאת מבחינה תרבותית בערכי סובלנות, קבלת האחר ועזרה לזולת. כמו כן, להשמנה היבט כלכלי המוערך בכ-20 מיליארד ₪ בשנה, המהוים 1.4% מהתוצר הלאומי הגולמי".

"אנו מבינים היום כי השמנה היא מורכבת הפוגעת בכל חלקי החברה הישראלית, בדגש על אוכלוסיות מיעוט בעיקר המשתייכות למעמד כלכלי וחברתי נמוך יותר. ההשלכות של ההשמנה ברורות לנו והנתונים המצביעים על העלייה במספר האנשים החיים עם השמנה מחייבת שהטיפול בה יכנס לסדר העדיפויות הלאומי. אנו נידרש ליצירת מענה רב מקצועי להתמודדות עם השמנה במישורים התזונתי, הפיזיולוגי, הנפשי, החינוכי, הסביבתי וחברתי בהובלת תזונאים ורופאים במערכת הציבורית".

"החלטתי לפעול כנגד תופעת ההשמנה ולרתום את משרד הבריאות למגר תופעה זו והתחלואה הכרוכה בה. ביקשתי ממנכ"ל משרד הבריאות לגבש תכנית לאומית להתמודדות עם השמנה בישראל אשר תחזק גם את מאמצי המניעה אותם מוביל משרד הבריאות בשנים האחרונות בתחומי החינוך והתזונה, וכן על חיזוק משמעותי של המערך הטיפולי ליצירת מענה לטיפול בהשמנה ברפואת הקהילה והרחבת המענים המקצועיים המגוונים בהובלת תזונאים ורופאים כולל מרפאות", דברי השר אדלשטיין.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים