שיתוף
תגובות
משפט » עולם התעסוקה מפלה אוכלוסיות מוחלשות
טור מיוחד
עו"ד גל גורודיסקי בטור ל'בחזית': "עובדים המוותרים על זכויותיהם פוגעים בעצמם ובקהילתם. במצבה של החברה והכלכלה בישראל כיום אין מי שעומד לצד העובדים המוחלשים"
עו"ד גל גורודיסקי | צילום: רווית מבורך

אחרי למעלה מ-25 שנה בהן ייצגתי עובדים בבתי הדין לעבודה, ברור לי שרוב המועסקים בקרב האוכלוסיות המוחלשות, כולל חרדים, זכאים עם סיום עבודתם לדרוש מהמעסיק אלפי ש"ח בגין כל שנת עבודה. עובדת או עובד שמזניחים את הדרישה לתשלום כל הזכויות פוגעים גם בעצמם וגם בקהילה אליה הם משתייכים.

עולם התעסוקה בישראל נגוע באפליה קשה כלפי אוכלוסיות מוחלשות. מי שסובל הכי הרבה מאפליה הם: מבוגרים (מעל גיל 50), נשים, חרדים ומיעוטים. הסיבה המרכזית לכך היא החולשה של אוכלוסיות אלה שמאפשרת את האפליה. האפליה באה לביטוי בדרכים שונות ומשונות כולל בשכר נמוך יותר. למשל, נשים משתכרות 65% מהגברים ובהפרת זכויות מוגברת.

הפרת הזכויות של העובדים המוחלשים, כולל חרדים, מוטמעת בשיטה החברתית-כלכלית בישראל. המנוע של העולם החילוני הוא כסף והון והם משפיעים כמובן גם בעולם הדתי-חרדי. התורה הכלכלית של הקפיטליזם מקדשת את ההון האישי ואת האמצעים להשיגו. ככל שחברות מצליחות להגדיל את ההון שלהן, כך האמצעים להסתיר את ההפרות נעשים מתוחכמים. לכן, גם אם אתם סבורים שקיבלתם את כל המגיע לכם ברוב המקרים אין כך הדבר.

את רוב ההפרות השכיחות לא תזהו בכלל. למשל: אי תשלום פנסיה על כל רכיבי השכר, אי תשלום שעות נוספות, חישוב שגוי של חופשה, הבראה או דמי חג, הפרת הסכמים קיבוציים, אי מסירה של הודעה לעובד, עריכה שגויה של תלושי שכר, אפליה בשכר ועוד. זה בנוסף להפרות הברורות של אי תשלום שכר, פיטורים שלא כדין, העדר שימוע, התנכלות והתעמרות בעבודה, ועוד. כל ההפרות האלה מזכות עובדים בפיצוי בסכומים גבוהים.

אחד הדברים החשובים שעובדים שכירים צריכים לדעת בקשר להפרת הזכויות שיש כיום מידע רב באינטרנט ממנו ניתן ללמוד לגבי התנהלות המעסיק. בנוסף, ניתן לקבל מעורכי דין רבים הערכה לגבי קיומן של הפרות ללא עלות וללא התחייבות. עורכי הדין בתחום דיני העבודה, שפועלים באופן הגון, יבדקו את הנתונים ויעריכו עבורכם אם יש עילה לכאורה אם לא, ללא עלות וללא התחייבות.

העובדה שעובדים אינם מוכנים להתייצב נגד המעסיק במהלך תקופת עבודתם היא ידועה ומובנת. הבעיה היא שרבים מהעובדים מוכנים לוותר על הזכויות שלהם גם בסיום העבודה. זאת למרות, שמערכת יחסים טובה עם המעסיק אינה מצדיקה הפרת זכויות. עובדת או עובד המוותרים למעסיק על הפרת זכויות, עלולים להפסיד אלפי שקלים בגין כל שנת עבודה. בנוסף, הם מחזקים את המעסיק המפר ופוגעים בקהילת העובדים ובייחוד בקהילה אליה הם משתייכים.

בהקשר זה חשוב להזכיר את מקומה של העבודה במקורות, כפי שנסקר במסמך של המחלקה למשפט עברי במשרד המשפטים: "בזעת אפך תאכל לחם" (בראשית ב, יט), ואיוב אומר: "אדם לעמל יולד" (איוב ה, ז). עם זאת, המסורת היהודית אינה רואה בעבודה משום קללה. להפך, העבודה היא מאותות הכבוד של האדם שבכוחו הוא מסוגל לשנות את הטבע ולהפוך חיטה ללחם וענבים ליין. וכך אמרו חכמי ישראל: "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה" (תלמוד בבלי, מסכת נדרים מט ע"ב). וכן צוו החכמים ואמרו: "אהוב את המלאכה" (אבות, פרק ב). …משהגיע מועד תשלום השכר לעובד, אסור למעביד לאחר בתשלום השכר בשום אופן. יסודו של איסור זה, המקובל כיום במרבית חוקי העבודה, מצוי כבר בתורה. בספר ויקרא (יט, יג) נאמר: "לא תעשוק את רעך ולא תגזול, לא תלין פעולת שכיר אתך עד בוקר". ונסמך איסור גזל לאיסור הלנת שכר, ללמדנו ששניהם שווים בחומרתם, ולהוציא מלב הטועים שמחמירים באיסור עושק וגזל, אך מקלים ראש ומזלזלים באיסור הלנת שכר. איסור זה, חזרה וכפלה אותו התורה, גם בספר דברים (כד, טו): "לא תעשוק שכיר, עני ואביון מאחיך או מגרך אשר בארצך בשעריך. ביומו תתן שכרו, ולא תבוא עליו [=על העובד] השמש [=ועדיין לא קיבל את שכר יומו], כי עני הוא ואליו הוא נושא את נפשו".

אם כן, המקורות מלמדים אותנו ולא להקל ראש בזכויות עובדים. בשנים האחרונות ניתן להגיש בבית הדין לעבודה גם תביעות ייצוגיות, בהן עובד אחד מייצג את כל שאר עובדים, נגד מעסיק מפר זכויות שיטתי. החוק קובע שתובע כזה יהיה זכאי לגמול מיוחד שעשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים למרות שהזכות האישית קטנה. כך למשל, עובדת סיעוד שהגישה תביעה ייצוגית זכתה ב-50 אלף שקלים, בנוסף לפיצוי של כמה מאות ₪ שהגיע לה על הפרת זכותה לקבל חופשה כדין. באותה מידה ניתן לאכוף זכויות גם על ידי התאגדות עובדים, שניתן לבצע גם אצל מעסיקים המעסיקים רק כמה עשרות עובדים.

לסיכום, חשוב לדעת שזכויות העובדים בכלל ובחברה הדתית והחרדית בפרט, אינן מקבלות את היחס הראוי אצל מעסיקים גדולים כקטנים. עובדים המוותרים על זכויותיהם פוגעים בעצמם ובקהילתם. במצבה של החברה והכלכלה בישראל כיום אין מי שעומד לצד העובדים המוחלשים. על כל עובד המסיים את עבודתו להעביר את נתוני השכר שלו לבדיקה ראשונית. ממוצע ההפרות הוא של אלפי שקלים לכל שנת עבודה.

עו"ד גל גורודיסקי הוא עורך דין וכלכלן מומחה לדיני עבודה ופנסיה, מוביל ופורץ הדרך בתובענות ייצוגיות בדיני עבודה. בעל נסיון של מעל ל-25 שנה בייצוג עובדים, ועדי עובדים וארגוני עובדים בבתי הדין לעבודה.

ייעוץ ראשוני חינם לקוראי בחזית: שלחו מסרון או ווצאפ לטל' 050-9133773 או התקשרו ל-03-5605222 (מענה 24/6) ונחזור אליכם תוך 2 ימי עבודה לכל היותר. הייעוץ החינמי כולל בחינת החומר שיועבר (מסמכים ומלל), המלצה על דרך פעולה אפשרית, ותמחור השירות. הצעות מיוחדות למעסיקים שמעוניינים בהעסקה הוגנת של עובדים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים