שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » עיכובי בנייה לא יוכרו ככוח עליון
דרמה:
משרד האוצר קבע כי עיכובים בבנייה בשל נגיף הקורונה לא יוכרו ככוח עליון מאחר והענף הוחרג מההגבלות שהוטלו על העסקים • "ציפינו לעזרה ולתמיכה – אך קיבלנו ירי בגב בדמות המכתב שבנדון"
קבלני הבנייה זועמים | צילום: Expensive, שאטרסטוק

מכה לקבלנים: משרד האוצר הודיע אמש כי הממשלה לא תכיר בעיכובים בבנייה ובמסירת דירות בתקופת משבר הקורונה ככאלה שנגרמו כתוצאה מכוח עליון וכי החברות בענף לא תהיינה זכאיות למענקים ולסיוע הממשלתי הניתן לעסקים. זאת, בשל החרגת הענף מההגבלות החלות על המשק והמשך פעילותו.

במכתב ששלח גבי שוחט, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, למנהלי וחשבי משרדי הממשלה ויחידות הסמך, נכתב כי "ישראל מתמודדות בימים אלה עם מצב תקדימי וייחודי שלא נודע בעבר, תוך ניסיון לשמור על שגרה נדרשת בכל הקשור לשירותים חיוניים. ככלל, ההגבלות שהוטלו על המשק עקב המצב לא חלות על ענף הבנייה בשל חיוניותו למשק ועל כן בשלב זה אין להכיר במצב כעיכוב שנגרם מכוח עליון". שוחט הוסיף וציין, כי "עם זאת, ככל שבפרויקט מסוים ייגרמו עיכובים כתוצאה מההגבלות שהוטלו על המשק או שיחול שינוי במגבלות החלות על ענף הבנייה, הדבר ייבחן בהמשך בהתאם להוראות ההסכמים והדין".

בהתאחדות בוני הארץ זעמו על ההחלטה ונשיא ההתאחדות ראול סרוגו מיהר לשלוח מכתב תקיף לחשב הכללי, בו כתב בין היתר "ציפינו לעזרה ולתמיכה – אך קיבלנו ירי בגב בדמות המכתב שבנדון". לדברי סרוגו, "עם כל הכבוד, ויש לנו הרבה כבוד למר שוחט, הוא כנראה אינו יודע או אינו בקיא בפרטים ובעובדות על המשבר הענק שפוקד את ענף הבנייה והתשתיות, כמו גם את הכלכלה כולה – הכל בשל כח עליון שלא ניתן היה לצפותו בישראל ובעולם שהוא וירוס הקורונה. על מנת לסבר את האוזן, ענף הבנייה סופג מאז שהתחיל המשבר פגיעה בשיעור של כ-60% בתפקודו, בין היתר בשל קיטון בכח האדם ובידיים עובדות (בענף עובדים כיום 30 אלף עובדים מיהודה ושומרון, במקום 65 אלף בימים כתיקונם). יתרה מכך, קיים מחסור חמור בחומרי גלם מיובאים ומגבלות קשות בתזרים המזומנים של העוסקים בענף – לצערנו, ההנחיה שיצאה תחת ידך למזמיני הממשלה, להקדים תשלומים, לא חילחלה אל השטח".

סרוגו הוסיף וטען במכתבו, כי "הוצאת הודעות מהסוג של המכתב שבנדון – שמקופלת בהם קביעה משפטית מרחיקת לכת – צריכה היתה להיעשות לאחר דיון מעמיק ובכובד ראש, בהובלת היועץ המשפטי לממשלה, ולא כלאחר יד, כפי שנחזה שהמכתב שבסימוכין הוכן ושוגר". זאת, תוך שהוא מביע ספק "אם מר שוחט מוסמך לקבוע את הקביעה האומללה שבמכתבו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים