שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » עימותים אלימים בליל שבת בהר הבית ובשייח ג'ראח
ירושלים בוערת
לילה של עימותים בירושלים: 17 שוטרים ויותר מ-200 פלסטינים נפצעו בהתפרעויות בהר הבית ובשכונת שייח ג'ראח. המשטרה חסמה היום את כביש 1 לערבים
תגיות:
כוחות משטרה בהר הבית | צילום: דוברות המשטרה

אמש (ליל שבת), עם שבירת צום הרמדאן, פרצו מהומות בהר הבית ובשייח ג'ראח. עשרות שוטרי יס"מ עלו למתחם של מסגד אל-אקצא ופיזרו אלפי פלסטינים בעזרת רימוני הלם. בצד הפלסטיני טענו כי המהומה החלה לאחר כניסת השוטרים להר הבית, בעוד שבמשטרה אמרו שהגיעו למקום בעקבות הפרת סדר.

המשטרה הודיעה כי 17 שוטרים נפצעו, כמחצית מהשוטרים שנפצעו פונו לבתי החולים, ומצבו של אחד מהם מוגדר בינוני. מנגד, הסהר האדום הפלסטיני דיווח כי 205 פלסטינים נפצעו בעימותים, כשלפי הארגון רבים מהם נפגעו מכדורי גומי או רסיסים של רימוני הלם. 108 מתוכם פונו לפי הסהר האדום לבתי חולים פלסטיניים, ואחד מהפצועים אף איבד את עינו. רוב הנפגעים סבלו מפציעות קלות.

בשיא העימותים, נכחו בהר הבית כ-50 אלף מתפללים. מעת לעת התחדש יידויי האבנים וירי הזיקוקים לעבר השוטרים, והם הגיבו בירי רימוני הלם וקליעי ספוג להרחקת המתפרעים. בעקבות ההתפרעויות, המשטרה החליטה לסגור את כל הכניסות למתחם. בשער שכם הושלכו אבנים ובקבוקי זכוכית לעבר שוטרים והם הגיבו בירי רימוני הלם.

הבוקר, כביש 1 נחסם לתנועה למשך שעתיים ממחלף חמד למזרח בשל צעדה של ערבים על הכביש בדרך לירושלים. רבים מהערבים החלו לצעוד לאחר שהמשטרה עיכבה את האוטובוסים בהם נסעו, שהיו בדרכם לתיפלה בהר הבית.

מתפללים רבים ניסו לעשות את דרכם לירושלים – הגיעו ברכבים ובאוטובוסים, ובשלב ירדו לכביש והחלו בצעדה לכיוון הבירה. כוחות המשטרה שהיו במקום ניסו למנוע מהם להגיע לירושלים. בצד השני של הכביש, הגיעו תושבי מזרח ירושלים בעשרות מכוניות במטרה לנסות ולסייע להם להגיע בכל זאת – מה שהוביל לחסימת הנתיב הנגדי של כביש 1 למשך שעות ארוכות.

מעצר האוטובוסים בכניסה לירושלים מצטרף למאמצי המנע שביצעה היום המשטרה במזרח העיר כלפי תושבים שלגביהם היה מודיע מודיעיני על כך שהשתתפו אתמול בהפרות הסדר הקשות שפרצו בהר הבית, וכנגד כאלה אשר יש לגביהם מידע מודיעיני על כוונה להפר את הסדר הערב.

מהמשטרה נמסר בסיכום האירועים אמש כי "לקראת קיום תפילת ה"תראוויח" בהר הבית, החלו מאות מתפרעים ביידוי מסיבי של אבנים, חפצים שונים וירי זיקוקין לעבר כוחות המשטרה סמוך לאחד משער הר הבית. בעקבות כך, הורה מפקד המחוז, ניצב דורון תורג'מן, לכוחות המשטרה להיכנס ולפעול להשבת הסדר תוך שכוחות המשטרה נאלצו להשתמש באמצעים עד להפסקת ההתפרעות".

"מפקד המחוז שהגיע למקום כבר בתחילת האירוע, פיקד על פעולות המשטרה ובהמשך אף קיים הערכת מצב בהשתתפות מפקדי הכוחות בה הורה על הגברת היערכות ומוכנות לחידוש הפרת הסדר לאחר סיום תפילת הערב של חודש הרמאדן בה השתתפו עשרות אלפי מתפללים".

"ואכן, מיד עם סיום התפילה שבו מאות ממשתתפיה להפר את הסדר תוך המשך יידוי אבנים וירי זיקוקין לעבר השוטרים. בשל כך החלו הכוחות בפעולות לפיזורם של הנוכחים במתחם תוך שימוש באמצעים וחלקם של המתפרעים נכנסו אל המסגדים והתבצרו שם ובהמשך הם פונו מהמקום".

"במהלך האירועים ופעילות המשטרה ומשמר הגבול במקום, נפצעו 17 שוטרים אשר טופלו על ידי צוותי הרפואה, וכמחציתם אף נזקק להמשך טיפול בבית החולים".

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן קיים בזירה הערכת מצב עם סגל הפיקוד של המחוז בעקבות ההתפרעות בהר הבית והורה על המשך מוכנות מרבית של הכוחות לקראת סיום התפילות. "נגיב ביד קשה על כל הפרת סדר אלימה, התפרעות ופגיעה בכוחותינו, ונפעל לאיתורם של האחראים לכך ומיצוי הדין עימם", נמסר מהמשטרה.

הפרות הסדר שפרצו אתמול החלו על ידי ערבים ישראלים תושבי צפון הארץ ועל ידי תושבי שטחים. למשטרה לא היה מידע מודיעיני מבוסס על כוונה להפר את הסדר בתפילת התרוויח – אירוע שלא קרה שנים רבות – אולם בידי המשטרה כן היה מידע על כך שהוכנסו להר הבית אמצעים כאלה ואחרים, כדוגמת זיקוקים. גורם במשטרת ירושלים מעריך כי גם הערב יהיה ניסיון להוביל התפרעויות והפרות סדר ובמשטרה נערכים לכך בכוחות מתוגברים.

בעקבות החסימות, מרכז עדאללה דרש מהיועץ המשפטי לממשלה ומהמפכ"ל להורות למשטרה לחדול ממניעת הגעת המתפללים להר הבית. גם באגודה לזכויות האזרח הגיבו לאירועים בכביש 1: "למשטרה אין סמכות למנוע מקבוצת אזרחים לנסוע מעיר אחת לאחרת במדינת ישראל. הצעד מהווה פגיעה חמורה בזכות האדם לחופש תנועה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים