שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » עיצומים כספיים על מחיר לא הוגן
ניצול לרעה
זוהי הפעם הראשונה בישראל בה נוקטת הממונה בהליכי אכיפה בעילת מחיר מופרז
תרופות | צילום: Jorge Ferreiro, שאטרסטוק

מ"מ הממונה על התחרות הודיעה היום (23.11.2021) לחברת MBI פארמה בע"מ ולשני נושאי משרה בה על כוונתה להטיל עיצומים כספיים בגובה 8 מיליון ש"ח על MBI ו-614,450 ש"ח על כל אחד מנושאי המשרה, בכפוף לשימוע. זאת לאחר ש-MBI קבעה מחיר גבוה ובלתי הוגן עבור תרופת "לידיאנט" – תרופה מצילת חיים לחולי מחלת Cerebrotendinous Xanthomatosis (CTX).

זוהי הפעם הראשונה בישראל בה נוקטת הממונה על התחרות בהליכי אכיפה נגד בעל מונופולין שניצל מעמדו לרעה בכך שקבע מחיר גבוה ובלתי הוגן.

מבדיקת רשות התחרות עולה כי MBI היא בעלת מונופולין בישראל באספקת תרופה למחלת ה-CTX. מדובר במחלה גנטית חשוכת מרפא, שבה חולים מאות בודדות של חולים ברחבי העולם, ומתוכם כ-50 בישראל. החולים במחלה נדרשים ליטול תרופה מצילת חיים מדי יום כל חייהם.

בעבר, נטלו החולים תרופה בשם Xenbilox (קסנבילוקס), אותה שיווקה בישראל בעיקר MBI במחיר של כ-8000 ש"ח לחפיסה. בשנת 2017, הפסיקה היצרנית העולמית לייצר את הקסנבילוקס, והחלה לשווק את ה"לידיאנט", כאשר אין שוני ממשי ביניהן.

בשנת 2018, נרשמה בישראל ה"לידיאנט" כתרופה ייעודית למחלת ה-CTX, ולכן על פי הרגולציה של משרד הבריאות, פרט לחריגים, לא ניתן לייבא תרופה אחרת לטיפול במחלה. באותה תקופה, ועד היום, עלה מחיר התרופה במאות אחוזים עד למחיר של כ-50,000 ש"ח לחפיסה אחת.

גם לאחר כניסת התרופה לסל התרופות, נותר מחיר התרופה גבוה ועומד על כ-32,000 ש"ח. מדובר במחיר גבוה במאות אחוזים לעומת הקסנבילוקס. בעלות הגבוהה נושאות קופות החולים וקופת סל שירותי הבריאות, תוך פגיעה בתקציבן על חשבון הציבור בכללותו.

לפיכך מ"מ הממונה על התחרות שוקלת לקבוע כי החברה ניצלה את מעמדה המונופוליסטי לרעה באמצעות גביית מחיר גבוה ובלתי הוגן ולהטיל על MBI ועל שני נושאי משרה בה עיצומים כספיים. בפני MBI ונושאי המשרה בה עומדת האפשרות להשמיע טענותיהם בפני הממונה במסגרת שימוע שייערך להם.

יצויין כי הבדיקה נפתחה בעקבות תלונה של משרד הבריאות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים