שיתוף
תגובות
כלכלה » הכלכלה החרדית » עליה של 173% במלגות לסטודנטים חרדים
באוניברסיטה הפתוחה
נחשפים נתוני המלגות של קרן הסיוע של משרד החינוך: זינוק בהיקף הסיוע לסטודנטים החרדים באו"פ ● מלגות בסך של למעלה מארבעה וחצי מיליון שקלים חולקו בשנה"ל תשפ"א
מחשב | צילום: 13_Phunkod, שאטרסטוק

העליה במספר החרדים הלומדים במוסדות ההשכלה הגבוהה, משתקפת גם בנתוני מלגות משרד החינוך (מלגות קרן הסיוע לסטודנטים של ות"ת) לשנת תשפ"א. על פי נתוני האוניברסיטה הפתוחה, ניכר גידול דרמטי במספר מקבלי המלגות באוניברסיטה לשנת תשפ"א, נתון הנובע מהעלייה במספר הסטודנטים החרדים הלומדים באוניברסיטה הפתוחה ומעלייה בהיקף הכולל של הסיוע.

לאחר עיבוד הנתונים באוניברסיטה הפתוחה, עולה כי 610 סטודנטים חרדים באוניברסיטה הפתוחה קיבלו מלגות אלה בשנה החולפת. מדובר בגידול של 173% (!) לעומת השנה הקודמת. מבחינה כספית, קיבלו הסטודנטים החרדים באו"פ סכום מצטבר של 4,595,040 ש'. כלומר כ-7,500 שקל בממוצע לכל סטודנט מקבל מלגה.

ההתפלגות המגדרית בקרב מקבלי המלגות היא, 26% גברים ו-74% נשים. מעניין לציין כי המלגה הממוצעת של גבר חרדי סטודנט באו"פ היתה 7,787 שקל לעומת מלגה ממוצעת של 7,443 בקרב הנשים. גובה המלגה נע בין 4,000 שקל ל-12,480 שקל ותלוי במצב הכלכלי של כל סטודנט.

בין מקבלי המלגות יש ייצוג בולט במיוחד לסטודנטים מהיישובים הבאים: אלעד (12), בית שמש (44), בית"ר עילית (61), בני ברק (45), ירושלים (230), מודיעין עילית (33), פתח תקווה (12) וריכוזים חרדים נוספים. לאור שיטת הלימודים של האו"פ שמאפשרת לימודים מכל מקום, גם מחוץ לישראל, יש ברשימה מקבלי המלגות גם סטודנט חרדי שלומד מאוקראינה.

קרן הסיוע הוגדלה בשנת תשפ"א בגלל מגפת הקורונה. בסך הכל חילקה הקרן כ-260 מיליון שקלים לכלל הסטודנטים בישראל בכלל המוסדות.

לצד מלגת קרן הסיוע של משרד החינוך שפונה לכלל האוכלוסייה, קיימים מסלולים נוספים למלגות עבור סטודנטים חרדים, כמו מלגת המל"ג ומלגות של גופים אחרים. רכז הליווי האקדמי לסטודנטים חרדים באו"פ, מסייע גם בבדיקת הזכאות למלגות השונות והגשת הטפסים הנדרשים. לפי ההערכות, רוב מבין 2,700 הסטודנטים החרדים באו"פ מקבלים מלגה כלשהי במהלך הלימודים האקדמיים.

לדברי ד"ר מושיק לביא סמנכ"ל חדשנות ויזמות באוניברסיטה הפתוחה והממונה על הנגשת הלימודים לחברה החרדית: "סטודנטים חרדים שמבקשים לרכוש תואר אקדמי, במטרה לרכוש מקצוע ולהשתלב בשוק העבודה, עומדים בפני אתגרים שונים, בהם גם האתגר הכלכלי ולחצי הפרנסה. האוניברסיטה הפתוחה בהיותה מוסד הלימודים המועדף על סטודנטים חרדים, מובילה גם בקרב מקבלי המלגות מהציבור החרדי. בנוסף, על מנת לאפשר לימודים ללא טרדה כלכלית, מסייעת האוניברסיטה בקבלת סיוע כלכלי ומלגות נוספות באמצעות רכז הלימודים המלווה את הסטודנטים החרדים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים