שיתוף
תגובות
כלכלה » עליות וירידות – 5 נקודות על המצב הכלכלי
כלכלה בגובה העיניים
אנחנו עוברים כל הזמן תהליכים כלכליים שמושפעים מהעולם כולו אך מורגשים היטב בכיס של כולנו. בטור הקרוב ננסה לגעת בקצרה בכמה תחומים כלכליים-אקטואליים ולנתח אותם
שוק דובי ושורי | צילום: peterschreiber.media, שאטרסטוק

מחירי הדלק – כפי שכתבתי כמה פעמים בחודש האחרון לאלפי העוקבים בקבוצות הוואטסאפ עם הטיפ השבועי שלי – "כלכלה בגובה העיניים" – הנפט בעולם צלל, הבלו הופחת ומחיר הדלק בישראל החל מתחילת השבוע ירדו בשקל וחצי לליטר בנזין ועומדים על 6.58 ש"ח לליטר. ירידה כזו חדה לא ראינו כאן הרבה זמן. מדובר בחיסכון של כמה עשרות שקלים בכל תדלוק, תלוי בגודל מיכל הדלק שלכם, וחיסכון של כ- 150 ש"ח בחודש למשפחה ממוצעת.
מחירי הסחורות – מדד תשומות הבניה – יש סיכוי טוב שאחרי שראינו את המדד מתנפח במשך יותר משנה, נזכה לראות את המדד מתייצב ואפילו יורד. איך זה קורה? מחירי הסחורות בעולם החלו לרדת בחדות החודש – מחירי העצים, הברזל, האלומיניום והנחושת כולם ירדו ב- 25% – 60% , דבר שיכול להשפיע בקרוב גם על הכיס שלנו.

מחאת יוקר המחיה – לאחר שצרכנים רבים אימצו את החרם על מוצרי דיפלומט, בעקבות סערת הרשת על מחיר הטונה שלהם לעומת חברות אחרות, מכירות הטונה של החברה צללו ב- 35% בשבוע. בתחילת השבוע הודיעו רשתות השיווק שופרסל, ויקטורי, מחסני השוק ואושר עד על הצטרפות למחאה וסיפרו בגאווה ללקוחות שלהם שלא ישווקו את המוצרים. בסוגריים אציין שמבחינת רשתות השיווק זו דרך יפה לטהר את שמם לאחר שהם העלו מחירים ממש לפני חודש. בכל אופן, נראה כי הכח חוזר לצרכנים – תמשיכו להחרים את מוצרי החברה וחברות נוספות שמחיריהן מופקעים, מספיק יקר פה בכל מקרה.

השקעות – לאחר שהחודש הלועזי נסגר בתחילת השבוע, אפשר לסכם – הבורסה בתל אביב עלתה החודש בכ- 6.8%. המדדים מצביעים שהמשקיעים צופים כי הרע מאחורינו. הדוחות הכספיים של החברות הגדולות בעולם מתפרסמות בחודש האחרון מרובם ניתן לראות כי התוצאות היו טובות מהמצופה. אנליסטים רבים מצביעים כי הבורסות בארץ ובארה"ב צפויות לעלות בחדות עד סוף השנה (אין לראות בזה המלצה להשקעה)
הצפי שקרנות ההשתלמות והפנסיה במסלולים הכללים יעלו בכ- 3.5% .

שער הדולר – נכון לרגע כתיבת שורות אלו שער הדולר עומד על 3.36 ש"ח לדולר, עליית הדולר שנעשתה לאחרונה היתה פרי של עליות ריבית משמעותית שנעשתה בארה"ב, כפי שניתן לראות השער מתמתן וצפוי לנוע בין 3.3 ל- 3.4. בהתאם להעלות הריבית בארץ ובארצות הברית.

הריבית במשק – כאשר רוצים לבדוק מגמות כלכליות ניתן להביט בשוק ההון, הוא בד"כ מתמחר משברים והזדמנויות, כאשר רוצים להבין לאן פני הריבית במשק ניתן לראות כי האג"חים מצביעים כי למרות שכעת הריבית במגמת עליה, בתחילת הרבעון השני של 2023 מסתמנת עצירה ואפילו תיקון של הריבית כלפי מטה. אם המשק אכן יכנס למיתון לא יהיה מנוס מהורדת ריבית וחזרה למצב של עידוד השקעות ובזבוז על מנת להפריח את המשק שוב. כאשר הריבית בבנק נמוכה, אנשים נוטים ללוות כסף ולצרוך או להשקיע. לכן בשעת מיתון הריבית חייבת לרדת ולעודד בזבוז.

לסיכום, כלכלו את ההשקעות, החסכונות וההוצאות שלכם נכון אנחנו בתקופה מאתגרת.


הכותב הינו כלכלן ויועץ משכנתאות, ניהל במשך למעלה מעשור בבנק דיסקונט

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים