שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » עמלת הבנקים בגין פתיחת תיק משכנתא תוגבל
שימו לב
ח"כ חיים כץ, מיוזמי הצעת החוק, במהלך הדיון בוועדת הכלכלה: "גובה עמלות הבנקים בגין פתיחת תיק משכנתא זו חזירות לשמה. הבנקים לוקחים כי הם יכולים"
ביטוח משכנתא | צילום: שאטרסטוק

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ חיים כץ וח"כ אתי עטיה לתיקון חוק הבנקאות, שעוסקת בהגבלת העמלה שגובים הבנקים עבור פתיחת תיק הלוואה לדיור (משכנתה) לסכום של 360 שקלים בלבד.

ח"כ חיים כץ תהה מה ההבדל בין עבודת הבנק על תיק של הלוואת משכנתא בסכום של מיליון שקל לבין העבודה על משכנתא בגובה שני מיליון. לדבריו, רווחיות הבנקים נאמדת במיליארדים בשנה האחרונה, בשנת 2021 הציבור נטל 130 אלף משכנתאות בעלות של 116 מיליארד שקל, כאשר הבנקים הרוויחו 290 מיליון שקל בגין פתיחות תיקים. "לא כולם משלמים על פתיחת תיק, יש כאלו שמקבלים הנחה. זו חזירות לשמה של הבנקים, הם לוקחים בגלל שהם יכולים. החלשים נפגעים והחזקים מקבלים הנחה. הבנק צריך להרוויח, אבל במידה".

ח"כ אתי חוה עטיה: "הוועדה הזו צריכה להביא בשורה לרוכשי הדירות ולזוגות הצעירים, במיוחד בתקופה שבה מחירי הדיור הולכים ומאמירים. אנו שומעים על רווחי הבנקים שמרקיעים לשחקים. מדוע ישנן כל כך הרבה עמלות? גם כך לרוכשים יש הוצאות רבות, וביניהן תשלום לשמאי, נוטריון, רישום בטאבו וכדומה. עלינו להקל את נטל ההוצאות על השכבות החלשות".

סגנית המפקח על הבנקים בבנק ישראל, עודדה פרץ, העירה כי אחד המרכיבים החשובים ברפורמה המקודמת בשוק המשכנתאות הוא הצגה של הריבית הכוללת החזויה, כאשר היא כוללת את כל העמלות, לרבות פתיחת תיק. כך, באישור העקרוני שהלקוח יקבל יוצגו סכומי העמלות. עוד אמרה כי ניכרת עלייה בכמות הלקוחות שמקבלים הנחות. בנוסף, ציינה כי עמלת פתיחת תיק היא מקובלת בעולם והתעריפים המקסימליים הנהוגים בעולם גבוהים מאלו הנהוגים בישראל. "אנו חושבים שיהיה נכון לטפל בגובה העמלה במסגרת הרפורמה שעומדת להיכנס לתוקף בחודש אוגוסט, כך שלפי המצב בשטח נדע איך להתקדם", הבהירה.

ח"כ שלמה קרעי: "מי שמקבל 100 אחוז הנחה על פתיחת תיק אלו עובדי בנק ובני משפחותיהם. הבנקים יכולים להסתדר ללא העמלה הזו. ההנחות הגבוהות הנוספות הרבה פעמים ניתנות לאחר התניה של שירות בשירות – אם תעביר את החשבון אל הבנק נותן המשכנתא תקבל הנחה וכדומה. זו הזדמנות לקחת את הצעת הדגל הזו שעברה בטרומית ולנסות להרחיב אותה כמה שיותר במסגרת ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה".

נציג איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה, יורם לביאנט: "אנו תומכים בגביית עמלות גבוהות ולא כפונקציית של גובה ההלוואה כי אין בזה הגיון כלכלי, זה לא סביר. העמלות צריכות לשקף את טרחת הבנק בפועל".

מנהלת מחלקת מחקר באיגוד הבנקים, גלי כספרי: "במהלך העבודה על תיק המשכנתא הבנק צריך לבדוק נתונים, לתמחר אותם ולהגיש הצעה ללקוח. מדובר בהרבה שעות עבודה של עובדי הסניף, קציני אשראי ויועצים משפטיים. ככל שהעסקה גדולה יותר כך העסקה מורכבת יותר ויש יותר גורמים בבנק שנדרשים לאשר את ההלוואה. כל הפעולות הללו כרוכות בהרבה שעות עבודה המגולמות בעמלה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים