שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "עשרות אלפי עצמאים נמצאים בסיכון כלכלי"
נגד הקיזוז
ח"כ ינון אזולאי שיגר מכתב לשר האוצר נגד קיזוז הכנסה מדמי אבטלה: "שכירים שהם גם עצמאים, סובלים ביתר שאת בעת משבר הקורונה בעת שהם הופכים למובטלים"
ח"כ ינון אזולאי | צילום: דוברות הכנסת

ח"כ ינון אזולאי שיגר מכתב לשר האוצר ישראל כץ נגד קיזוז הכנסה מדמי אבטלה: "שכירים שהם גם עצמאים, סובלים ביתר שאת בעת משבר הקורונה בעת שהם הופכים למובטלים. מדובר במי שהכנסתם מתבססת הן על עבודה כשכיר והן על הכנסה מעסק", כותב הח"כ לשר.

"בימים רגילים השכירים-עצמאים, הם ברובם אוכלוסייה מבוססת ויציבה כלכלית, אך בשעת משבר כלכלי זוהי אוכלוסייה שנמצאת בסיכון כלכלי מיוחד. כיום, מדיניות המדינה והביטוח הלאומי מביאה לכך שמי שמשמש גם שכיר וגם עצמאי זכאי כביכול לדמי אבטלה בגין עבודתו כשכיר — אך כל שקל שהשתכר כעצמאי יקוזז מאותם דמי אבטלה. שכירים המועסקים בשני מקומות עבודה יהיו זכאים לדמי אבטלה שיחושבו לפי שתי המשכורות יחד, בעוד ששכיר שהוא גם עצמאי זכאי לדמי אבטלה שיחושבו רק לפי משכורתו כשכיר (וממילא אלה יקוזזו בגלל ההכנסה העצמאית)".

"כך למשל, שכיר המועסק במשרה אחת תמורת 5,000 שקל בחודש ובנוסף נהנה מהכנסה של 4,000 שקל בחודש כעצמאי יהיה זכאי לדמי אבטלה לפי שכר של 5,000 שקל בלבד — ומסכום זה תקוזז ההכנסה העצמאית, באופן שיותיר אותו עם דמי אבטלה בסך 0 שקלים והוא ישאר עם כ-40% מהכנסתו הקודמת ועם הכנסה נמוכה משמעותית מהנדרש לקיום בכבוד, וזאת במידה שלא נפגע כלל כעצמאי. כל זאת מכיוון שלצורך התקזזות עם דמי האבטלה, ההכנסה של עובד עצמאי מחושבת על בסיס ההכנסות השנתיות, ולא מיוחסת לחודשים ספציפיים. בכלל זה, הכנסה שנעשתה באותה שנת המס טרם אובדן העבודה או לאחר סיום הזכאות לדמי אבטלה".

"מצב זה עלול ליצור נזק משמעותי עוד יותר, כיוון שאותו עובד אינו יכול לדעת מראש את היקף דמי האבטלה שלהם יהיה זכאי, והוא עלול למצוא את עצמו בחוב משמעותי לביטוח לאומי בשנה שלאחר מכן. בכך הסיוע הסוציאלי הופך, למעשה, להלוואה שאת תנאיה לא יודעים מראש. כתוצאה מכך, עצמאים- שכירים רבים, שזקוקים לדמי אבטלה כדי לצלוח את המשבר, נמנעים מלדרוש אותם או מצמצמים את השימוש בהם, מחשש שהדבר יעמיס עליהם חובות בעתיד".

"הבעיה של קיזוז הכנסה מדמי אבטלה של עצמאים-שכירים מתקיימת גם בימים כתיקונים ודורשת מענה עקרוני. עם זאת משבר הקורונה מחריף בעיה זו ולכן נדרש כעת מענה ייחודי לתקופה".

לסיכום כותב אזולאי: "מדובר בעניין לא הוגן ולא ראוי הדורש שינוי בתקנות. החלת הזכאות לדמי אבטלה על עובדים אלו ללא קיזוז מהכנסתם כעצמאי לכל הפחות כהוראת שעה לתקופת משבר הקורונה, תקל משמעותית על אוכלוסייה זו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים