שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » עשרות ח"כים חתמו לשינוי נהלי הכניסה לישראל
אחדות בכנסת
חברי הכנסת הדגישו כי הנוהל לסגירת השמיים למעט מקרים חריגים הינו עמום וללא פיקוח של נבחרי הציבור, מה שמותיר את יהודי התפוצות חסרי אונים
ח"כ יצחק פינדרוס בועדה | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

עשרות חברי כנסת, מכל קצות הקשת הפוליטית, חתמו היום (ה') על עצומה בדרישה לשינוי נהלי הכניסה לישראל, שהוחמרו מאוד מאז הכריז רה"מ בנט כי "הגל החמישי החל".

על אף שכבר שנתיים מדינת ישראל מטילה הגבלות על הכניסה לישראל, המדיניות למקרים חריגים משתנה תכופות ולא אחידות. מה שמייצר סיפורים מורכבים. כך, רייצ'ל סבתא שרצתה להגיע לפני כשבועיים לחתונת נכדתה ולבר מצווה של נכד, נתקלה בשרשרת החלטות ביורוקרטיות מתישות.

הבקשה שהגישה ב-03/12, בנימוק חתונת הנכדה נדחתה כעבור שלושה ימים, כי לפי הנהלים אין אישור כניסה לסבים ולסבתות לחתונה.

בבקשה החדשה נימקה כסיבה את בר מצוות הנכד ואף הביאה סימוכין לכך, כשבאותו הזמן מפורסם באתר כי לבר מצוות מאושרת הכניסה לסבים. בינתיים, שונו הנהלים – כניסת סבים לבר מצוות אסורה, לחתונות מותרת. המשמעות, בקשתה השנייה של רייצ'ל לא עומדת בנהלים, אך היא לא יכולה להגיש בקשה מחדש לכניסה לחתונת הנכדה, כי לא ניתן להגיש שתי בקשות במקביל והבקשה לבר מצווה עדיין פתוחה.

הבירוקרטיה וחוסר האפשרות להתקשר עם הפקידים ישירות, אלא אך ורק דרך המערכת הטכנולוגית, מנעה מהסבתא שלא ראתה את נכדיה מזה כשנתיים להגיע לשמחות.

במכתב השדולה לחיזוק יהדות התפוצות לשרת הפנים ציינו חברי הכנסת, כי "מדינת ישראל מתהדרת תמיד בהיותה ביתו של העם היהודי, אך דווקא בשנה האחרונה נראה כי אין כל הבנה למצבם של יהודי התפוצות, הנמצאים מטבע הדברים בקשרים משפחתיים ועסקיים עם יהודי ארץ ישראל".

חברי הכנסת הדגישו כי הנוהל לסגירת השמיים למעט מקרים חריגים הינו עמום וללא פיקוח של נבחרי הציבור, מה שמותיר את יהודי התפוצות חסרי אונים: "בהחלטה לא נקבע מי אלו החריגים שיאושרו, מי קובע את אותם חריגים, וכן מנגנון פיקוח על מקבלי ההחלטות בנושא, על ידי הממשלה וועדות הכנסת".

הח"כים הוסיפו, כי מלבד כל זאת: "נהלי החריגים משתנים תכופות ללא כל הסבר. יהודי התפוצות המבקשים להגיע לארץ, לצורך עליה, עסקים, אירועים משפחתיים או חלילה לצורך רפואי דחוף או הלוויה, נתקלים בקשיים ביורוקרטים ובחוסר וודאות. כך למשל, את הבקשה ניתן להגיש או בקונסוליות או ברשות האוכלוסין, כאשר קיים חוסר אחידות בין ההחלטות של הגופים השונים ובמיוחד הימשכות הזמן עד למענה סופי לבקשה.

בנוסף, במקרים בהם הבקשה אינה מאושרת נמסרת תשובה לקונית: "אינך עומד בקריטריונים", ללא פירוט לסיבת הסירוב וללא אפשרות להגיש ערעור. כמו כן לא קיים מוקד טלפוני אנושי לצורך בירורים".

חברי הכנסת פנו בדרישה נחרצת לשינוי המצב בדחיפות, בראש ובראשונה: "קביעת נהלים ברורים ומפוקחים שיאושרו על ידי הממשלה והכנסת; קביעת סד זמנים לקבלת תשובה; במקרה בו נדחית הבקשה, יפורטו הנימוקים לדחייה; הקמת מנגנון ערעור; איחוד כלל הגופים המטפלים בבקשות הכניסה לגוף אחד; והקמת מוקד טלפוני אנושי ורגיש, בפרט למקרים הומניטריים דחופים, כהלוויות, בהם יש צורך במענה דחוף וקונקרטי תוך שעות ספורות".

יו"ר השדולה לחיזוק יהודי התפוצות, ח"כ יצחק פינדרוס אמר: "העובדה שעשרות חברי כנסת, מרוב סיעות הבית, הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה, התאחדו יחד סביב שיפור הביורוקרטיה המחמירה והמסורבלת עבור יהודי התפוצות, מלמדת כמה הבעיה בה אנו נמצאים היא אקוטית. לא ייתכן ולא סביר, שכל חבר כנסת יצטרך לעסוק כל יום בעשרות פניות הומניטריות שלא קיבלו מענה או שנדחו ללא פירוט. מדינת ישראל מתגאה ביהודי התפוצות כשנוח לה, אך זונחת אותם ברגעים הקשים. הגיע הזמן לשנות את המצב האבסורדי הזה ויפה שעה אחת קודם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים