שיתוף
תגובות
משפט » פגעת בכבוד השופט? ייתכן שזה יעלה לך ביוקר
תקדים
פסק דין שפורסם מגלה את מה שעשוי לשלם מי שפוגע בבית המשפט, גם אם בצדק, לאחר שהאחרון מסרב להגן על תושבי המדינה ולשרת את צרכיו • הפעילה החברתית גילתה שלמרות ניצחונה במשפט היא הפסידה את מרבית הסכום הקבוע בחוק – אך ורק בשל כבודם של השופטים
בית משפט העליון | צילום: שאטרסטוק

פסק דין תקדימי נפסק השבוע בבית המשפט במסגרת עתירתה של שפי פז, ממובילות המאבק נגד הזרים בישראל ולשעבר חברת מועצת העיר תל אביב וחברתה למאבק סוזי כהן-צמח, נגד עיתונאי 'הארץ' אסף רונאל שכינה אותן "ניאו-נאציות "' כשהסכום עליו הורה בית המשפט לשלם לתובעות היה נמוך בהרבה מהסכום עליהם תבעו והמוגדר בחוק, וזאת מאחר "שלא נהגו כבוד בבית המשפט במהלך הדיונים", כמו"כ לא חייב השופט את הנאשם בהוצאות המשפט.

פז וכהן צמח הגישו תביעה נגד עיתונאי 'הארץ' אסף רונאל, לאחר שלפני כשנתיים צייץ רונאל בחשבון הטוויטר הפרטי שלו על מפגש שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו עם פז וכהן-צמח (אז חברת מועצת העיר תל-אביב). בציוץ, שנכתב באנגלית, תיאר רונאל את השתיים כ"מנהיגות התנועה היודו-ניאו-נאצית נגד פליטים אפריקאים".

באמצעות עורך-הדין איתמר ברקאי דרשו השתיים בכתב התביעה פיצוי בסך 560 אלף שקל בגין הוצאת דיבתן רעה. פז דרשה פיצוי בסך 421 אלף שקל ואילו כהן-צמח דרשה פיצוי בסך 140 אלף שקל. הסכום שדרשה פז גבוה יותר משום שרונאל תייג אותה בציוצים נוספים שבו כינה אותה "ניאו-נאצית".

השופט בתיק יאיר דלוגין דחה את טענות רונאל על כך כי "הנתבע לא השווה את מעשיהן ו/או פעולותיהן למעשי הנאצים. רב ההבדל, וזאת טחו עיניהן של התובעות מלראות, בין הבעת דעה לגיטימית על התנהלות התובעות, הדומה לזו של מקביליהן שונאי הזרים […] ושהם הפשיסטים הניאו-נאצים בני זמננו, ובין השוואה לזוועות הנאצים" וקיבל את התביעה. בפסק דין ארוך ומפורט קבע השופט דלוגין כי לא עומדות לרונאל אף אחת מההגנות בחוק איסור לשון הרע.

יצויין כי רונאל מבהיר בכתב ההגנה כי הוא "עומד מאחורי השוואה זו" ואף טוען כי גם התובעות "מאשרות אותה". כך, לדוגמה, מזכיר רונאל כי פז מכנה את עצמה "פשיסטית" ואת עצמה וחבריה היא מכנה "גנ"פים", ראשי תיבות של "גזענים, נאצים פשיסטים". כהן-צמח, מוסיף רונאל, מכנה את עצמה "נאצית גאה" ו"גזענית גאה" – אמירות שלדבריו מבססות את ההשוואה שערך בינה לבין ניאו-נאצים.

השופט טען כי פז שרפה בעבר תמונות של שר הפנים אריה דרעי וקריקטורות של ראש העירייה רון חולדאי, כמו"כ כינתה את בג"ץ "מושחת" ונעצרה מספר פעמים במהלך הפגנות בחשד להפרת הסדר וסיכון שלום הציבור. ובעקבות כך חייב את רונאל לפצות את פז, שתבעה כאמור 421 אלף שקל, ב-20 אלף שקל בלבד.

לגבי כהן-צמח, ציין השופט, כי יש לראות בה אחראית שותפה לאופן שבו התנהלה המחאה נגד הזרים, התנהלות שכוללת התבטאויות גזעניות, כמו גם הטרדה של המתנדבים למען מבקשי המקלט. לאור זאת קבע השופט דלוגין כי רונאל יפצה את כהן-צמח, שתבעה 140 אלף שקל, ב-12,500 שקל.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים