שיתוף
תגובות
חדשות » בנט שוחח שוב עם פוטין, מקרון ושולץ • רה"מ מסתמן כדמות מפתח בשיחות התיווך
התיווך הישראלי
הנשיא פוטין במסר נחרץ לנשיא צרפת מקרון: "רוסיה תשיג את יעדיה, או באמצעות משא ומתן, או במלחמה". בינתיים רה"מ בנט מסתמן כדמות המפתח למאמצים להגיע להפסקת אש
בנט ופוטין במפגש קודם בסוצ'י | צילום: צילום: קובי גדעון, לע"מ

היום ה-11 למלחמה באוקראינה:

ראש הממשלה נפתלי בנט מתגלה כדמות מפתח, המתווכת שמצליחה להגיע להישגים, דלים אמנם, אבל כאלו שעשויים לבשר על התקדמות בשיחות להפסקת הלחימה. אולי אפילו על פריצת דרך משמעותית כלשהי. אחרי השיחה היום עם פוטין, שתוכנה לא פורסם, בנט שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם הקנצלר הגרמני אולף שולץ.

נראה כי העולם, ומנהיגי המערב נושאים את עינהם למדינת ישראל וליכולות התיווך שלה, ואחרי שבנט קיבל את ברכתו של הבית הלבן להמריא למוסקבה בשבת, רוב מנהיגי המערב, והנשיא פוטין מהצד השני- סומכים על בנט, או יותר נכון- על מעמדה המדיני האיתן של מדינת ישראל בקרב הקהילה הבינלאומית.

השאלה הגדולה היא האם בנט יצליח לענות על הציפיות? אין ספק כי הוא מרגיש כעת את כובד משקלה של הזירה המדינית העולמית, כאשר מלחמה קשה מתחוללת בשטח יבשת אירופה בשנת 2022. האם בנט יביא את הבשורה? האם הוא יעשה אקזיט נוסף, שהפעם ללא ספק יהיה אקזיט חייו? ימים יגידו.

בינתיים כל המנהיגים ובעיקר פוטין עצמו, מרבים לשוחח איתו. ויש לשער שזאת לא תהיה נסיעתו האחרונה לארמון הנשיאות במוסקבה, במסגרת מלחמת הדמים האירופית.

בנט התייחס הבוקר בישיבת הממשלה לסבב השיחות: "נסעתי למוסקווה ולברלין במטרה לסייע בהידברות בין כל הצדדים. כמובן עם ברכת הדרך ובעידוד של כל השחקנים. כפי שכולנו יודעים, המצב בשטח לא טוב, הסבל האנושי גדול ועלול להיות גדול הרבה יותר, אם הדברים יימשכו במסלול הנוכחי".

"מטבע הדברים אני לא יכול להרחיב מעבר לכך", המשיך בנט. "נמשיך לסייע ככל שנתבקש גם אם הסיכוי לא גדול. ברגע שיש אפילו פתח קטן ויש לנו את הגישה והיכולת אני רואה זאת כחובתנו המוסרית לעשות כל ניסיון כל עוד הנר דולק חייבים להתאמץ ואולי עוד אפשר לפעול".

שר החוץ יאיר לפיד הודיע שימריא מחר לריגה, בירת לטביה השכנה לאוקראינה מדרום, וייפגש עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן.

קודם לכן שוחח פוטין עם מקבילו, נשיא צרפת עמנואל מקרון, בשיחה שארכה קרוב לשעתיים אמר פוטין לנשיא הצרפתי: "רוסיה תשיג את יעדיה, או באמצעות משא ומתן, או במלחמה".

הפסקת האש החזיקה מעמד- שעה: ההסכמה לנצור את הלחימה הוכרזה היום בצהריים בעיר מריופול שנפלה בידי הרוסים במהלך קרבות עזים שניטשו על עיר הנמל האסטרטגית שבדרום אוקראינה- הופרה כעבור כשעה מהכרזתה.

הפסקת האש נועדה לייצר "מסדרון הומניטרי" על מנת להעביר לתושבי העיר הנצורה, מזון, תרופות ומוצרים חיוניים- שנשלחו מאוקראינה מכל מדינות המערב, כולל מישראל, ששיגרה לאוקראינה כ 200 טונות של ציוד הומניטרי.

הצבא הרוסי אמנם נמצא בפאתי העיר חרקוב, החשובה והשניה בגודלה באוקראינה, וסמוך לעיר מתרחשים קרבות והדי פיצוצים, ואולם אין -עדיין- טנקים רוסים ברחובות העיר, שעדיין מוחזקת בידי האוקראינים, לצד ההרס והחורבן הרב שהתחולל בה בעקבות טילים שנורו לעברה.

נשיא אוקראינה זלנסקי הזהיר כי "רקטות רוסיות הורסות לחלוטין את שדה התעופה האזורי של ויניצה", עיר במערב אוקראינה שממוקמת כ-210 ק"מ דרום מערבית לבירה קייב. במסר בהול ששיגר זלנסקי בווידאו הוא הוסיף כי מדובר ב"הפגזה צינית ואכזרית נגד תשתית אזרחית. אני קורא לעולם – סיגרו את השמיים מעל אוקראינה עכשיו".

בתוך כך פוטין מחריף את העמדות: בשיחה שקיים עם נשיא טורקיה ארדואן, אמר הנשיא הרוסי כי הפסקת אש תתכן רק אם אוקראינה תכריז על כניעתה.

בינתיים, הנציב העליון של האו"ם לפליטים, פיליפו גרנדי, חשף כי יותר מ מיליון וחצי פליטים מאוקראינה חצו את הגבול למדינות השכנות בעשרת הימים האחרונים.

"זהו המשבר הגדול ביותר של פליטים באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, והוא גדל במהירות", אמר גרנדי. יותר מאלפיים בני אדם נעצרו בהפגנות נגד המלחמה שהתקיימו ב-29 ערים ברחבי רוסיה – כך דיווחה קבוצת מעקב אחר המחאה במדינה.

ראש הממשלה נפתלי בנט שהמריא בעיצומה של השבת לארמון הנשיאות בקרמלין, התייחס היום (ראשון) לפגישותיו עם נשיא רוסיה פוטין וקנצלר גרמניה אולף שולץ שביקר בישראל, ואמר כי ישראל תמשיך לסייע במאמצי התיווך בין רוסיה לאוקראינה.

"גם אם הסיכוי לא גדול, ברגע שיש אפילו פתח קטן ויש לנו את הגישה והיכולת אני רואה זאת כחובתנו המוסרית", אמר בנט בפתח ישיבת הממשלה. אחרי השיחות עם ארדואן ובנט, גם מקרון דיבר עם פוטין.

ובינתיים המערב ממשיך לחנוק את רוסיה כלכלית: לאחר שחברות מסחריות רבות הודיעו שייסגרו את חנויותיהן ברוסיה, חברת האשראי מאסטרקארד העולמית לא תתמוך עוד בפעילות שתבוצע על ידי כרטיסים שהונפקו בבנקים רוסיים וגם חברת האשראי וויזה הודיעה על השעיית פעילותה במדינה. עם זאת, לסנקציות של חברות האשראי נגד רוסיה לא צפויות להיות השפעות משמעותיות על האזרחים הרוסים. ה-BBC מסביר כי לפי הבנק המרכזי של רוסיה – כל כרטיסי האשראי שהונפקו על ידי בנקים רוסיים ימשיכו לפעול כרגיל בשטח רוסיה.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. אוקראינה צריכה לעבור להתקפה בשטח האוייב ולא רק להגן חיחבת לשלוח את חייל האוויר שלה להפציץ מטרות אסטרטגיות בבלוס ורוסיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים