שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » פורסם תזכיר החוק בעניין הגבלת כהונת רה"מ
נתניהו הוחרג
מי שהוחרגו מהחוק הם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד וראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער ויאיר לפיד | צילום: דוברויות

סגן רה"מ ושר המשפטים גדעון סער פרסם היום את תזכיר החוק בעניין הגבלת הכהונה של ראש ממשלה לשמונה שנים. מי שהוחרגו מהחוק הם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד וראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט.

סער: "המחויבות להגבלת כהונה היא חלק ממצע תקווה חדשה ונכללה גם בקווי היסוד של הממשלה. שלטון ממושך מדי מביא עימו ריכוז כוח וסכנת השחתה ולכן נכון לכלול בחוק היסוד את עקרון הגבלת הכהונה".

מטרת החוק המוצע והצורך בו כפי שנכתב בתזכיר החוק: "תפקיד ראש הממשלה הוא תפקיד שבעוצמתו ובחשיבותו קשה להפריז. הכהונה בתפקיד זה מעניקה לאדם הנושא במשרה כוח פוליטי וציבורי רב הנושק, במישרין ובעקיפין, למרבית תחומי החיים במדינה. כמו כן הוא נושא בסמכויות משמעותיות בכל הנוגע לפעולת הממשלה והובלת הרשות המבצעת. ראש הממשלה הוא שמרכיב את הממשלה, הוא שמנווט את דרכה ומדיניותה וקובע את סדר יומה, בידיו הסמכות לפטר שרים ואף לפזר את הכנסת בנסיבות חריגות, ועוד.

"מטבע הדברים כהונה ממושכת בתפקיד רב עוצמה זה עלולה להוביל לריכוז מופרז של כוח בידי האדם שמכהן בו, ולכך עלולות להיות השלכות מזיקות. הגבלת תקופת הכהונה המרבית, כפי שמוצע בתזכיר החוק, נועדה לתחם בזמן את ההשפעה המזיקה של ריכוז עוצמה מופרזת בידי אדם אחד".

"במצב שבו תקופת הכהונה המרבית אינה מוגבלת כלל, בהחלט ניתן להלום מצב שבו ראש הממשלה ישקיע את מרצו בהבטחת בחירתו מחדש. לעומת זאת, במצב שבו ידע ראש הממשלה כי תקופת כהונתו מתוחמת בזמן, כפי שמוצע, צפוי כי מיקוד פעילותו יהיה בקידום העשייה הממשלתית למען הציבור".

עיקרי החוק המוצע:
"חבר הכנסת אשר כיהן בתפקיד ראש הממשלה שמונה שנים, בין ברציפות ובין שלא ברציפות, לא יהיה כשיר עוד לכהן כראש הממשלה. ביום שבו תסתיים תקופת שמונה השנים יראו את הממשלה כאילו התפטרה מתפקידה, ובהתאם להוראות חוק היסוד, הדבר יוביל לפתיחה בהליכים להקמת ממשלה חדשה".

"במנין התקופות לא תבוא בחשבון התקופהשבה כיהן חבר הכנסת באופן זמני ומוגבל בזמן כממלא מקום ראש הממשלה בשל נבצרותו הזמנית של זה. למען הסר ספק יובהר כי כהונה בתפקיד ראש הממשלה החלופי בממשלת חילופים אינה בגדר כהונה כראש הממשלה לענין ההסדר המוצע בתזכיר החוק".

"תחולת התיקון לא תהיה רטרואקטיבית. כלומר התיקון לחוק היסוד לא יחול על תקופות שבהן כיהן אדם כראש הממשלה טרם כניסת התיקון לתוקף. לענין חישוב תקופת הכהונה המרבית של ראש הממשלה המכהן בעת כניסת החוק לתוקף, ימנו רק את חלקה של תקופת הכהונה שאחרי יום התחילה".

שר החוץ יאיר לפיד: "מברך את שר המשפטים גדעון סער ואת ממשלת ישראל על הבאת החוק להגבלת כהונה של ראש ממשלה. זה חוק חשוב שישמור על שלטון נקי משחיתות ויאפשר מנהל תקין ודמוקרטיה פעילה ובריאה. מפלגת יש עתיד מיוזמי החוק בשנים האחרונות מברכת את הבאתו להצבעה בממשלה ובכנסת".

שר הביטחון ויו״ר כחול לבן בני גנץ בעמוד הטוויטר שלו: "אני מברך את שר המשפטים גדעון סער על קידום החוק החשוב להגבלת כהונת ראש ממשלה. כחול לבן הגישה בכל אחת מהכנסות האחרונות את הצעת החוק שהיא חלק יסוד מהמצע של המפלגה, ונעשה כל מה שצריך כדי שהחוק יעבור וייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל״.

"ח"כ גבי לסקי ממר"צ: "טוב שמשרד המשפטים פרסם תזכיר חוק שהגביל את כהונת רה"מ לשמונה שנים. אבל הפגם בחקיקה נעוץ בסעיף התחולה, שהפך את החוק לחוק פרסונלי, כי האדם היחיד בישראל שהחוק לא חל עליו הוא בנימין נתניהו".

ח"כ שלמה קרעי: "בשיטה הפרלמנטרית שלנו, חוק להגבלת כהונה של ראש ממשלה הוא אנטי דמוקרטי. אני מתנגד להגבלת כהונה של נבחרי הציבור, בניגוד לפקידי ציבור ובפרט במערכת המשפט – שיש להגביל את כהונתם. כשלא מצליחים להחליף שלטון, וגם (תודה לאל) אי אפשר להחליף את העם, מנסים לסרס את רצון העם בשיטות אחרות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים