שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "כשליברמן שיחק את המשחק היה נכון לשת"פ"
פינדרוס בראיון ל'בחזית'
רגע לפני פתיחת הקלפיות, יו"ר סיעת יהדות התורה בראיון בחירות על המאמץ להביא כל קול, התחרות מול סמוטריץ' והמלחמה מול ליברמן: "אנחנו במלחמה"
ח"כ יצחק פינדרוס בועדה | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס מעניק הערב (שני) ראיון בחירות מיוחד ל'בחזית', שעות לפני תפיחת הקלפיות, ועונה לשאלות הבוערות שעל סגר היום.

בראיון מתייחס פינדרוס לקוש לנהל קמפיין תחת מגבלות הקורונה: "המערכה הנוכחית שונה בכמה מישורים, אחד זה כמו שאמרת, הכינוסים בהשתתפות גדולי ישראל והביקורים בערים זה משהו שמפאת המצב הרגיש נבצר מאתנו לעשות, בנוסף, המערכה הנוכחית שונה מקודמותיה בעובדה שהפעם התחדדו ההבדלים בין הציבור הכללי לציבור החרדי בארץ ישראל יותר מאי פעם בהיסטוריה".

"ואסביר, הדור הצעיר שהיה מודע לכך שאנו נמצאים במלחמת קיום תמידית על העתיד שלנו ומכך שלא אוהבים אותנו, מאוד הופתע. הוא עמד על כך לראשונה רק הודות לקורונה".

"אם עד עכשיו לאורך שנים ארוכות, אברך היה מתעורר בבוקר יוצא לבית הכנסת להתפלל, חוזר הביתה, שולח את הילדים לגן, לבית הספר, את הבחורים לישיבות וכן הלאה, חשבנו שיש לנו זכויות, הרי שהקורונה העמידה אותנו על מקומנו וסתרה את מה שראינו עד היום כמובן מאליו".

"פתאום הציבור גילה שהיה מי שנלחם עבורו כל השנים כדי שיהיה לילד שלו גן ילדים, חיידר, או ישיבה. שכן עד הקורונה, אף אחד כלל לא העלה בדעתו שיש כאן מישהו שמנווט מאחורי הקלעים".

פינדרוס בעימות סוער במליאת הכנסת | צילום: אתר הכנסת

"הבדלי התרבות שהתחדדו בשנה האחרונה העצימו והציבור קיבל את זה בהפתעה וזה פקטור מאוד משמעותי בבחירות הללו. חלק ממערכת הבחירות הנוכחית היתה, להסביר לציבור שזה בדיוק הסיבה שצריך מספר רב של ישיבות חרדיות וכמה שיותר ציבור חרדי בארץ ישראל, ואת המספרים נדע מחר בלילה".

אתה אומר שלצד המשמעות של הביקורת שהציבור השמיע על הנציגים היה גם צד שני, מאזן, והוא שהוא לפתע גם התוודע לעובדות, לעשייה של הנציגים שאותם עד היום הוא כלל לא ידע להעריך, כי זה היה מובן מאליו, וכעת הקורונה היא שהציפה אותם?

"אני אומר שהשנאה הכבושה לחרדים על היותם 'מתבדלים', שיש להם בתי ספר נפרדים, קהילות נפרדות, פרץ החוצה בחסות הקורונה והציבור קיבל את זה די בהפתעה ולא ידע כיצד להתמודד עם זה כי הוא ראה את הכל כמובן מאליו".

בעומדנו פחות מ-24 שעות לפתיחת הקלפיות כאשר מדובר במערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים, כמה להערכתך הפוטנציאל של יהדות התורה ביום טוב אם כולם ייצאו להצביע ובאיזה סדר גודל של גידול טבעי מדובר?

"אם בפעם האחרונה קיבלנו 283,000 קולות הרי שהפעם הודות לגידול הטבעי והמבורך ניתן להגיע לסדר גודל של 295,000. מאז הבחירות האחרונות רשמנו גידול טבעי של 12,000 קולות אבל כדי שזה יתורגם בקלפי כל אחד יצטרך לצאת ולהצביע. אנחנו מבינים שמדובר בערב פסח ואחרי שנה קשה של קורונה, אנחנו עושים את כל המאמצים כדי שהציבור מחר לא יישאר בבית אלא ייצא להצביע".

אתה בימים אלו חורש את השטח, אתה מזהה התעוררות? הציבור מפנים סוף סוף את צו השעה ומתעורר מהאדישות?

"המצב היום כפי שהיה לפני שבועות אחדים כבר לא אותו דבר, לפני חודש היינו בסגר והיה יותר מורכב, אתה רואה אנשים מתעוררים, אבל בסוף, הקולות ייספרו מחר בלילה".

"אני בקשר עם חסידי חב"ד כ-28 שנה"

בחזרה לבית פנימה, אנחנו שואלים אותו על המתלבטים להצביע לסמוטריץ': "אני לא מתייחס למפלגה כזו או אחרת, אנחנו כציבור חרדי צריכים לזכור שאף אחד אחר לא יעשה עבורנו את העבודה ולכן אנחנו צריכים נציגות חזקה וגם… מספרים אבסולוטיים בקלפי כדי שכולם יראו שהציבור החרדי מאוחד ונשאר כך".

על פעילותו בחב"ד אומר פינדרוס כי "אני בקשר עם חסידי חב"ד כ-28 שנה, עוד מתקופתי בביתר, פעלתי עבורם לבתי כנסת ומקוואות, גם כאן בירושלים עבדתי בשיתוף פעולה צמוד עם הרב יעקב הלפרין במשך קרוב לעשור בעירייה, אני מכיר את הצרכים שלהם ובסוף, כל יהודי חרדי לא משנה לאן הוא משתייך, עובר את אותה מצוקה ואת אותו פחד".

"כמו שפחדו שיפתחו גן חב"ד בקטמון או בארמון הנציב, והיינו צריכים להילחם על זה בעיריית ירושלים, באותה מידה, הם פוחדים שיפתחו גן בקרית יובל לציבור הליטאי וגן לציבור בגבעה הצרפתית. זה אותו מאבק ואותו ענין, אנחנו נמצאים במאבק ובאותה סירה אנחנו צריכים לשתף פעולה ולעשות את הכל ביחד".

"הקמפיין של יהדות התורה לא נועד כדי לתקוף את ליברמן אישית"

בראיון מביע פינדרוס דאגה מליברמן, לא מאמירותיו האנטישמיות, אלא מהידיעה שהן משקפות עמדה רווחת בציבור. "ליברמן הוא תמונת המראה מול התקשורת והחברה הישראלית בתקופה שעברנו, הקמפיין של יהדות התורה לא נועד כדי לתקוף את ליברמן אישית אלא בסה"כ לתת לציבור תמונת מראה".

"כשהוא אומר שיש להריץ את החרדים עם מריצה למזבלה הוא בעצם ייצג קול שאנחנו מכירים ונפגשים עם זה כל הזמן ולאורך שנים והחרדי הממוצע לא כל כך פוגש את זה בחיי היום יום, שכן כשאדם חרדי נכנס לחנויות או בתי עסק לרוב הבעלים רואים לנגד עיניהם 'שיווק' ו'מכירות' ולכן לרוב הם יזהרו בלשונם, אבל זה לב המאבק".

כיהנת בעבר כסגר"ע ירושלים, במבט לאחור אתה חושב שהיה זה טעות לשתף פעולה עם ליברמן בכל הקשור לבחירת משה ליאון, תראה את דרעי חברו וידידו הטוב שמכה על חטא כשהוא מגדיר את הידידות רבת השנים עם האיש כטעות הגדולה ביותר שעשה בימי חייו…

"מכיוון שאני מרגיש שמדובר בקבוצה מאוד גדולה במדינת ישראל של אנשים שמתבטאים כך, לצערנו לפעמים כדי לקבל את הזכויות שלנו אנחנו נדרשים מדי פעם גם לשתף פעולה עם אנשים שמתחת לפני השטח אנחנו יודעים מה הם חושבים עלינו. כל זמן שליברמן שיחק את המשחק הפוליטי שלו היה במקום לקיים אתו שיתופי פעולה, ברגע שהוא החליט לשבור את הכלים אין עוד ענין בזה".

אתה שותף לסברה כי השנאה לחרדים בימים אלו נעוצה בתמיכתם בנתניהו? לא היה זה חכם לו ההצהרה על תמיכה במועמד לרה"מ היתה נשמרת ליום שאחרי הבחירות ובינתיים להיות מחוזרים כמו למשל נפתלי בנט?

"ברור לכל שתחת הסכם, ההישגים הם הרבה יותר גדולים ומשמעותיים אבל ברור שלא זה הנושא, שכן באופן תיאורטי, גם אם נקבל עוד 100 מיליון ₪ לעולם התורה ונקבל קידום של חוק כזה או אחר שהוא לטובתנו, בסוף עוד יפרוץ איזשהו קורונה ואז יגידו לך שאסור לך להתחתן כי זה לא צורך חיוני ולא צריך להתיר את זה כרגע…"

פינדרוס נועם בכנס בחירות | צילום: פנחס עמנואל

"אנחנו צריכים ללכת עם אלה שהכי פחות שונאים אותנו ועם אלה שהכי פחות מרגישים מאוימים על ידנו וזה הדרך שבה אנחנו הולכים, ולכן אנחנו מצהירים שאנחנו הולכים עם נתניהו והליכוד, לא שנתניהו הוא המשיח שלנו יש לנו הרבה ביקורת עליו, מי שלא נתן לנו לעשות חתונות בשנה האחרונה זה נתניהו, מי שהטיל עלינו סגרים זה נתניהו ויש לנו הרבה ביקורת עליו אבל כפי שאמרתי, אנחנו גם זוכרים מה קורה בצד השני ואיפה אנחנו נמצאים והיכן נהיה אם במשרד אסטרטגי עבורנו, חלילה יישב שר מסוים ממפלגה העוינת את הציבור החרדי".

"הציבור החרדי ישלם מחיר יקר"

הוא מזלזל בסיכויים של סער ואומר כי "אני חושב שזה היה פנטזיה שאפשר לעשות משהו במקום הליכוד כרגע וזה לא המציאות, היו חלק מהשמאל שחשבו שהוא יציל אותם מנתניהו אבל הם חזרו ללפיד, לעבודה ולשאר מפלגות האם שלהם".

אם נתעלם לרגע מההתבטאויות של לפיד ביומיים האחרונים, אתה חושב שמגיע לו מילה טובה על ההתנהלות שלו עד עכשיו? הבן אדם במשך מערכת בחירות שלמה ישב בשקט, הפקיר את הזירה שבה הוא הכי מצטיין לליברמן, בא… היו לו לא מעט הזדמנויות לתקוף את החרדים במהלך הקורונה אך הוא בחר לנשוך שפתיים, הבן אדם עמד בניסיונות… זה יכל להיות גרוע יותר…

"בסוף לפיד עושה בדיוק כמו ליברמן את החשבון הפוליטי שלו ובחשבון הזה הוא עשה בדיוק את מה שהשתלם לו אסטרטגית לאותם רגעים. אף אחד לא עושה את זה כי הוא אוהב אותנו, בסוף אם שר החינוך יהיה בועז טופורובסקי או אלעזר שטרן או מישהו כזה, הציבור החרדי ישלם על זה מחיר יקר"

" אני יודע מה עברנו בשנה האחרונה במשרד הרווחה (לא בחינוך או באוצר) עם איציק שמולי, זה מספיק לי כדי להבין את המשמעות של הדברים האלה, בסוף אני לא מתרגש ממילים נחמדות ולא מתרשם ממילים יפות ולא נבהל ממילים רעות. על הציבור לדעת כי מה שיש לנו זה לא מובן מאליו, עליו לדעת מה באמת חושבים עלינו ושאנחנו במלחמה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים