שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הוועדה ממליצה: פינוי בתי הזיקוק תוך עשור
בשורה בחיפה
ועדת המנכ"לים ממליצה לקדם תכנון כוללני ומפורט למפרץ. מימוש התוכנית צפוי להכניס לקופתה של רשות מקרקעי ישראל סכומים עצומים. יבנו מעל 100 אלף יחידות דיור במקום
תגיות:
בתי הזיקוק בחיפה | צילום: DnD-Production.com, שאטרסטוק

ועדת המנכ"לים הממשלתית לבחינת עתיד פיתוח וקידום מפרץ חיפה קבעה היום (שני) כי בתי הזיקוק באזור חיפה גורמים לסרטן, וכי יש לפנותם מהעיר בתוך עשור. "תוך נקיטת הצעדים הנדרשים לשמירה על יציבות וביטחון משק האנרגיה ותכנון מחדש של המטרופולין על בסיס עירוניות איכותית ופיתוח כלכלי, תעסוקתי וסביבתי של אזור המפרץ", נכתב.

הוועדה ממליצה לקדם תכנון כוללני ומפורט למפרץ, באמצעות המשרדים הרלוונטיים ומוסדות התכנון, בתיאום עם הרשויות המקומיות במפרץ חיפה, אשר בהתאם לנכתב בדו"ח, יקבע ייעודי קרקע שיאפשרו פיתוח בר קיימא של אזור המפרץ, יהפכוהו לאזור מוטה מגורים, תעסוקה נקייה ופארק מטרופוליני, ובתוך כך יחזק את המטרופולין כולו.

בוועדה ציינו כי מימוש התוכנית צפוי להכניס לקופתה של רשות מקרקעי ישראל סכומים עצומים, בעיקר משיווק קרקעות לעשרות אלפי יחידות דיור ומיליוני מ"ר תעסוקה במפרץ חיפה. סך הכול התוכנית כוללת מעל 100 אלף יחידות דיור, אזור תעסוקה של 4,300 דונם, כאשר שטח התוכנית הוא 36,500 דונם.

הוועדה המליצה לשתף את התעשיינים בתהליך, לאור ההתנגדויות בתוך הממשלה של גורמים במשרד האוצר, במשרד האנרגיה ושל התאחדות התעשיינים, לפינוי מזורז של בתי הזיקוק והמפעלים מחיפה, אחרי עשרות שנים מאז תקופת המנדט הבריטי. "להקים צוות ממשלתי שמטרתו לקיים משא ומתן עם תשלובת בז"ן וחברת כי"ל, מתוך מטרה להגיע להסכמות מחודשות עמן בכל הנוגע לאפשרות שינוי פעילותן במפרץ חיפה במסגרת שינוי הייעוד כאמור לעיל, וזאת בשיתוף פעולה הדדי, תוך ניסיון להגשמת תכליות ההתקשרות עמן, ובמידת האפשר באופן המתיישב ככל הניתן עם צרכי העובדים ואינטרס החברות", נכתב.

עוד נכתב בדו"ח כי "לסגירת הפעילות צפויה להיות השפעה גם על הרשויות המקומיות, אשר נהנות מארנונה מהפעילות הפטרוכימית. בניתוח שנערך נמצא כי נקודות האיזון של ההפסד בארנונה מול העלייה בגבייה בעקבות שטחי תעסוקה חדשים באזור צפויה סביב שנת 2040".

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל הגיבה לאחר פרסום המלצת הוועדה: "הצלחנו להוביל בוועדה הסכמה תקדימית בקרב מנכ"לי משרדי הממשלה לכך שתעשיית הזיקוק והתעשייה הפטרוכימית צריכות להיסגר, נושא שהייתה כלפיו התנגדות משמעותית וגורפת. עמדתנו, כפי שהובעה בפני הוועדה, היא שחיוני לקבוע מועד להפסקת הפעילות של התעשייה הפטרוכימית ומפעל דשנים, על מנת לייצר את המוטיבציה הנכונה לקדם את כל הפעולות הנדרשות כדי להביא לסגירה. בשבועות הקרובים נפעל כדי לעגן את המלצות ועדת המנכ"לים בהחלטת ממשלה, כך שמועד הסגירה הסופי של פעילות המתחם הפטרוכימי וחברת דשנים יהיה אף מוקדם יותר מסוף העשור".

"סגירת המפעלים הללו היא אינטרס בריאותי וסביבתי, אך גם אינטרס כלכלי. סילוק החומרים המסוכנים והפסקת פליטות מזהמים תביא לפתיחת עסקים חדשים, להקמת תעשיות ירוקות ולהגירה חיובית לאזור. החזון למימוש הפוטנציאל של מפרץ חיפה צריך ויכול להתממש, אך נוכל לפרוץ את תקרת הזכוכית רק על ידי סגירת המפעלים הפטרוכימיים. עמדתנו הברורה היא שכל תשתית תעשייתית חדשה שתוקם במפרץ חיפה צריכה להיות נקייה, ללא שימוש בדלקים פוסיליים מזהמים, כמו גז טבעי. זו הדרך היחידה למשק לעבור לאנרגיות מתחדשות ולייצר מקומות עבודה מבוססי קיימות".

"עמדנו לאורך כל הדרך לצד תושבי מפרץ חיפה עם עמדה סביבתית וצודקת, אל מול בעלי הון וגופים שונים שניסו לטרפד את המהלך. כעת עלינו להבטיח כי כלל הגורמים הרלוונטיים ימשיכו בתהליך היישום, כולל אנשי משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שמוכרחים לתמוך באינטרס הציבורי והסביבתי, ולהתעלם מהלחצים המופעלים על חברי הוועדה".

"המלצה חשובה של הוועדה, ועליה עמדנו, היא להקים במשרד ראש הממשלה מנהלת לפיתוח כלכלי של מפרץ חיפה, אשר תהיה אמונה על קידום התכנית כפי שתוגדר בהחלטת הממשלה. רק גוף יישום חזק ומתוקצב יוכל להוציא את ההחלטה האמיצה של ועדת המנכ"לים אל הפועל".

"מוטלת עלינו האחריות לוודא שהכסף הציבורי הרב אשר יושקע בתוכנית זו, יושקע בפיתוח בר קיימא – שלא רק יביא בשורה לתושבי האזור בהיבטי זיהום אוויר וסיכונים, אלא יעניק קריאת כיוון למשק שלפיה יש להשקיע בטכנולוגיות נקיות ולהיגמל מהשימוש בדלקים פוסיליים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים